تاریخ انتشارشنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۹
کد مطلب : 13752

مهارت تاب آوری اجتماعی

۱
plusresetminus
مفهوم تاب‌آوری به زبان ساده به معنی عبور از شرایط دشوار و پیروز شدن در شرایط سخت است.
مهارت تاب آوری اجتماعی
ممکن است شما در زندگی خود شخصی را دیده باشید که علیرغم تنهایی و بی پناهی و با وجود شرایط سخت و نبود امکانات، با تلاش و کوشش و پشتکار بالاخره توانسته است به موفقیت اجتماعی دست پیدا کند.
آنچه به این افراد کمک می کند تا با وجود سختی ها و مرارت ها از همه موانع عبور کند و خود را از گرداب مشکلات اجتماعی رهایی بخشند، یک ویژگی خاص روحی به نام (تاب آوری) است. چنین افرادی در حل مشکلات اجتماعی دارای عزت نفس و اعتماد به نفس بالایی هستند و قادرند با صبر و شکیبایی بر مشکلات خود فائق آیند.
مفهوم تاب‌آوری به زبان ساده به معنی عبور از شرایط دشوار و پیروز شدن در شرایط سخت است.
این
مهارت سبب می شود از شرایط و موقعیت های دشوار زندگی رد شوید و راه رشد و شکوفایی خود را پیدا کنید و مانند سایر مهارت های زندگی به تمرین و ممارست زیادی نیاز دارد. برخی در کسب این مهارت بسیار عالی عمل می کنند در حالی که برخی دیگر عملکرد بسیار ضعیفی دارند و عاقبت هم در راه رسیدن به هدف باز می مانند.
در اینجا باید بگوییم مهارت تاب آوری اجتماعی، نه تنها موروثی نیست بلکه کاملاً اکتسابی است و تمام کسانی که این مهارت را در خود پرورش داده اند با تمرین و تلاش به آن رسیده اند.
در ادامه مطلب مهارت های لازم برای تاب آوری را مطالعه خواهید کرد:
کسب تجربه از شکست های قبلی
مهم ترین ویژگی این افراد، تحمل سختی ها و مشکلات و شکست های زندگی است. یعنی در مقابل حوادث و موانع زندگی به هیچ وجه به زانو در نمی آیند و سعی میکنند تا از باخت های قبلی تجربه کسب کنند و این یادآور مصداق جمله معروف (هر شکستی مقدمه ای است برای پیروزی) می باشد. یعنی هر شکستی را یک تجربه و در واقع یک پله، برای رسیدن به اهداف خود تلقی می کنند.
داشتن قدرت خلاقیت
افرادی که مهارت تاب آوری دارند ذهن خلاق و سازنده دارند و برای رفع هر مشکلی با خود می گویند یا راهی خواهم یافت یا راهی خواهم ساخت. یعنی اگر توانستم راه حل آن را پیدا می کنم و اگر هیچ راهی وجود نداشت. خودم یک راه حل می سازم.
اعتماد به نفس
چنین
افرادی از اعتماد به نفس بالایی برخوردارند یعنی هیچ وقت با خود فکر نمی کنند که امکان ندارد بتوانند چنین موفقیتی کسب کنند و همیشه با خود می گویند من حتما می توانم، حتی اگر خیلی زمان ببرد.
اگر شما در ابتدای امر در ذهن خود ببازید، چطور می توانید در دنیای خارج از ذهن خود برنده شوید. پس باختن را قبول نکنید و همچنان پیش بروید.
کسانی که اعتماد به نفس پایین دارند با کوچکترین مشکل و چالش تسلیم می شوند و عقب گرد می کنند.
عزت نفس و ارزشمندی
این مهارت یعنی اینکه همیشه به توانایی خود ایمان داشته باشید و خود را ضعیف و حقیر نبینید. اگر شما خودتان را حقیر ببینید چطور توقع دارید دیگران شما را مقتدر و توانا بدانند.
اجتماعی و برون گرا باشید
اگر دقت کرده‌ باشید معمولا کسانی که خونگرم هستند و  به خوبی با دیگران ارتباط برقرار می کنند به مراتب از افراد منزوی و درون گرا موفق ترند.
اگر بتوانید مهارت‌های اجتماعی خود را تقویت کنید، هنگام برخورد با مشکلات می‌توانید از حمایت‌های اجتماعی دیگران نیز بهره ببرید.
برای اینکه بتوانید مهارت‌های اجتماعی خود را بالا ببرید. روی مهارت‌هایی همچون فن بیان، هنر خوب گوش دادن و احترام گذاشتن به عقاید دیگران حسابی کار کنید.
همیشه نیمه‌ پر لیوان را ببینید
یعنی مثبت اندیش باشید، وقتی به مشکلی می رسید در ابتدای
امر به نکات مثبت آن توجه کنید و خوش بین باشید.
اگر همیشه بدبین و منفی فکر باشید نمی‌توانید از پس مشکلات بربیایید زیرا دیگر امیدی به آینده ندارید و تنها جنبه‌ منفی مشکلات را می‌بینید  و از همان مراحل آغازین کار، متوقف می شوید.
به مسائل اطراف خود هوشیار باشید
کسانی که با فکر قبلی عمل می‌کنند و همواره هوشیار هستند، می توانند سریع تر و آگاهانه تر عمل کنند. همچنین می‌توانند احساسات خود را به موقع مدیریت کنند. این کار سبب می شود در محیط و بر روی اطرافیان خود تاثیرات مثبتی بر جای بگذارند.
همیشه مراقب سلامتی جسمانی خود باشید
کسی که بیمار باشد یا مشکل جسمی داشته باشد نمی تواند روی مسائل و مشکلات زندگی اجتماعی خود تمرکز کند و یا به کسی کمک کند. پس در همه حال پیش از هر چیز مراقب سلامتی و تندرستی جسم خود باشید.
و در پایان یاد آور می شویم که:
ترسوها هیچ وقت شروع نمی کنند.
ضعیف ها هیچ وقت تمام نمی کنند.
برنده ها هیچ وقت کوتاه نمی آیند.
شما تصمیم گرفته اید عضو کدام دسته باشید؟
 
* مریم فراهانی راد
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین