تاریخ انتشاريکشنبه ۲۴ دی ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۱
کد مطلب : 24792
انتظارات تورمی با اجرای سیاست تثبیت کنترل شد

توفیق بانک مرکزی در حل ناترازی بانک‌ها

۰
plusresetminus
رئیس موسسه عالی آموزش بانکداری گفت: بانک مرکزی با توفیق در حل ناترازی بانک‌‎ها تا حدودی نرخ رشد نقدینگی را کنترل کرد.
توفیق بانک مرکزی در حل ناترازی بانک‌ها
به گزارش صدای بانک از خبرگزاری ایبنا، فرشاد حیدری؛ رئیس موسسه عالی آموزش بانکداری طی گفت‌وگویی با بیان اینکه تغییر مدیریت در بانک مرکزی و اتخاذ سیاست تثبیت اقتصادی، بانک مرکزی را از انفعال خارج کرد، افزود: اجرای سیاست تثبیت اقتصادی روی انتظارات تورمی مردم اثر گذار بود، همچنین طی یک سال گذشته بانک مرکزی به عنوان سیاست‌گذار پولی نقش خود را به خوبی ایفا کرده به طوری که امروزه شاهد به ثمر نشستن این سیاست‌ها هستیم.
 وی با تاکید براینکه  با اقدامات بانک مرکزی علاوه بر مهار تورم شاهد بهبود وضعیت ناترازی بانک‌ها خواهیم بود که تمامی این موارد باعث اجرای بهتر سیاست تثبیت می‌شود، گفت: با مهار تورم در کشور شرایط اقتصادی بهتر می‌شود و امیدواریم با ادامه دار بودن سیاست‌های این نهاد، شاهد مهار هر چه بیشتر تورم و افزایش پیش‌بینی پذیری اقتصاد در آینده باشیم.

رئیس موسسه عالی آموزش بانکداری درباره پیش‌بینی بازار ارز در روزهای آتی اظهار کرد: برخی با مقاصد خاصی اقدام به اظهارات درباره نرخ ارز می‌کنند، ولی آن‌چه مشخص است جواب‌دهی سیاست‌های بانک مرکزی و تدابیر آن در مهار تورم است؛ چون زمانی که تورم مهار شود مدیریت بازار ارز بهتر از گذشته ادامه پیدا می‌کند؛ بنابراین مسئولان باید تمام تلاش خود را برای کنترل تورم به کار گیرند؛ چون تغییرات نرخ ریال در برابر ارز‌های معتبر ناشی از تورم کشور است و زمانی که این موضوع مدیریت شود حتما شاهد ثبات بهتر در قیمت‌ها خواهیم بود.
 
حیدری درباره کاهش نرخ رشد نقدینگی نیز گفت: باید نسبت قابل قبولی بین تولید ناخالص داخلی و میزان نقدینگی وجود داشته باشد که این نسبت حدود ۷۰ درصد است و با اقتصاد تناسب دارد؛ اما در جا‌هایی ممکن است احساس کسری شود، ولی نباید این توقع وجود داشته باشد که تمامی بنگاه‌های تولیدی از شبکه بانکی تامین مالی شوند بلکه می‌توان از بازار سرمایه و سایر روش‌ها نیز برای تامین مالی استفاده کرد.
وی با بیان اینکه بانک مرکزی باید روش‌های تامین مالی غیر تورمی واحد‌های تولیدی مانند استفاده از ابزار‌های اعتباری را گسترش دهد، تاکید کرد: بانک مرکزی در قانون به مهار تورم، حفظ ارزش و ارتقای پولی و بانکی و رشد اقتصادی مکلف شده و هیچ دستگاهی مسلط‌‌ تر از بانک مرکزی برای این امر نیست.
 
رئیس موسسه عالی آموزش بانکداری افزود: بانک مرکزی باید با سنجش از اقتصاد میزان نقدینگی کشور را تامین کند، همچنین این بانک با توفیق در حل ناترازی بانک‌‎ها تا حدودی نرخ رشد نقدینگی را کنترل کرد.
حیدری با اشاره به این موضوع که ناترازی بانک‌های یکی از مسئائل اصلی اقتصاد کشور است، گفت: بانک‌های ناتراز باعث آسیب به اقتصاد می‌شوند و خطر سرایت را برای سایر بانک‌ها نیز ایجاد می‌کنند؛ در سال گذشته با اقدامات بانک مرکزی عملیات انحلال برخی بانک‌‎ها صورت گرفت و یک موسسه بدون حاشیه و تنش به بانک ملی منتقل شد.
وی افزود: اگر بانک مرکزی را مسئول مدیریت بازار ارز و مهار تورم می‌دانیم؛ پس این بانک باید در تجارت حضور پیدا کند و اگر در جایی ثبت سفارش صورت می‌گیرد نباید بانک مرکزی در جایگاه انفعال قرار بگیرد؛ بنابراین در تجارت خارجی کشور باید عنصر اصلی سیاست‌گذاری بانک مرکزی باشد تا برنامه و سیاست‌های تجاری کشور نتیجه دهد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین