تاریخ انتشاردوشنبه ۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۶
کد مطلب : 3288
در گفت و گو با " صدای بانک" مطرح شد:

صرافان، موافق یا مخالف افزایش سرمایه

۰
plusresetminus
یک صراف مجاز گفت: به نظر من اگر بانک مرکزی افزایش سرمایه را برای صرافان در نظر گرفته، می تواند با توجه به توان و حجم معاملات هر صراف، به صورت پلکانی عمل کند زیرا با خارج شدن صرافان کوچک از چرخه معاملات، شاهد انحصار در بازار و هرج و مرج خواهیم بود.
صرافان، موافق یا مخالف افزایش سرمایه
 به گزارش "صدای بانک" ،  طبق اطلاعیه‌ای که در سامانهء صرافی‌ها (سنا) منتشر شد، به استناد تبصره (2) ماده (11) دستورالعمل اجرایی تاسیس، فعالیت و نظارت بر صرافی‌ها، حداقل سرمایه جهت تاسیس صرافی در شهرهای بزرگ شامل تهران، مشهد، اصفهان، اهواز، تبریز، شیراز و کرج مبلغ یک‌صد و بیست (120) میلیارد ریال و سایر شهرهای کشور مبلغ شصت (60) میلیارد ریال تعیین شده است.

همچنین مقرر شد صرافی‌های مجاز فعلی، حداکثر تا تاریخ ۱ بهمن ۱۴۰۰ نسبت به افزایش سرمایه به صورت نقد و تطبیق شرایط خود با سرمایه تعیین‌شده جدید، اقدام کنند. اما این اقدام بانک مرکزی، موجب اعتراض بسیاری از صرافان مجاز شده زیرا صرافان معتقدند براساس قانون بهبود فضای کسب و کار دستگاه‌های اجرائی مکلفند هنگام تدوین یا اصلاح مقررات، بخشنامه‌ها و رویه‌های اجرائی، نظر تشکل‌های اقتصادی ذی ربط را استعلام کنند و مورد توجه قرار دهند.

اما به گفته صرافان؛  بانک مرکزی بدون کسب نظر از نماینده آن‌ها و مشورت با کانون صرافان اقدام به تصمیم‌گیری و اقدام کرده است. همچنین نکته دیگری که فعالان مجاز بازار ارز نسبت به افزایش سرمایه اعتراض می‌کنند، عدم توانایی تمام صرافان برای پرداخت این مبلغ و این میزان افزایش سرمایه است زیرا صرافان در شهرهای کوچک حجم معاملات اندکی دارند و حجم معاملات و گردش پول آن‌ها تناسبی با این میزان افزایش سرمایه نخواهد شد.

یکی از صرافان مجاز در گفتگو با خبرنگار "صدای بانک" در این باره، گفت: با این اقدام بانک مرکزی بی شک بخش زیادی از صرافان که کوچک اما سالم و شفاف فعالیت می کنند از چرخه معاملات و فعالیت خارج خواهند شد و مردم در شهرهای کوچک مجبور می‌شوند تا برای رفع نیازهای ارزی خود به دلالان روی بیاورند.

وی افزود: این موضوع خود پیام آور هرج و مرج و سلب آرامش در بازار خواهد بود. علاوه بر شهرهای کوچک، برخی صرافی‌ها مثل صرافی فرودگاه‌ حجم معاملات زیادی ندارد اما مشمول این افزایش سرمایه خواهد بود که بی‌شک با مشکل مواجه خواهد شد.

این فعال بازار ارز پیشنهاد داد: به نظر من اگر بانک مرکزی افزایش سرمایه را برای صرافان در نظر گرفته، می تواند با توجه به توان و حجم معاملات هر صراف، به صورت پلکانی عمل کند زیرا با خارج شدن صرافان کوچک از چرخه معاملات، شاهد انحصار در بازار و هرج و مرج خواهیم بود.

وی در پایان تاکید کرد: طی ماه های اخیر بانک مرکزی با همکاری صرافان بازار را به آرامش و ثباتی نسبی رسانده و دیگر شاهد جولان دلالان در این بازار نیستیم و تمام تلاش و ما و فعالان این بازار جلوگیری از تکرار وقایع سال گذشته در بازار است.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین