تاریخ انتشاردوشنبه ۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۰
کد مطلب : 18623

بازدید نمایندگان «معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه» از سازمان بورس

۰
plusresetminus
علیرضا ساوری، مدیرکل دبیرخانه شورای عالی پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه و همچنین خیراله خزایی، معاون اداره کل پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه با حضور در محل سازمان بورس و اوراق بهادار از اداره دیده‌بان سلامت بازار سرمایه و اداره نظارت بر بازار، بازدید کردند. علیرضا ساوری در حاشیه این بازدید با تاکید بر اینکه پیش‌ از وقوع جرم باید به دنبال جلوگیری از آن باشیم، گفت: وجود اداره پیشگیری در سازمان بورس امیدبخش است و اطلاعات این اداره می‌تواند کمک زیادی در جلوگیری از تخلفات داشته باشد.
بازدید نمایندگان «معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه» از سازمان بورس
به گزارش صدای بانک از پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)، نمایندگان معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه از جمله علیرضا ساوری مدیرکل دبیرخانه شورای عالی پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه و همچنین خیراله خزایی معاون اداره کل پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه با حضور در محل سازمان بورس و اوراق بهادار طی نشستی با امیرمهدی صبائی مدیر نظارت بر بورس‌ها سازمان بورس، محمدمهدی منتظری رئیس اداره پیشگیری از ناهنجاری‌ها و ارتقاء سلامت بازار سرمایه و جمعی دیگر از مدیران به گفت‌وگو و بررسی سامانه‌های کشف تخلف و نظارتی سازمان بورس پرداختند.
در این نشست کارکرد سامانه‌های بیدار، نهان، آرامیس، سانا، دیده‌بان سلامت و سمتا مطرح و گزارش عملکرد آن‌ها تشریح شد. همچنین در ادامه معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه از اداره دیده‌بان سلامت بازار سرمایه و اداره نظارت بر بازار بازدید کردند.

سازمان بورس راهکارهای متناسب با جنس تخلفات پیشنهاد بدهد
علیرضا ساوری دبیر شورای عالی پیشگیری قوه قضائیه ضمن بازدید از مراکز یادشده و با تاکید بر اینکه پیش‌ از وقوع جرم باید به دنبال جلوگیری از آن باشیم، اظهار کرد: هشدار و انذار، ابلاغ تذکرات لازم و به‌موقع می‌تواند حجم زیادی از احتمال وقوع جرم را کاهش بدهد و در صورتی که بازدارندگی‌های لازم به وجود نیامد و تخلفی شکل گرفت، موضوع باید به قوه قضاییه ارجاع داده شود تا رسیدگی‌های قاطعانه صورت بگیرد.
دبیر شورای عالی پیشگیری قوه قضائیه مطرح کرد: وجود اداره پیشگیری در سازمان بورس امیدبخش است و اطلاعات این اداره می‌تواند کمک زیادی در جلوگیری از تخلفات داشته باشد.
ساوری بیان کرد: معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه از سازمان بورس انتظار دارد که راهکارهای عملی و اجرایی متناسب با جنس تخلفات را پیشنهاد و گزارش بدهد. همچنین به‌منظور رفع موانع و نارسایی‌ها باید این دو نهاد در تعامل و ارتباط سازنده باشند. گزارش‌های سازمان بورس مبنای بررسی و رسیدگی‌های قوه قضاییه بوده و از این سازمان می‌توان به‌عنوان بازوی کارشناسی قوه‌قضایه یاد کرد.

تخلفات تکراری به حداقل رسیده است
امیرمهدی صبائی مدیر نظارت بر بورس‌ها سازمان بورس نیز در ادامه این بازدید، بیان کرد: سازمان بورس در زمینه اقدامات پیشگرانه موفق عمل کرده و نسبت کدهای معاملاتی با تکرار تخلف در مقایسه با کل تخلفات انجام شده بسیار اندک است؛ در حقیقت اخطارهای پیشگیرانه موجب شده تا هشدارهای تکراری به افراد به‌ حداقل برسد.
صبائی افزود: کارشناسان اداره نظارت بر بازار پس از مشاهده و یا احتمال بروز تخلف با مدیر معاملات کارگزاران تماس گرفته و هشدار لازم را ابلاغ می‌کنند؛ این اقدام به منظور کاهش آسیب‌های لحظه‌ای در بازار انجام می‌شود.
مدیر نظارت بر بورس‌ها سازمان بورس گفت: بعضا برخی از معامله‌گران از مصادیق جرم اطلاعی ندارند و پس از دریافت هشدار، اقدام مشابه و تخلف تکراری را مرتکب نخواهند شد، این امر حاکی از اثربخشی لازم سازوکارهای موجود است. البته در تناسب مجازات‌ها و پاسخ‌های کیفری نیز سازمان بورس و قوه قضائیه باید همکاری لازم را داشته باشند.
بنا بر گزارش سنا؛ پیش‌تر تفاهم‌نامه‌ای برای همکاری‌های هر چه بیشتر مابین معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه و سازمان بورس و اوراق بهادار منعقد شده بود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین