تاریخ انتشارجمعه ۲۶ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۷
کد مطلب : 23713
بازار ارز با ثبات، آغازگر رشد اقتصادی بادوام

بانک مرکزی جلوی جهش ارز را گرفت

۰
plusresetminus
یک تحلیلگر مسائل اقتصادی گفت: رشد اقتصادی در چند ماه اخیر ناشی از اقدامات بازار ساز در ثبات‌بخشی به بازار ارز است.
بانک مرکزی جلوی جهش ارز را گرفت
به گزارش صدای بانک از اگزیم نیوز از بانک مرکزی، رضا غلامی با بیان اینکه متغییرهای واقعی اقتصادی ایران در حال حرکت به اهداف خود هستند و سیاست‌های خارجی نیز روند مثبتی را طی می‌کند، اظهار داشت: تغییرات نرخ ارز در دوماه اخیر به دلیل عوامل غیر بنیادی بوده که ناشی از تحولات سیاسی در فلسطین است و به نظر می‌رسد نرخ ارز به کانال ثبات باز می‌گردد. کما اینکه شاهد بودیم بازارساز توانست به خوبی جلوی جهش‌های قیمتی در بازار ارز را بگیرد.
وی ادامه داد: وضعیت بانک مرکزی نسبت به چند سال گذشته بهبود یافته و منابع ارزی در دسترس این نهاد نظارتی و مهم قرار گرفته است که می‌تواند با استفاده از این منابع، بازار ارز را کنترل کند.
غلامی تصریح کرد: دستگاه‌های مسئول امور تجاری مانند وزارت کشاورزی و وزارت صمت نیز مجرب‌تر شده و می‌توانند بهتر از گذشته تقاضای‌های ارزی خود را مدیریت کنند. که به طور قطع باید با بانک مرکزی تعامل و هماهنگی لازم را داشته باشند.
نوسان بازار ارز فروکش خواهد کرد
این تحلیلگر مسائل اقتصادی اضافه کرد: در یکی دوماه اخیر بخشی از تقاضای بازار ارز ناشی از تقاضای سفته بازی و بخشی دیگر تقاضای احتیاطی است که بعضی از تولید کنندگان به دلیل نگرانی از آینده وارد بازار ارز شده بودند، اما این افراد به سرعت عقب نشینی کرده و تقاضای ارز را کاهش دادند، زیرا متوجه شده اند که اتفاق خاصی روی نداده است. ضمن این که مقام معظم رهبری نیز نکاتی در مورد جنگ بیان کردند که نوسان بازار ارز فروکش کرد.
بانک مرکزی توانست انتظارات تورمی ناشی از افزایش قیمت ارز را کنترل کند
غلامی با اشاره به اینکه ثبات بازار ارز مانع از فروپاشی اقتصاد می‌شود، گفت: ارز پاشنه آشیل اقتصاد است و اقدام مهمی که انجام شده این است که بانک مرکزی توانست انتظارات تورمی ناشی از افزایش قیمت ارز را کنترل کند. مردم نیز درک کردند که بازار ارز با ثبات شده و بنابراین انتظارات تغییر کرده و در ادامه نیز تقاضای احتیاطی برای ارز از بین رفته و بازار ارز به آرامش خواهد رسید.
وی اضافه کرد: ثبات بازار ارز آغاز رشد اقتصادی با دوام است که باید این ثبات تداوم یابد.
بعد از ۴ دهه ثبات بازار ارز فراهم شده است
این تحلیلگر مسائل اقتصادی اضافه کرد: بانک مرکزی و دولت به عنوان سیاستگذار باید سیاست ثبات بازار ارز را با قدرت ادامه دهند و اجازه ندهند که بازار از دستشان خارج شود. بعد از مدت‌ها ثبات بازار ارز فراهم و انتظارات تورمی تعدیل شده است که در صورت تداوم اتفاق بزرگی در اقتصاد را رقم می‌زند.
وی با تاکید براینکه باید قاچاق را حذف و نرخ مرکز مبادله را نرخ مرجع قرار دهیم و بعد از آن به سمتی که بازار بهینه شود حرکت کنیم، تصریح کرد: اندک رشد اقتصادی به وجود آمده ناشی از اقدامات بازار ساز در ثبات بخشی به بازار ارز است.
غلامی افزود: به عنوان یک کارشناس اقتصادی اگر بخواهم به دولت توصیه‌ای داشته باشم، می‌گویم بازار ارز را با ثبات نگه دارید و اولین گام در با ثبات کردن بازار ارز این است که نیازهای ارزی غیر واقعی را حذف کنیم، یعنی جلو فرار سرمایه، قاچاق، کم اظهاری صادرات و بیش اظهاری واردات را بگیریم.
این تحلیلگر مسائل اقتصادی بیان داشت: البته ثبات بازار ارز فقط وظیفه بانک مرکزی نیست، بلکه همه دستگاه باید در این زمینه ورود کنند. ما می‌توانیم بازار ارز را با ثبات نگه داریم چرا که آغازگر رشد اقتصادی با دوام است.
وی گفت: در ثبات بخشی به بازار ارز برخی‌ها عنوان می‌کنند که بانک مرکزی مسئول همه موارد است، در جواب به این افراد باید گفت که بانک مرکزی مسئول بخشی از ثبات بازار ارز است، به عنوان نمونه شخصی در وزارت صمت تقاضای تخصیص ارز برای واردات دارد، وزارت صمت باید به دقت برسی کند که آیا نیاز واقعی برای واردات وجود دارد؟ زیرا مواردی دیده شده که شخصی درخواست تخصیص ارز برای واردات مواد اولیه تولید داشته اما واحد تولیدی مذکور تعطیل بوده است و یا شخص دیگری ۶ برابر گذشته درخواست تخصیص ارز می‌دهد، اما آیا همه این ارزها وارد بخش تولید می‌شود؟ بنابراین به جز بانک مرکزی وزارت صمت، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت گردشگری، وزارت بهداشت و ... باید با بانک مرکزی در تعامل باشند و بر تقاضای ارز فشار نیاورند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین