تاریخ انتشارجمعه ۲۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۷
کد مطلب : 25420
مدیرعامل موسسه راهبردهای بازنشستگی صبا خبر داد:

شروع دوباره فعالیت‌های موسسه مطالعاتی و پژوهشی صندوق بازنشستگی کشوری

۰
plusresetminus
مدیرعامل موسسه راهبردهای بازنشستگی صبا اظهار کرد: برای بهره‌مندی از ذهن و خدمات مشاوره پیشکسوتان و بازنشستگان نخبه، فراخوان ایده‌پردازی استارت‌آپ‌ها در این حوزه برای بهره‌مندی از تجارب، ایده‌ها و مشورت‌ها و حضور بازنشستگان محترم را بزودی مطرح خواهیم کرد.
شروع دوباره فعالیت‌های موسسه مطالعاتی و پژوهشی صندوق بازنشستگی کشوری
به گزارش صدای بانک از اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، «مصطفی صالحی راد» در گفتگو با خبرگزاری ایلنا از شروع دوباره فعالیت‌های مجموعه مطالعاتی-پژوهشی وابسته به صندوق بازنشستگی کشوری خبرداد.
صالحی راد با بیان اینکه در سال‌های گذشته تقریبا فعالیت این موسسه متوقف شده بود، گفت: با عنایتی که آقای مسکنی مدیرعامل جدید به بازوی پژوهشی داشتند، این ماموریت به موسسه راهبردهای بازنشستگی صبا داده شد که علاوه بر مطالعه درباره شیوه‌های مدیریتی صندوق بازنشستگی کشوری، به یک مغز متفکر در حوزه کلیه صندوق‌های بازنشستگی برای دولت تبدیل شود.
وی با اشاره به چهار محور کلی در فعالیت‌های این نهاد اظهار کرد: ما در مرحله اول «مدیریت زنجیره دانش» را در دستور کار داریم. ما در سال‌های ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۹ در این موسسه راهبر کلیه بازار مجموعه‌های تولیدکننده محتوای علمی و پژوهشی در حوزه صندوق‌های بازنشستگی بودیم. بنای ما بر احیای این زنجیره مدیریت دانش بود که چندسالی تعطیل بوده و هدف ما نیز ایجاد محتوای غنی‌تر اما به شکلی جدید بوده است. عمده تلاش ما استفاده از جامعه نخبگانی و دانشگاهی موجود است. به عبارت بهتر خود ما قصد نداریم محتواهایی را به شکل انحصاری تولید کنیم.
مدیرعامل موسسه راهبردهای بازنشستگی صبا به عنوان بازوی مطالعاتی و پژوهشی صندوق بازنشستگی کشوری اضافه کرد: ما پایان‌نامه‌ها و مقالات خوب موجود در حوزه صندوق‌های بازنشستگی را جستجو کرده و با یافتن آثار برتر، از نویسندگان دعوت به همکاری می کنیم و به این نحو، هم از ظرفیت‌های موجود علمی کشور استفاده می‌کنیم و هم برای رشد علمی مجموعه از دانش تولید شده موجود بهره می‌بریم.
او با اشاره به حوزه دوم فعالیت موسسه راهبردهای بازنشستگی صبا گفت: بخش دوم فعالیت‌های ما در حوزه «اقدامات عملیاتی مرتبط با کسب و کارهای صندوق و بحث شرکت‌های تابعه» است. یکی از محورهایی که می‌تواند صندوق را سرپا نگه‌دارد، وضعیت خوب شرکت‌ها و کسب و کارهای آن است. ما قصد داریم یک برنامه جدی تحقیق و توسعه “R & D” تدارک ببینیم تا در خصوص احیا و مولدسازی این مجموعه‌ها اقدام شود. به همین علت نیازمند ارائه طرح‌های مولدسازی و بهره‌ور سازی واحدهای زیان‌ده و ضعیف تابعه صندوق و کسب و کارهای آسیب دیده آن بودیم که در این حوزه کار ایده پردازی و دریافت ایده را شروع کردیم.
وی با بیان اینکه «برخی شرکت‌های تابعه و کسب و کارهای وابسته به صندوق بازنشستگی کشوری سال‌هاست که در نقطه مرگ اقتصادی قرار دارند» بیان کرد: باید تلاش شود زنجیره ارزش‌زایی این شرکت‌ها احیا شود و در این زمینه ما ایده‌ها و راهکارهای حوزه تحقیق و توسعه را در همه حوزه‌های فنی و مدیریتی ارائه می‌دهیم.
صالحی راد گفت: محور سوم ما «نوآوری در حوزه گذران دوره بازنشستگی» است. ما هیچ کار جدی و عملیاتی در حوزه بازنشستگی انجام ندادیم و سقف آرزوهای ما همین کارهای مربوط به حوزه پژوهشی بوده است. تلاش ما این است که ما مجموعه صندوق بازنشستگی کشوری را از شرکت‌داری و تصدی‌گری به سمت ظرفیت بسیار بزرگ و بی‌بدیل نیروهای ما در دوره بازنشستگی‌شان سوق دهیم.
مدیرعامل موسسه راهبردهای بازنشستگی صبا تصریح کرد: برای تحقق این امر از جامعه نخبگانی و صاحب‌نظر دانشگاهی و پژوهشگر درخواست کردیم تا با کمک ظرفیت نیروهای جوان متخصص شده، بگوییم که «دهه شصتی‌ها، چه طراحی‌ای برای زندگی شصت‌ساله به بعدها دارند؟». ما در این دوره تلاش داریم که بگوییم «مولد بودن بازنشستگان پس از بازنشستگی نیز ممکن است». این به معنای بازگشت به کار و فعالیت دوباره بازنشستگان که برخی در ذهن دارند نیست، بلکه در تعامل با مدیرکل رفاه و خدمات بازنشستگی صندوق کشوری اقداماتی را در این حوزه مدنظر داریم که امید است تا شش ماه آینده به خروجی‌های عملیاتی برسیم.
وی با اشاره به فعالیت «شورای سیاستگذاری بازنشستگی در موسسه صبا» گفت: ما برای بهره‌مندی از ذهن و خدمات مشاوره پیشکسوتان و بازنشستگان نخبه، فراخوان ایده‌پردازی استارت‌آپ‌ها در این حوزه برای بهره‌مندی از تجارب، ایده‌ها و مشورت‌ها و حضور بازنشستگان محترم را بزودی مطرح خواهیم کرد.
صالحی راد با بیان اینکه «مسئله اصلی بازنشستگان کشوری پس از دوره بازنشستگی صرفاً معیشتی نیست، بلکه بیش از هرچیز هویتی است» گفت: این تلقی که بازنشستگان ما باید در این دوره خانه‌نشین شده و دوران زوال جسمی و روحی طی کنند، اشتباه است و بازنشستگان ما ظرفیت حمایت و هدایت فعالیت‌های موجود پس از دوران بازنشستگی خود را دارند. بازنشسته قرار نیست با بازنشستگی خود از نیروی مولد به خانه‌نشین تبدیل شود. بلکه قرار است از تجارب او برای نیروهایی که هم اکنون شاغل و فعال هستند، استفاده شود و جامعه به یکباره دانش و تجربه و مهارت ۳۰ساله یک فرد که در اوج پختگی با کار خداحافظی می‌کند را از دست ندهد.
مدیرعامل موسسه راهبردهای بازنشستگی صبا با بیان اینکه درحال طراحی جزییات این طرح هستیم، اشاره کرد: بیش از آنکه این طرح جذب مشاوره بازنشستگان باشد، جذب راهبردها و سیاست‌های آنان در دوران پس از اشتغال‌شان محسوب می‌شود. در واقع ما زیرساختی طراحی می‌کنیم که پس از عید و ماه رمضان، فضایی را ایجاد کنیم که با ارائه پیشنهادات در این حوزه به دبیرخانه خود، شتاب‌دهنده اجرای ایده‌های برگزیده برای بهره‌برداری از ظرفیت‌های بازنشستگان خواهیم بود. هدف هم این است که به این سوال هویتی بازنشسته ما «که من پس از بازنشستگی چه نقشی در این جامعه دارم؟» پاسخ دهیم.
وی با بیان اینکه «برنامه چهارم ما در موسسه راهبردهای صبا معرفی راه‌های برجسته‌سازی مدیران شایسته و یافتن راهکارهای شایسته سالاری در میان مدیران است» گفت: این برنامه در حوزه مدیریتی خواهد بود که سوژه آن مدیران مجموعه‌های درون صندوق و مدیران شرکت‌ها و نهادهای تابعه است که بهره‌وری و شایستگی آن‌ها بسیار اهمیت دارد. فرآیند استاندارد و مشخصی فعلا برای بکارگیری افراد در مجموعه‌ها (به ویژه شرکت‌های تابعه) وجود ندارد که باید ایجاد شود. ما باید یک کانون ارزیابی ایجاد و سپس یک مرکز رشد و تعالی برای حفظ و ارتقای نیروهای موجود در این چهارچوب ایجاد کنیم.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین