تاریخ انتشارجمعه ۳۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۵
کد مطلب : 22741

گروه بریکس چیست و عضویت در این گروه برای ایران چه مزایایی دارد؟

۰
plusresetminus
گروه بریکس چیست و عضویت در این گروه برای ایران چه مزایایی دارد؟
به گزارش صدای بانک، بریکس (به انگلیسی: BRICS) نام گروهی به رهبری قدرت‌های اقتصادی نوظهور است که از به هم پیوستن حروف اول نام انگلیسی کشورهای عضو برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی تشکیل شده‌است. در ابتدا نام این گروه بریک نام داشت اما پس از پیوستن آفریقای جنوبی، به بریکس تغییر نام یافت، در ۲۴ اوت ۲۰۲۳ مقرر شد تا سال ۲۰۲۴ شش کشور آرژانتین، اروگوئه، امارات متحده عربی، ایران، عربستان سعودی و مصر به جمع این گروه اضافه شوند.
هرچند اعضای گروه بریکس همگی به غیر از روسیه در ردهٔ کشورهای درحال توسعه یا اقتصادهای در‌حال ظهور هستند، اما عموماً به واسطهٔ اقتصادهایی با رشد پرشتاب و فراگیر و نفوذ تأثیرگذار بر امور جهانی و منطقه‌ای از دیگر کشورها متمایز می‌شوند. بریکس نمایانگر نیمی از جمعیت جهان است و ۲۸٪ قدرت اقتصادی دنیا را در اختیار دارد.  در سال ۲۰۱۲ ترکیب‌بندی اسمی تولید ناخالص داخلی این گروه، ۱۳٫۶ تریلیون دلار آمریکا است. هو جینتائو، رئیس‌جمهور پیشین چین معتقد است که گروه کشورهای عضو بریکس، حامی و ارتقادهندهٔ وضعیت کشورهای در‌حال رشد و نیرویی برای حفظ صلح جهان هستند

کشورهای عضو:
روسیه، چین، برزیل، هندوستان، آفریقای جنوبی، آرژانتین ، اتیوپی، امارات، ایران، عربستان و مصر

مزایای عضویت ایران در بریکس چیست؟
وزیر خارجه گفت: عضویت ایران در بریکس می تواند زمینه تعقیب اهداف و توسعه دیگر راهبردهای کلان دولت در اجرای دیپلماسی پویا را فراهم سازد.
به گزارش خبرگزاری مهر، حسین امیر‌عبداللهیان وزیر امور خارجه در توئیتر نوشت: همراه با جناب رئیسی برای شرکت در نشست سران بریکس پلاکس به آفریقای جنوبی سفر کردیم. موفقیت بزرگ برای پذیرش عضویت جمهوری اسلامی ایران در بریکس، علاوه بر تقویت چندجانبه گرایی، می‌تواند زمینه تعقیب اهداف و توسعه دیگر راهبردهای کلان دولت در اجرای دیپلماسی پویا را فراهم سازد.
علی اکبر ولایتی ضمن ابراز خرسندی از توسعه همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران با کشورهای عضو بریکس و عضویت کشورمان در این اتحاد مهم و نوظهور اقتصادی تاکید کرد: مجموعه بریکس گام‌های مهمی از جمله افزایش تعداد اعضای آن را در جهت عملیاتی شدن اهداف تاثیرگذار این مجموعه اقتصادی برنامه ریزی کرده‌اند که بسیار ارزشمند خواهد بود و عضویت دائم ایران در بریکس نیز در سطح بین المللی و منطقه‌ای بسیار مهم و تأثیرگذار است.
 حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی پس از بازگشت از آفریقای جنوبی در فرودگاه مهرآباد گفت: سفر به آفریقای جنوبی بسیار مهم بود و بریکس از ائتلاف‌های مهم اقتصادی جهان است که در بخش قابل توجهی از جهان حضور دارد.
وی افزود: بریکس در آفریقا، آسیا و آمریکای لاتین اعضای قابل توجهی دارد. اعضای بریکس هم به لحاظ جمعیت و هم به لحاظ نقششان در تولید ناخالص و سهمی که در اقتصاد جهانی دارد، اهمیت این گروه را نشان می‌دهد.
رئیسی اظهار داشت: ائتلاف‌هایی مانند بریکس ائتلاف‌های نوظهوری هستند که در جهت استقلال و پیشرفت ملت‌ها شکل گرفته است. موضوع ارتباط با بریکس سال گذشته با شرکت من در اجلاس مجازی آن آغاز شد و درخواست عضویت ایران مطرح شد. در همین زمینه آقای امیر عبداللهیان وزیر خارجه کشورمان در اجلاس قبلی در آفریقای جنوبی شرکت کرد و آقای احمدیان نیز در نشست امنیتی سران کشورهای‌بریکس شرکت کرد و برای عضویت ایران رایزنی‌هایی با سران اعضای آن صورت گرفت.
رییس جمهور ادامه داد: کنشگری فعال ایران در منطقه و اهمیت ژئوپلیتیک ایران موجب شد به اتفاق آرا و اجماع همه اعضای بریکس، کشورمان به عضویت این گروه درآید و همه کشورها به اتفاق به عضویت ایران رأی دادند که برای آن طبیعتاً سازوکارهایی را می‌طلبد که با سرعت دنبال می‌شود.

ایران عضو بريكس شد
محمد جمشیدی معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور گفت: جمهوری اسلامی ایران عضو بریکس شد. عضویت دائم در گروه اقتصادهای نوظهور جهانی یک پیشرفت تاریخ ساز و موفقیت استراتژیک برای سیاست خارجی جمهوری اسلامی محسوب می‌شود.
این موفقیت را به رهبر معظم انقلاب اسلامی و ملت سربلند ایران تبریک می‌گوئیم.
گفتنی است، دولت سیزدهم در راستای سیاست خارجی جامع، متوازن و مبتنی بر همگرایی، توسعه روابط با سازمان‌های بین المللی و منطقه‌ای را نیز در دستور کار خود قرار داده است. سرعت بخشیدن به فرآیند عضویت در سازمان همکاری شانگهای، تعمیق روابط با اتحادیه اقتصادی اوراسیا، فعال‌تر کردن همکاری‌ها با سازمان اکو و … بیانگر تقویت سیاست چندجانبه‌گرایی است.
«بریکس» مجموعه قدرت‌های نوظهور اقتصادی است که برای تأمین بیشتر منافع خود به یک همگرایی اقتصادی بزرگ دست زده‌اند. بریکس در درجه اول به دنبال ایجاد مصونیت اقتصادی در برابر تکانه‌های اقتصادی کشورهای غربی در عرصه جهانی است، در عین حال که در دراز مدت و حتی میان مدت به دنبال کسب برتری اقتصادی در سطح جهان است تا بهتر بتواند سیاستهای مبتنی بر نگاه شرقی و جنوب-جنوب را در میان کشورهای جهان پیش ببرد.
رفتارهای زور گویانه و غیر قانونی کشورهای غربی بخصوص هفت کشور صنعتی جهان به رهبری آمریکا در عرصه اقتصادی، تحریم‌های اعمالی دلار و نقض مکرر قوانین تجارت آزاد جهانی تنها بخشی از ضررهای استیلای هژمون برتر اقتصادی غربی هاست، از این رو قدرت‌های نوظهور اقتصادی و صنعتی برای بقا و ثبات در رشد اقتصادی خود با همگرایی میان خود، به دنبال ایجاد توازن پایدار و راهگشا هستند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین