تاریخ انتشاردوشنبه ۱۷ تير ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۶
کد مطلب : 2393

آشنایی با بهترین روش‌های مدیریت فناوری اطلاعات در دوره ITIL

۰
plusresetminus
هزاوه، گفت: بحث‌های مانند چابکی، کنترل هزینه‌ها، بهبود مدیریت خدمات و رضایت مشتری، امروزه بسیار پررنگ شده است و چارچوبی مانند ITIL می‌تواند به سازمان‌ها برای رسیدن به اهداف تعیین‌شده کمک کند. چابکی، کاهش هزینه و افزایش بهره‌وری، از جمله مزیت‌های کلی این چارچوب‌ است.
دکتر بابک هزاوه
دکتر بابک هزاوه
به گزارش "صدای بانک" ، مدرس دوره آموزشی – مهارتی ITIL 4 Foundation مرکز فابا، گفت: این کارگاه می‌تواند دو دسته مخاطب داشته باشد؛ آنهایی که از دید استراتژی، برنامه‌ریزی و تعیین اولویت‌ها به چارچوب ITIL نگاه می‌کنند و آنها که در سطح اجرایی با موضوع سر و کار دارند. 

دکتر بابک هزاوه، در تعریف ITIL بیان کرد: این مفهوم، نوعی چارچوب مدیریتی برای ساماندهی خدمات فناوری اطلاعات است و برای همه سازمان‌هایی که خدماتی را بر این بستر عرضه می‌کنند، از جمله بانک‌ها کاربرد دارد.
 
وی افزود: این چارچوب، شامل مباحثی در مورد شیوه‌های مختلف اعمال مدیریت، در فناوری اطلاعات است و کاربران را با تعدادی از بهترین روش‌ها و فرایندهای ارائه خدمات در این حوزه، آشنا می‌کند. 
 
مدرس دوره آموزشی – مهارتی ITIL 4 Foundation مرکز فابا، ادامه داد: نسخه 4 چارچوب ITIL، که در سال 2019 عرضه شده است، در تطابق با چارچوب‌های دیگری از جمله مدیریت چابک است.
 
هزاوه، تاکید کرد: بحث‌های مانند چابکی، کنترل هزینه‌ها، بهبود مدیریت خدمات و رضایت مشتری، امروزه بسیار پررنگ شده است و چارچوبی مانند ITIL می‌تواند به سازمان‌ها برای رسیدن به اهداف تعیین‌شده کمک کند. چابکی، کاهش هزینه و افزایش بهره‌وری، از جمله مزیت‌های کلی این چارچوب‌ است.
 
ناتوانی نسخه‌های پیشین در پاسخگویی به نیازهای سازمان
 
این مدرس و مشاور ITIL، دلیل ارائه نسخه 4 آن را ناتوانی مدل پیشین، در پاسخگویی به بسیاری از نیازهای امروزی یک سازمان دانست و افزود: برای مثال، امروزه تعداد زیادی از سازمان‌ها، مدیریت پروژه چابک را کلید زده‌اند؛ به همین دلیل نمی‌توانستند خود را به ITIL 3 هماهنگ کنند، اما در نسخه جدید، چارچوب ارائه شده، به شکلی بهبود یافته است که می‌توان آن را با انواع روش‌های به روز، همراه کرد. 
 
وی ادامه: ITIL 4، از نظر اجرا نیز چابک شده است و سازمان‌ها می‌توانند بر اساس نیاز خود، تعدادی از فرایند‌ها و روش‌های را که ارائه کرده است، اجرایی کنند. 
 
هزاوه، تاکید کرد: در سال‌های اخیر بسیاری از سازمان‌ها نیاز به بهره‌‌گیری از ITIL را احساس کرده‌اند و به سمت پیاده‌سازی نسخه‌های آن رفته‌اند؛ به گونه‌ای که به صورت پراکنده و ناقص، بخش‌هایی از آن را اجرایی کرده‌اند.
 
وی گفت: ITIL مجموعه‌ای از «به‌روش‌ها» است؛ بنابراین امکان دارد هر سازمانی بدون توجه به کلیت این مفهوم، در مورد برخی از روش‌های آن تحقیق کرده و برای مثال به دنبال یافتن بهترین روش، برای رفع مشکلات فناوری اطلاعات، اعلام خرابی یا توافق سطح خدمات، رفته باشد. ITIL همه این روش‌ها را در یک چارچوب هماهنگ، قرار می‌دهد. 
 
ارائه مباحث عملیاتی در کنار دانش فنی
 
مدرس دوره آموزشی – مهارتی ITIL 4 Foundation مرکز فابا، گفت: در این کارگاه‌ها، روش‌های مختلف این چارچوب معرفی و فرایندهای اجرایی و کاربردی آنها در سازمان‌ها و کسب و کارهای ایرانی بررسی و براساس تجربیات واقعی و اجرایی، ارائه ، می‌شوند.
 
هزاوه، توضیح داد: شرکت‌کنندگان، با شیوه‌های اجرا، مزیت‌های هر یک از این روش‌ها و انواع رویکردهای  پیاده‌سازی چارچوب ITIL آشنا می‌شوند؛ در نهایت نیز در می‌یابند، بر اساس ویژگی‌ها و کارکردهای سازمان خود، باید چه فرایندهایی را به چه شیوه‌ای اجرا کنند. 
 
این مدرس و مشاور ITIL، با اشاره به ارائه مباحث نظری و عملی در این دوره گفت: تلاش می‌شود مباحث مطرح شده برای مخاطبان کاربردی باشد؛ در واقع مزیت این دوره نسبت به موارد مشابه، تاکید بر اجرایی و کاربردی بودن آن و تکیه بر تجربیات اجرایی است.
 
وی افزود: مباحث صرفا به صورت نظری نخواهد بود و در مورد هر بحث علمی، مباحث عملیاتی آن و چگونگی اجرای برنامه‌ها نیز در سازمان نیز مطرح می‌شود. هنچنین مثال‌ها و مطالعات موردی، با توجه به ترکیب شغلی حاضران، طرح خواهد شد. 
 
مناسب برای مدیران و کارشناسان
 
به گفته وی، این کارگاه می‌تواند دو دسته مخاطب داشته باشد؛ نخست آنهایی که از دید استراتژی، برنامه‌ریزی و تعیین اولویت‌ها به چارچوب ITIL نگاه می‌کنند و دوم آنها که در سطح اجرایی با موضوع سر و کار دارند. 
 
مدرس دوره آموزشی – مهارتی ITIL 4 Foundation مرکز فابا، افزود: بر این اساس، مدیران ارشد سازمان‌ها برای اینکه بتوانند برنامه‌ریزی مناسبی در حوزه فناوری اطلاعات داشته باشند، مدیران و کارشناسان بخش فناوری اطلاعات که به دنبال کسب دانش اجرایی در این حوزه هستند و واحدهایی که با این مفهوم سر و کار دارند؛ از جمله مرکز کنترل شبکه، پشتیبانی و مرکز تماس، می‌توانند در این دوره شرکت کنند. 
 
هزاوه، به بانک‌ها و شرکت‌های پرداخت توصیه کرد که به ویژه مدیران و سرپرستان واحدهای فناوری اطلاعات و نیروهایی را که این مفهوم سر و کار دارند را در این دوره ثبت‌نام کنند.
 
تعیین سرفصل‌ها، بر اساس استانداردهای بین‌المللی
 
این مدرس و مشاور ITIL، بیان کرد: نیازی به پیش‌نیاز خاصی برای حضور در دوره مرکز فابا نیست و درک کلی از فضای فناوری اطلاعات، برای بهره‌گیری از مباحث کلاس کفایت می‌کند.
 
هزاوه، گفت: این دوره، بر اساس سرفصل‌های بین‌المللی تعریف شده است؛ به این صورت که مفاهیم کلی بیان شده و 34 فرایند و روش در طول برگزاری کارگاه‌ها، معرفی می‌شوند. از جمله می‌توان به مدیریت رویدادها و حوادث و تداوم کسب و کارها اشاره کرد.
 
  دوره آموزشی – مهارتی ITIL 4 Foundation را موسسه آموزشی فناوران فابا، با همکاری شرکت پدیسار برگزار می‌کند. علاقه‌مندان می‌توانند، برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت مرکز فابا، با تلفن 43347 داخلی 301 یا 307 تماس بگیرند و نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین