تاریخ انتشاريکشنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۲
کد مطلب : 15639

دولت کانون تخصصی بانک‌های قرض‌الحسنه را تشکیل دهد

۰
plusresetminus
رئیس اداره کل توسعه سرمایه انسانی بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، تشکیل کانون تخصصی بانک‌های قرض‌الحسنه در دولت را خواستار شد و گفت: سیاست‌گذاری در حوزه قرض‌الحسنه باید متفاوت از دیگر حوزه‌ها باشد.
دولت کانون تخصصی بانک‌های قرض‌الحسنه را تشکیل دهد
به گزارش صدای بانک از روابط عمومی بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، «احسان غلامی» رئیس اداره کل توسعه سرمایه انسانی بانک در مورد ترویج فرهنگ بانکداری اسلامی و قرض‌الحسنه در برنامه «گفت‌وگوی اقتصادی» رادیو گفت‌وگو اظهار داشت: بانکداری طیفهای مختلفی دارد و از بانکداری متعارف گرفته تا بانکداری بدون ربا و بانکداری اسلامی را شامل می‌شود.
وی یکی از دستاوردهای مهم بانکداری قرض‌الحسنه را حمایت از اقشار ضعیف جامعه دانست و گفت: بانکداری قرض‌الحسنه الگوی تکامل یافته بانکداری اسلامی است. اصلی‌ترین کلیدواژه در این مبحث، موضوع شمولیت مالی است که بر اساس تعریف سازمان همکاری و توسعه اقتصادی، به‌معنای ارائه خدمات ارزان‌قیمت به بخش کم‌درآمد جامعه است.
کارشناس حوزه پولی و بانکی خاطرنشان ساخت: هدف بانکداری اسلامی به ویژه بانکداری قرض‌الحسنه بحث شمولیت مالی است. بانکداری قرض‌الحسنه آمده تا شمولیت مالی را گسترش دهد و مطمئناً با ابزارها و شاخص‌های بانکداری قرض‌الحسنه و بانکداری اسلامی می‌توان به این مهم دست یافت.
وی افزود: برای فرهنگ‌سازی قرض‌الحسنه حمایت و نقش نهادهای بالادستی بسیار مهم است. شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی با تغییر نرخ ذخیره قانونی بانک‌های قرض‌الحسنه می‌تواند نقش این بانک‌ها را پررنگتر کند. همچنین فعالیت صداسیما و حمایت دولت از این بانکها تأثیرگذار بوده و اگر یک نفر را هم به بانک‌های قرض‌الحسنه جذب کنیم، آن یک نفر خود چند مشتری جدید را به این بانک‌ها جذب خواهد کرد.
غلامی فرهنگ سازی در حوزه قرض‌الحسنه و ارتقای سواد مالی جامعه را ضروری دانست و گفت: پیش‌شرط اصلی شمولیت مالی و ترویج قرض‌الحسنه، بحث ارتقای سواد مالی جامعه است که می‌تواند موضوع خیلی مهمی باشد.
وی با بیان اینکه مطالبات و معوقات بانک‌های قرض‌الحسنه زیر یک درصد است، افزود: قشر متوسطی که از وام‌های قرض‌الحسنه استفاده می‌کنند، اقساط را سر موعد پرداخت کرده و این نشان می‌دهد مردم با فرهنگ قرض‌الحسنه آشنا هستند؛ اما لازم است بحث سواد مالی را از دانش‌آموزان مقطع ابتدایی و نوجوانان آغاز کنیم.
کارشناس حوزه پولی و بانکی گفت: فرهنگ پس‌انداز در خانواده‌ها نسبت به گذشته قدری کمرنگ‌تر شده است. علتش هم این است که آموزش‌های لازم در این حوزه به خانواده‌ها ارائه نشده است.
غلامی با اشاره به اینکه نام‌گذاری روز ۱۴ اسفند به نام «روز قرض‌الحسنه» و یا زنگ قرض‌الحسنه در مدارس می‌تواند به فرهنگ‌سازی این موضوع کمک کند، گفت: شاید بسیاری از خانواده‌ها صدقه را به‌خوبی معنا کنند؛ اما در مورد قرض‌الحسنه هنوز آشنایی کاملی وجود ندارد.
وی بحث سفیران قرض‌الحسنه نوجوان و اختصاص بخشی از کتب درسی دانش‌آموزان به موضوع قرض‌الحسنه را به‌عنوان یک طرح پیشنهاد کرد و افزود: این طرح می‌تواند به پررنگ‌تر شدن فرهنگ قرض‌الحسنه و تقویت بانکداری اسلامی در جامعه کمک کند.
پرداخت وام خرد با هدف اشتغالزایی
کارشناس حوزه پولی و بانکی با بیان اینکه رویکرد فعلی وام‌دهی بانک‌های قرض‌الحسنه عمدتاً اشتغالزایی است، یادآور شد: سقف وام‌های قرض‌الحسنه از ۵۰ میلیون تومان به ۲۰۰ میلیون تومان رسیده و این رقم برای شرکت‌های دانش‌بنیان ۵۰۰ میلیون تومان است.
غلامی گفت: اتفاق مثبت این است که در بانک‌های قرض‌الحسنه وام‌های خرد بر اشتغالزایی تمرکز یافته و این امر در استان‌های محروم بسیار چشم‌گیر است. شرکت‌هایی هستند که حساب‌های خود را در بانک‌های قرض‌الحسنه متمرکز کرده‌اند که بازخورد مثبتی نیز از آن‌ها دریافت شده است.
وی اظهار داشت: بر اساس بررسی‌های انجام شده، شرکت‌های کوچک و دانش‌بنیان با توجه به سازوکار چابک بانک‌های قرض‌الحسنه، از متمرکز کردن منابع خود در این بانک‌ها بیشتر از بانک‌های تجاری منتفع شده‌اند.
کارشناس حوزه پولی بانکی در خصوص سیاست‌های دولت بیان داشت: متأسفانه ردیف بودجه‌ای برای بانک‌های قرض‌الحسنه وجود ندارد و نگاه دولت و بانک مرکزی باید تغییر کند. ما کانون تخصصی برای بانک‌های قرض‌الحسنه نداریم؛ زیرا جامعه هدف ما متفاوت است و باید سیاست‌گذاری مجزا برای بانک‌های قرض‌الحسنه انجام شود.
غلامی تشکیل کانون تخصصی بانک‌های قرض‌الحسنه را در دولت خواستار شد و گفت: سیاست‌گذاری در حوزه قرض‌الحسنه باید متفاوت از دیگر حوزه‌ها باشد و باید بخش کوچکی از فضای بانک مرکزی به این حوزه اختصاص داده شود.
رئیس اداره کل توسعه سرمایه انسانی بانک قرض‌الحسنه مهر ایران تأکید کرد: باید فرهنگ قرض‌الحسنه در کشور تقویت شود و مقوله قرض‌الحسنه به سیاست‌های کلان بانک مرکزی به‌عنوان بانکداری بدون ربا و پیشرو اضافه شود؛ زیرا بر اساس آمارهای موجود، میزان موفقیت بانک‌های قرض‌الحسنه بسیار بالاست.
غلامی اظهار داشت: حتی در بانکداری قرض‌الحسنه سود هم شناسایی می‌شود و سهامداران این بانک‌ها از سودهای شناسایی شده برای افزایش سرمایه استفاده می‌کنند. امیدواریم با حمایت شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی، قوانین حاکم بر فعالیت بانک‌های قرض‌الحسنه بازنگری شود.
وی در پایان بیان داشت: بانک‌های قرض‌الحسنه توانایی دارند بسیاری از مشکلات معیشتی جامعه را برطرف سازند. الگوی تکامل یافته بانکداری اسلامی به بانکداری قرض‌الحسنه خواهد رسید و اگر بانکداری قرض‌الحسنه و اسلامی در کشور تقویت شود، در واقع حوزه پولی و مالی کشور تقویت خواهد شد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین