تاریخ انتشارشنبه ۲۵ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۶:۵۶
کد مطلب : 22628

اقدام خصمانه اروپایی‌ها ضدایران با اعمال تحریم‌های جدید

۰
plusresetminus
اتحادیه اروپا مجموعه‌ای از تحریم‌ها علیه ایران را به بهانه‌های حقوق بشری اعمال کرد.
اقدام خصمانه اروپایی‌ها ضدایران با اعمال تحریم‌های جدید
به گزارش صدای بانک از خبرگزاری مهر به نقل از آناتولی، همسو با اقدامات مغرضانه و خصمانه آمریکا علیه ایران، اتحادیه اروپا نیز در اقدامی به شدت کینه توزانه از اعمال مجموعه‌ای از تحریم‌ها علیه ایران به بهانه‌های حقوق بشری خبر داد.
شورای اتحادیه اروپا در این ارتباط اعلام کرد که فهرستی از چهار فرد و شش نهاد ایرانی را به دلیل نقض جدی حقوق بشر تحت تحریم قرار خواهد داد.
این شورا در بیانیه‌ای اعلام کرد: «بسته تحریمی جدید به دنبال اعلامیه نماینده عالی اعلام می‌شود. بر این اساس، در لیست تحریمی جدید اتحادیه اروپا، جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ستاد مرکزی امنیت امام علی (ع) و فرماندهان انتظامی استان‌های مازندران و فارس حضور دارند.
همچنین زندان کچوی و مدیر آن به همراه زندان‌های سنندج، زاهدان و اصفهان؛ و همچنین خبرگزاری تسنیم به همراه شورای عالی فضای مجازی درفهرست تحریمی اتحادیه اروپا قرار دارد.
در بیانیه اتحادیه اروپا ادعا شده است: «تدابیر محدودکننده اکنون در مجموع برای ۲۲۷ فرد و ۴۳ نهاد اعمال می‌شود. آنها شامل مسدود کردن دارایی‌ها، ممنوعیت سفر به اتحادیه اروپا و ممنوعیت در دسترس قرار دادن وجوه یا منابع اقتصادی برای افراد فهرست شده است. همچنین ممنوعیت صادرات تجهیزاتی که ممکن است برای سرکوب داخلی و تجهیزاتی برای نظارت بر ارتباطات از راه دور استفاده شوند، در این فهرست تحریمی قرار دارد.»
همزمان سایر مقامات اروپایی نیز در سالگرد اغتشاشات در ایران به اتخاذ مواضع علیه جمهوری اسلامی ایران پرداختند. از جمله «آنالنا بربوک»، وزیر خارجه آلمان در کنفرانس خبری مشترک روز جمعه خود با «آنتونی بلینکن»، وزیر خارجه آمریکا به طرح ادعاها و اتهامات بی اساس غرب علیه ایران پرداخت. ضمن اشاره به برنامه هسته‌ای ایران، ادعا کرد که سه کشور فرانسه، انگلیس و آلمان تحریم‌های هسته‌ای باقیمانده علیه ایران را متوقف نخواهند کرد و این تحریم‌ها همچنان در جای خود ادامه خواهند داشت.
در حالی که آمریکا و کشورهای غربی مسئول نقض توافق هسته‌ای هستند، اما وزیر امور خارجه آلمان ادعا کرد که ادامه تحریم‌ها علیه ایران از پیامدهای مستقیم نقض برجام توسط تهران است. آنالنا بربوک همچنین افزود که راه‌های دیپلماتیک را باز نگه‌می‌داریم، زیرا هدف ما اجتناب از گسترش سلاح‌های هسته‌ای است.
روز گذشته نیز سه کشور اروپایی انگلیس، آلمان و فرانسه ادعا کردند که همچنان مجموعه‌ای از تحریم‌ها علیه ایران را که قرار بود ماه آینده منقضی شود، حفظ خواهند کرد.
در همین ارتباط نیز، دولت انگلیس روز پنجشنبه مدعی شد که تصمیم سه کشور اروپایی امضاکننده برجام (آلمان، انگلیس و فرانسه) برای حفظ تحریم‌ها علیه ایران، پاسخی «مشروع و متناسب» به اقدامات ایران برای پیشبرد برنامه هسته‌ای خود «فراتر از همه توجیهات غیرنظامی» است.
سه کشور اروپایی امضا کننده برجام در پیامی به «جوزپ بورل»، دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده مذاکرات ایران و قدرت‌های غربی، او را از این تصمیم خود مطلع کردند و مدعی شدند که تهران به تعهدات خود در توافق سال ۲۰۱۵ برای کاهش دامنه فعالیت‌های هسته‌ای در ازای رفع تحریم‌ها عمل نکرده است.
در زمان امضای توافق برنامه جامع اقدام مشترک موسوم به برجام در سال ۲۰۱۵، مقرر شده بود که طیفی از تحریم‌های سازمان ملل، اتحادیه اروپا و انگلیس در مدت زمان هشت سال پس از امضای توافق برداشته شوند. این ضرب‌الاجل تا ماه اکتبر یعنی کمتر از یک ماه دیگر پایان می‌یابد. این تحریم‌ها شامل تحریم علیه افراد و نهادهای مرتبط با برنامه‌های موشکی، هسته‌ای و سایر تحریم‌های تسلیحاتی ضد ایران می‌شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین