تاریخ انتشارسه شنبه ۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۱
کد مطلب : 3820

افزایش 200 درصدی سودآوری پتروشیمی پارس

۰
plusresetminus
شرکت پتروشیمی پارس با افزایش تولید، سودآوری و درآمد عملیاتی و با چشم انداز سرآمد در پایداری تولید و تحویل محصول و پیشرو در بازارهای داخلی و خارجی، سنگ بنای جهش سوم در صنعت پتروشیمی کشور را گذاشته است.
پتروشیمی پارس
پتروشیمی پارس
 به گزارش "صدای بانک" ،  شرکت پتروشیمی پارس، با ظرفیت اسمی سالیانه ۴ میلیون و ۴۸۱ هزار تن محصولات پتروشیمیایی، شامل ۱میلیون و ۶۰۰ هزار تن اتان، ۹۸۰ هزار تن پروپان، ۵۷۰ هزار تن بوتان، ۸۶ هزار تن گسولین، ۶۴۵ هزار تن اتیل بنزن، ۶۰۰ هزار تن استایرن منومر و ۱۴ هزار تن مخلوط بنزن و تولوئن، بزرگترین واحد استحصال اتان کشور، یکی از بزرگترین صادر کنندگان LPG خاورمیانه، تنها تولید کننده و تامین کننده استایرن منومر داخل و یکی از بزرگترین صادر کننده های این محصول در دنیا می باشد.

محصولات پالایشگاهی (اتان ، پروپان، بوتان و گسولین) توسط سایر پالایشگاه های گازی در ظرفیت کمتر تولید می گردد. محصولات پتروشیمیایی( اتیل بنزن، استایرن منومر و مخلوط بنزن و تولوئن) تنها توسط پتروشیمی پارس در داخل کشور تولید می شود.

اولویت پتروشیمی پارس، تامین کلیه نیازمندیهای مصرف کنندگان داخلی موجود در زنجیره ارزش، همراستا با سیاستهای اقتصاد مقاومتی می باشد.

 شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس 60 درصد، گروه گسترش نفت و گاز پارسیان 19.78 درصد، شرکت سرمایه گذاری غدیر 19.78 درصد، سهام ترجیح کارکنان 0.37 درصد سهامداران اصلی پتروشیمی پارس می باشند.
 
پتروشیمی پارس به ازای هر سهم برای سال مالی ۹۷ مبلغ ۹۳۰ تومان سود تقسیم کرد. مدیرعامل پتروشیمی پارس در مجمع عمومی عادی سالانه اخیر این شرکت ،  ضمن ارائه عملکرد سال ۹۷ شرکت از افزایش ۲۵ درصدی ظرفیت تولید استایرن مونومر این شرکت خبر داد. مسعود حسنی همچنین به افزایش ۴۴ درصدی فروش، افزایش ۴۷ درصدی سود خالص، رشد ۱۱۱ درصدی درآمد عملیاتی و رشد ۶۲ درصدی سود عملیاتی در سال ۹۷ نسبت به سال 96 اشاره کرد. بهای تمام شده شرکت نیز در سال ۹۷ حدود یک ‌درصد کاهش را تجربه کرده است.
 
مجموع تولیدات واقعی این شرکت در سال گذشته 3 ‌‌میلیون و ۵۳۶ هزار تن بود که نسبت به برنامه مصوب ۸۵ درصد و نسبت به ظرفیت اسمی ۸۳ درصد تحقق یافته است. همچنین فروش پتروشیمی پارس در سه ماهه اول سال جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل ۱۵ درصد رشد داشته است.

درآمدهای پتروشیمی پارس از 66 هزار ‏میلیارد ریال در سال 96 به 95 هزار میلیارد ریال در سال 97 افزایش یافته است و البته دلیل عمده این افزایش درآمد، تغییر قیمت ‏ارز بوده است.‏ این شرکت در سال 96، به میزان  3 میلیون و400هزار تن فروش ‏داشت که این رقم در سال 97 به 2 میلیون و 900 هزار تن رسید.

هرچند فروش پتروشیمی پارس در سال 97 به لحاظ دلاری نسبت به سال 96 کاهش داشته اما این به دلیل تغییر سیاست این شرکت برای ‏اولویت فروش داخل نسبت به خارج است چرا که به لحاظ حاشیه فروش  صادرات برای این شرکت مزیتی آنچنان ندارد . از آنجا که نرخ تسعیر ‏ارز در فروش داخلی و صادراتی یکسان است، ریسک تحریم در فروش داخل هم وجود ندارد و مشتری داخلی هم وجود دارد، بنابراین ‏این شرکت فروش داخل را ارجح می‌داند.‏
 
افزایش تولید منحصر به واحد استایرن مونومر نبوده و رکورد تولید در پتروشیمی پارس در مجموع و در همه محصولات در دو ماه ابتدایی امسال نسبت به تمامی ادوار گذشته شکسته شده است. رکودشکنی پارس در تولید البته منجر به رکوردشکنی در فروش هم شده بدین معنا که فروش محصولات مجتمع شامل استایرن مونومر، LPG و اتان در اردیبهشت ۹۸ حداکثر فروش در تمامی سال‌های اخیر بوده است.

عملکرد دوره ای بر حسب سودخالص این شرکت عبارتست از؛  ۳ ماهه سال جاری ۲,۷۸۵ ریال سود،  ۳ ماهه سال گذشته ۹۴۳ ریال سود،  ۱۲ ماهه سال گذشته ۹,۸۳۰ ریال سود. این آمار نشان می دهد که سود هرسهم به نسبت سه ماهه سال پیش ۱۹۵% افزایش داشته است.

همچنین درآمدهای عملیاتی ۱۱۷ درصد افزایش داشته است که با ۶,۲۴۸ میلیارد ریال سود سایر درآمدهای عملیاتی و ۴۳۷ میلیارد ریال سود سایر درآمدها و هزینه‌های غیرعملیاتی- اقلام متفرقه منجر به رشد ۱۹۵ درصدی سود هر سهم شده است. سود ناخالص ۱۱۷ درصد و سود عملیاتی ۱۹۳ درصد و در سود خالص ۱۹۵ درصد شرکت به نسبت مشابه سال گذشته رشد کرده است.

در پایان شهریور، ارزش معاملات در رینگ پتروشیمی در این ماه به 4807 میلیارد تومان رسیده است. این آمار افزایش 22 درصدی نسبت به ماه شهریور سال قبل و افزایش 27 درصدی نسبت به مرداد را نشان می دهد و پتروشیمی پارس در رتبه هفتم قرار داشته است.

در مجموع شرکت پتروشیمی پارس با افزایش تولید، سودآوری و درآمد عملیاتی و با چشم انداز سرآمد در پایداری تولید و تحویل محصول و پیشرو در بازارهای داخلی و خارجی، سنگ بنای جهش سوم در صنعت پتروشیمی کشور را گذاشته است.
 
معاملات توضیحات
آخرین قیمت ۴۸،۷۰۲  
قیمت پایانی ۴۸,۶۱۰  
درصد تغییر قیمت  ۵ ٪  
تغییر قیمت  ۲,۳۱۹  
بالاترین قیمت ۴۸,۷۰۲  
پایین ترین قیمت ۴۷,۰۰۳  
بیشترین نوسان قیمت امروز ۱,۶۹۹  
بیشترین درصد نوسان امروز ۳.۶۶۳ ٪  
قیمت دیروز ۴۶,۳۸۳  
حجم ۲،۰۲۶،۱۰۲  
ارزش ۹۸,۴۸۸,۵۵۴,۶۲۴  
تاریخ آخرین تراکنش ۱۳۹۸/۰۷/۰۱ ۱۲:۲۹  
 
حداقل و حداکثر قیمت مجاز توضیحات
حداکثر قیمت مجاز ۵۱،۰۴۰
حداقل قیمت مجاز ۴۶،۱۸۰
 
سابقه سود و زیان توضیحات
۳ روز گذشته  ۷.۶ ٪ (۳,۴۴۰ )
۱ هفته گذشته  ۶.۱۶۷ ٪ (۲,۸۲۹ )
۱ ماه گذشته  ۲۴.۳۱۶ ٪ (۹,۵۲۶ )
۳ ماه گذشته  ۸.۲۴۸ ٪ (۳,۷۱۱ )
۱ سال گذشته  ۳۱.۰۶ ٪ (۱۱,۵۴۲ )
 
اطلاعات کلی نماد توضیحات
تابلو فهرست اولیه  
وضعیت مجاز  
نوع نماد سهام  
حجم مبنا ۲۲۲،۲۱۷  

 
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین