تاریخ انتشاردوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۴
کد مطلب : 26370

اعلام جزییات میزان فروش صنایع با اهمیت در اسفند ماه ۱۴۰۲

۰
plusresetminus
معاونت نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار، جزییات میزان فروش صنایع بااهمیت در اسفند ماه ۱۴۰۲ را اعلام کرد.
اعلام جزییات میزان فروش صنایع با اهمیت در اسفند ماه ۱۴۰۲
به گزارش صدای بانک از  پایگاه خبری بازار سرمایه ایران(سنا)، اطلاعات منتشر شده از سوی معاونت نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص جزییات میزان فروش صنایع با اهمیت نشان می‌دهد که در اسفند ماه سال ۱۴۰۲، افزایش ۱۵ درصدی مبلغ فروش صنعت فلزات اساسی نسبت به ماه گذشته عمدتاً ناشی از افزایش مبلغ فروش نمادهای فولاد (افزایش مقدار فروش سایر محصولات به میزان ۱۲۸ درصد)، محصولات دپو شده از ماه‌های قبل با نرخ مناسب در اسفند ماه به فروش رسیده است.
بر اساس این گزارش، فملی (افزایش مقدار فروش داخلی و نرخ فروش صادراتی کاتد به ترتیب به میزان ۱۸ درصد و ۲۸ درصد و افزایش مقدار و نرخ فروش داخلی مفتول به ترتیب به میزان ۴۰ درصد و ۱۱درصد)، فاسمین (افزایش مقدار فروش شمش روی و کنسانتره روی سولفوره صادراتی به میزان ۱۰۰ درصد (به دلیل وجود تحریم‌ها و تاخیر در ارائه اسناد و مدارک مربوطه، لذا فروش‌های صادراتی این شرکت به صورت تجمعی هر سه ماه یکبار ارائه می‌شود)، هرمز (افزایش مقدار فروش داخلی و صادراتی اسلب به ترتیب به میزان ۸۵ درصد و ۲۸ درصد) و فخاس (افزایش مقدار فروش شمش فولاد و محصولات سبک ساختمانی صادراتی به ترتیب به میزان ۱۳۹ درصد و ۱۲ درصد) به ترتیب به میزان ۱۹ درصد، ۲۷ درصد، ۶۸۴ درصد، ۶۵درصد و ۴۷ درصد است.
از سویی دیگر، کاهش ۳۶ درصد صنعت استخراج کانه‌های فلزی نسبت به مدت مشابه سال گذشته عمدتاً ناشی از کاهش مبلغ فروش نماد کگل به میزان ۶۳ درصد است. عمده علل این کاهش ناشی از وجود سود حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها به مبلغ ۸۷,۵۱۲,۸۱۱ میلیون ریال در سال ۱۴۰۱ است. در سال ۱۴۰۲ به دلیل عدم برگزاری مجامع شرکت‌های سرمایه‌پذیر، شناسایی میزان درآمد سود سهام ناشی از سرمایه‌گذاری در این شرکت‌ها تاکنون محقق نشده است.
همچنین، افزایش ۲۹ درصد صنعت مواد و محصولات شیمیایی نسبت به مدت مشابه سال گذشته عمدتاً ناشی از افزایش مبلغ فروش نوری (افزایش مقدار و نرخ فروش داخلی مخلوط رافینیت به ترتیب به میزان ۱۵۶ درصد و ۴۱ درصد، افزایش مقدار و نرخ فروش داخلی برش سنگین به ترتیب به میزان ۱۵۵ درصد و ۴۱ درصد)، بوعلی (افزایش مقدار و نرخ فروش صادراتی برش سنگین به ترتیب به میزان ۱۵۹۸ درصد و ۳۳ درصد، افزایش مقدار و نرخ فروش داخلی برش سنگین به ترتیب به میزان ۱۸۶ درصد و ۳۸ درصد)، شپدیس (افزایش مقدار و نرخ فروش صادراتی اوره به ترتیب به میزان ۲۲۴ درصد و ۲ درصد)، پارس(افزایش مقدار و نرخ فروش پروپان صادراتی به میزان ۱۰۰درصد)، شیراز (افزایش مقدار و نرخ فروش صادراتی اوره به میزان ۱۰۰درصد) و زاگرس (افزایش مقدار و نرخ فروش صادراتی متانول به ترتیب به میزان ۴۷درصد و ۸درصد) به ترتیب به میزان ۶۹درصد، ۱۰۵درصد، ۱۲۹درصد، ۲۴ درصد، ۳۹ درصد و ۵۲ درصد است.
از جمله علل افزایش مبلغ فروش نماد نوری عمدتاً ناشی از افزایش میزان تولید و فروش محصول مخلوط رافینیت در اسفند ۱۴۰۲ در مقایسه با اسفند ۱۴۰۱، است. شرکت نوری تا نیمه اول سال ۱۴۰۲ موظف به تأمین پارازایلین شرکت پتروشیمی تندگویان بوده اما در نیمه دوم سال ۱۴۰۲ با افتتاح خطوط تولید پارازایلین شرکت پتروشیمی بوعلی سینا، میزان تولید و فروش پارازایلین در شرکت نوری کاهش یافته و میزان تولید و فروش مخلوط رافینیت با روندی صعودی مواجه بوده است. همچنین درخصوص افزایش مقادیر فروش در صنعت مواد و محصولات شیمیایی می‌توان به افزایش ۷ درصدی تحویل گاز به شرکت‌های پتروشیمی در سال ۱۴۰۲ در مقایسه با سال ۱۴۰۱ اشاره کرد.
در صنعت فرآورده‌های نفتی به دلیل عدم ارائه اطلاعات مبلغ فروش در گزارش‌های ماهانه، مبلغ فروش این صنعت در ماه‌های ارائه شده صرفاً شامل شرکت‌های روغنی بوده و فقط در اطلاعات مرتبط با جمع سال‌های ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۱ اطلاعات شرکت‌های پالایشی لحاظ شده است.
اعلام جزییات میزان فروش صنایع با اهمیت در اسفند ماه ۱۴۰۲
اعلام جزییات میزان فروش صنایع با اهمیت در اسفند ماه ۱۴۰۲
اعلام جزییات میزان فروش صنایع با اهمیت در اسفند ماه ۱۴۰۲
اعلام جزییات میزان فروش صنایع با اهمیت در اسفند ماه ۱۴۰۲
مقایسه فروش ماهانه صنایع نسبت به ماه گذشته - (همت)
بر اساس اطلاعات منتشر شده، کاهش ۱۵ درصدی مبلغ فروش صنعت مواد و محصولات دارویی نسبت به ماه گذشته عمدتاً ناشی از کاهش مبلغ فروش نمادهای پخش، دتوزیع، هجرت، دتماد، درازی، دفارا و دلر به ترتیب به میزان ۱۶ درصد، ۱۷ درصد، ۱۶ درصد، ۴۷ درصد، ۹ درصد، ۵۶ درصد و ۴۵ درصد است.
افزایش ۲۴ درصدی صنعت محصولات غذایی و آشامیدنی به جز قند و شکر نسبت به ماه گذشته عمدتاً ناشی از افزایش مبلغ فروش نمادهای غکورش و غبشهر به ترتیب به میزان ۷۸ درصد و ۳۴ درصد است.
افزایش ۱۹ درصدی صنعت خرده فروشی، باستثنای وسایل نقلیه موتوری نسبت به ماه گذشته عمدتاً ناشی از افزایش مبلغ فروش نمادهای افق و قاسم به ترتیب به میزان ۱۴ درصد و ۴۵ درصد است.
افزایش ۲۰ درصدی صنعت رایانه و فعالیت‌های وابسته به آن نسبت به ماه گذشته عمدتاً ناشی از افزایش مبلغ فروش نمادهای سپ، سیستم، پرداخت، مداران و فن افزا به ترتیب به میزان ۳۳ درصد، ۱۰۵ درصد، ۲۴ درصد، ۱۶۹ درصد و ۴۸ درصد است.
افزایش ۲۶ درصدی صنعت عرضه برق، گاز، بخاروآب گرم نسبت به ماه گذشته عمدتاً ناشی از افزایش مبلغ فروش نمادهای مبین (افزایش مقدار و نرخ فروش گاز خوراک به ترتیب به میزان ۱۱ درصد و ۱۲ درصد، مقدار و نرخ فروش اکسیژن به ترتیب به میزان ۲۲ درصد و ۲۷ درصد، نرخ فروش بخار به میزان ۲۹ درصد، نرخ فروش برق به میزان ۲۷ درصد و مقدار و نرخ فروش گاز سوخت به میزان ۲ درصد و ۱۲ درصد) و بفجر (افزایش مقدار و نرخ فروش برق به شرکت‌های منطقه به ترتیب به میزان ۲ درصد و ۴۶ درصد) به ترتیب به میزان ۲۸ درصد و ۳۶ درصد است.
درخصوص علت افزایش مبلغ فروش در این صنعت می‌توان به رفع محدودیت در مصرف انرژی گاز و به تبع آن افزایش میزان فروش گاز خوراک و سوخت به شرکت‌های مصرف کننده و نیز افزایش نرخ فروش محصولات شرکت‌های فعال در این صنعت به موجب دریافت مجوز افزایش بیش از ۱۰ درصد در نرخ فروش محصولات یا ارائه خدمات از سوی شرکت ملی صنایع پتروشیمی در ۱۴ اسفند ماه ۱۴۰۲ اشاره کرد.
اعلام جزییات میزان فروش صنایع با اهمیت در اسفند ماه ۱۴۰۲
روند مبلغ فروش دوازده ماهه (TTM) بازار سرمایه و صنایع با اهمیت - (همت)
اعلام جزییات میزان فروش صنایع با اهمیت در اسفند ماه ۱۴۰۲
وضعیت مبلغ فروش TTM صنایع مهم بازار سرمایه
اعلام جزییات میزان فروش صنایع با اهمیت در اسفند ماه ۱۴۰۲
اعلام جزییات میزان فروش صنایع با اهمیت در اسفند ماه ۱۴۰۲
اعلام جزییات میزان فروش صنایع با اهمیت در اسفند ماه ۱۴۰۲
اعلام جزییات میزان فروش صنایع با اهمیت در اسفند ماه ۱۴۰۲
وضعیت صنایع مهم بازار سرمایه
همچنین، عمده علل افزایش درآمد عملیاتی در صنایع با اهمیت بازار سرمایه ناشی از افزایش نرخ محصولات و تغییر نرخ تسعیر ارز از نرخ نیما (۲۸,۵۰۰ تومان) به نرخ توافقی (نرخ دلار حواله، ۴۰,۶۴۸ تومان) است.
افزایش ۵۷ درصدی مبلغ فروش صنعت خودرو و ساخت قطعات نسبت به مدت مشابه سال گذشته ناشی از اخذ مجوزهای افزایش نرخ محصولات توسط شورای رقابت است.
افزایش ۴۳ درصدی مبلغ فروش صنعت فلزات اساسی نسبت به مدت مشابه سال گذشته عمدتاً ناشی از تغییر نرخ تسعیر ارز از نرخ نیما به نرخ توافقی (نرخ دلار حواله) در طی سال جاری است.
افزایش ۵۳ درصدی مبلغ فروش صنعت استخراج کانه های فلزی نسبت به مدت مشابه سال گذشته عمدتاً ناشی از تغییر نرخ تسعیر ارز از نرخ نیما به نرخ توافقی (نرخ دلار حواله) و نیز افزایش مقدار فروش صنایع در طی سال جاری است.
کاهش ۱۹درصدی مبلغ فروش سایر صنایع ناشی از عدم ارائه اطلاعات مرتبط با فروش شرکت‌های پالایشی در سال ۱۴۰۲ است.
اعلام جزییات میزان فروش صنایع با اهمیت در اسفند ماه ۱۴۰۲
برای مطالعه جزییات این گزارش روی این لینک کلیک کنید.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین