تاریخ انتشارجمعه ۱۷ آذر ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۴
کد مطلب : 24141
وزیر کشور:

تشکیل تهران غربی و تهران شرقی در دست بررسی است

۰
plusresetminus
این تقسیمات از گذشته جزء مطالبات مردمی بوده و حالا در دستور کار دولت قرار گرفته است. برای غرب استان تهران با مرکزیت شهریار، پیش‌بینی‌ها و پیشنهادهایی شده و در بخش دیگر بررسی‌ها که به شرق تهران مربوط است، با مرکزیت ورامین یا دماوند ایده‌هایی مطرح گشته است. حداقل درباره غرب تهران تاکید داریم تا این تقسیمات انجام شود. البته این پروژه مخالفان و موافقانی دارد که شنیدن نقطه نظرات آن‌ها بسیار خوب است. به فاصله کوتاهی از اظهارنظر رئیس جمهور، تجدید نظر تقسیمات کشوری در محدوده استان تهران در دستور کار دولتمردان قرار گرفته و نوید تشکیل بیش از یک استان جدید به گوش می‌رسد.
تشکیل تهران غربی و تهران شرقی در دست بررسی است
به گزارش صدای بانک به نقل از خبرگزاری تابناک، اواخر آبان ماه، سیدابراهیم رئیسی به منظور بهره برداری از یک پروژه بیمارستانی به شهرستان شهریار در غرب استان تهران سفر کرد و اظهاراتی داشت که مورد توجه بسیاری قرار گرفت؛ اینکه با توجه به توسعه شهر‌های اندیشه، شهریار و شهر‌های پیرامونی، تقسیمات کشوری در این خطه نیازمند تغییرات جدی و تجدیدنظر است و شاید نیاز به تشکیل شهرستان‌ها یا استانی تازه باشد.
اظهاراتی که پایان بخش آن، صدور دستور ویژه برای بررسی این موضوع بود و حالا خیلی سریع به تصمیماتی در این خصوص منجر شده است؛ تصمیماتی که وقتی در حاشیه جلسه هیات دولت پیرامونش از احمد وحیدی، وزیر کشور پرسیده شد، وی در پاسخ گفت: تشکیل استان‌های تهران غربی و شرقی در دولت در دست بررسی است و پس از تصویب در هیات دولت، برای تصویب نهایی به مجلس ارسال می‌شود و نهایی شدن موضوع در دست آنهاست.
بدین ترتیب مشخص شد نه یک استان، که احتمال تشکیل دو استان تازه وجود دارد؛ استان‌هایی که احتمالا چون برنامه‌ریزی‌ها حول تشکیل شان در شرق و غرب تهران صورت گرفته، تهران غربی و تهران شرقی لقب گرفته‌اند و احتمال دارد در مسیر بررسی‌ها برای تشکیل‌شان، اسامی متفاوتی بیابند، همان گونه که در فرایند ایجاد دیگر استان‌های تازه، روند‌های مشابهی پیموده شده است.
ماجرا زمانی بیشتر حلب توجه می‌کند که بدانیم تشکیل این دو استان تازه آنقدر با جدیت در دولت در دستور پیگیری قرار گرفته که روز گذشته، استاندار تهران حتی زمان احتمالی به ثمر نشستن این ایده را هم خبر داده و جزییات جالب توجه دیگری هم در این باره بیان کرده است.
علیرضا فخاری در این باره گفته: این تقسیمات از گذشته جزء مطالبات مردمی بوده و حالا در دستور کار دولت قرار گرفته است. برای غرب استان تهران با مرکزیت شهریار پیش‌بینی‌ها و پیشنهادهایی شده و در بخش دیگر بررسی‌ها که به شرق تهران مربوط است، با مرکزیت ورامین یا دماوند ایده‌هایی مطرح گشته است.
استاندار تهران افزوده است: در بررسی‌های اولیه مقرر شده که زیرساخت‌ها و ساختار‌های سازمانی و اداری این استان‌ها آماده شوند تا بعدا بتوانند اقدامات نهایی را انجام دهند. البته اولویت اول ما غرب تهران است که تقسیمات ابتدا در آن جا شکل بگیرد و پس از آن می‌توانیم در حوزه جداسازی در شرق هم اقدامات خود را انجام دهیم.
وی با بیان اینکه احتمالا تا پایان دولت سیزدهم این تقسیمات انجام خواهد شد، گفته است: حداقل درباره غرب تهران تاکید داریم تا این تقسیمات انجام شود. البته این پروژه مخالفان و موافقانی دارد که شنیدن نقطه نظرات آن‌ها بسیار خوب است. ابعاد اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و سایر مولفه‌های تاثیرگذار در تقسیمات کشوری باید مورد توجه قرار گیرند و توجه کنیم با تغییر در استان به چه موضوعاتی دست پیدا می‌کنیم.
نکته بعدی که مورد تاکید استاندار تهران قرار گرفته این است که هنوز هیچ چیز قطعی نیست: دولت تصمیماتی در این باره گرفته و کار‌های مطالعاتی تکمیلی در حال انجام است. ممکن است در این مدت به نتیجه برسیم که زمان اجرا را به تاخیر بیندازیم و یا در امور تسریع بخشیم.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین