تاریخ انتشارچهارشنبه ۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۳
کد مطلب : 25526

نگاه بازار ارز به نقدینگی و بازترشدن دست بازارساز جهت تقویت ریال

۰
plusresetminus
کارشناسان اقتصاد ایران معتقدند فعالان بازار ارز منتظر ورود نقدینگی به معاملات دلار هستند و بازارساز نیز بازهم با هدف گذاری در نرخ درهم به دنبال تقویت ریال است.
نگاه بازار ارز به نقدینگی و بازترشدن دست بازارساز جهت تقویت ریال
به گزارش صدای بانک از خبرگزاری فارس، بازار ارز با اهرم ریسک‌های منطقه‌ای افزایشی شد، یک عامل غیراقتصادی که بر تمامی بازارهای مالی کشور سایه افکند. بازارساز نیز نوسان قیمت ارز را ناشی از عوامل غیر اقتصادی مانند تحولات منطقه‌ای می‌داند. البته این مسئله فقط به بازار ارز ختم نشد، بازار سرمایه ذاتا ریسک‌گریز است و سرمایه‌ها در بورس با افزایش سطح ریسک از بازار خارج شده و سرمایه‌گذاری کاهش پیدا کرده است.بازار ارز و سکه تحت تأثیر انتشار اوراق گواهی خاص و همچنین ثبت‌نام خودروهای وارداتی این هفته با استقبال خرید مواجه نشد و رکودی بود؛ ولی معامله‌گران معتقد هستند که آینده بازار ارز و سکه تا حدود زیادی به وضعیت تنش‌های منطقه‌ای بستگی دارد و برقراری آتش‌بس و بازگشت آرامش به منطقه می‌تواند باعث کاهش ادامه‌دار بازار ارز شود.

دلار وارد مثلث کاهشی دیگری شد
در هفته جاری دلار کاهشی شده و طلا و سکه در حال رنج زدن هستند. قیمت دلار هرات با نوسان رفت و برگشتی از سقف مثلث خارج شد و وارد محدوده نوسان جدید شد. در این هفته قیمت دلار هرات در ۵۵ هزار و ۷۵۰ تومان شروع به کار کرده و بعد از روند کاهش در بازار حواله، افت کرد و به تزار میانی ۵۵ هزار و ۵۰۰ تومان رسید. در ادامه قیمت دلار هرات از این سطح حمایت شد و بین ۵۵ هزار و ۵۰۰ تا ۵۴ هزار و ۹۰۰ تومان نوسان داده است.حباب درهم منفی شدبررسی‌ها از حباب درهم نشان می‌دهد که در یک اتفاق غیرمنتظره میانگین حباب درهم در هفته گذشته منفی شده است، این اتفاق نشان می‌دهد که دست بازارساز در معاملات درهم بازتر شده است و بازار را در هفته گذشته با اهرم درهم کنترل کرده است.قیمت درهم امارات نیز در محدوده ۱۵ هزار و ۳۷۰ تومان تا ۱۵ هزار تومان نوسانی بوده است.

تلاش ناکام طلای آب شده برای شکست مقاومت ۱۲ میلیونی
قیمت طلای آبشده هم با نوسان وارد کانال ۱۲ میلیون شد و در عبور از مقاومت خودش فعلا ناکام بود. در مجموع قیمت طلا و سکه در این گذشته به خاطر نوسان انس طلای جهانی، از دلار عقب مانده بود که با افزایش انس طلا و ورود به کانال ۲۰۰۰ دلاری، طلا و سکه هم نوسان دادند.به عقیده تحلیلگران فنی با نوسانی که بازار ارز و سکه داشته به پشت مرز مقاومت رسیدند و در اکثر اندیکاتورها شاهد اشباع خرید هستیم که احتمال بالایی بازار را کم کرده است.

سکه آماده ورود به کانال پایین تر
به عقیده تحلیل‌گران فنی بازار فعلا جان صعود پرقدرت را ندارد و اگر از لحاظ سیاسی در منطقه تنش نداشته باشیم، بالا زدن قیمت‌ها به دلیل پیدا شدن خریدار است. این دسته از معامله‌گران معتقدند بازار برای عبور از مقاومت‌های فعلی احتیاج به یک ریزش دیگر دارد. البته گروهی از معامله‌گران مخالفند و به ادعای آن‌ها با ورود پول جدید به بازار، قیمت دلار و سکه نوسانی می‌شوند.بازار سکه در روزهای پایانی هفته قبل شاهد قدرت‌نمایی جناح کاهشی بود. به عقیده برخی از تحلیلگران سکه در حال حاضر مرز ۳۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان را پیش روی خود دارد و در مقابل اگر مرز ۳۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان را از دست دهد احتمال برگشت تا نیمه کانال ۳۱ میلیون تومان وجود دارد.

افزایش نرخ سود بدون ریسک چه مشکلاتی برای بنگاه‌ها ایجاد می‌کند؟
در نوسان ارزی اخیر، نرخ بهره بدون ریسک افزایش پیدا کرد و در اوراق گواهی سپرده خاص به ۳۰ درصد رسید، سود بدون ریسک در اوراق خزانه اسلامی نیز افزایش پیدا کرده و در برخی از روزها به ۳۰ درصد رسیده است. این درحالی است که گزارش‌ها نشان می‌دهد شرکت‌ها دچار مشکل کمبود نقدینگی و سرمایه هستند.افزایش نرخ بهره بدون ریسک هزینه تامین مالی شرکت‌ها را افزایش می‌دهد و سرمایه بخش خصوصی را نیز به جای ورود به تولید و سرمایه گذاری جذب سپرده می‌کند. چرا که وقتی در شرکتی سرمایه‌گذاری می‌شود به طور کلی اول باید دید این سرمایه گذاری بعد از چه مدت می‌تواند اصل پول سرمایه‌گذاری شده را برگرداند و علاوه بر آن پس از بررسی آن، مدت زمانی که طرح سرمایه گذاری شده به سودآوری می‌رسد، تخمین زده شود.در چنین شرایطی که برای همه بنگاه‌ها حاکم است، سود بدون ریسک ۳۰ درصدی از دو جهت به تولید آسیب می‌زند؛ یکی هزینه تامین مالی را برای شرکت‌ها و بنگاه‌ها بالا می‌برد و در شرایطی که شرکت‌های بزرگی مشکل تامین نقدینگی دارند این اتفاق به تولید و تامین مالی بسیاری از شرکت‌ها فشار وارد می‌کند. چرا که برنامه اجرایی همه شرکت‌ها قدرت بازدهی سود ۳۰ درصدی در بازه کوتاه‌مدت یکسال را ندارد. از طرفی با جذاب شدن سرمایه‌گذاری بدون ریسک، سرمایه‌ها از تولید خارج شده و به سپرده گذاری سوق می‌دهد.

بررسی عامل زمان در سیاست گذاری پولی
کارشناسان اقتصادی معتقدند باید توجه داشت که سیاست‌گذاری‌هایی از جنس افزایش نرخ سود بدون ریسک در کوتاه مدت اگرچه موثر است؛ ولی چون ریسک تحمیل شده بر بازار ارز ایران ریشه اقتصادی و داخلی ندارد، تداوم این رویکرد در بلندمدت به تولید، منابع و مصارف ارزی ضربه جدی می‌زند و با توجه به شرایط اقتصادی حاکم چینن سیاست‌هایی در بازه بلندمدت مطلوب نیست.

نگاه بازار ارز به نقدینگی سرگردان و رکود در سایر بازارها
کامران رحیمی، کارشناس اقتصاد ایران در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، گفت: انتظارات عامل مهمی در حرکت بازارهاست و همین مسئله باعث می‌شود که اثر یک شایعه و یا خبر بر بازار بیشتر از زمانی باشد که آن اتفاق به وقوع می‌پیوندد.این کارشناس اقتصادی ادامه داد: در ابتدای هفته خبر آزادسازی وجوه مسدودشده برای خودروهای وارداتی موجب نوسان مثبت در بازار ارز شد، یکی از دلایل اصلاح دلار کوچ نقدینگی برای ثبت‌نام خودروهای وارداتی بوده است و اکنون با آزادسازی پول‌های بلوکه شده انتظارات از بازگشت بخشی از این نقدینگی به بازار ارز و طلا تقویت شده است.
وی افزود: البته رفتار بازار تاکنون بارها نشان داده است که معامله‌گران غالبا در چنین مواردی دچار بیش واکنشی می‌شوند و تب ناشی از بیش واکنشی زود فروکش می‌کند و با آزادسازی پول‌ها با توجه به شرایط تکنیکی اتفاقی نخواهد افتاد و بازارساز از این جهت احساس نگرانی ندارد که اجازه آزادسازی داده شده است.رحیمی تاکید کرد: البته آن‌چه که معامله‌گرارن ارز و طلا را جسورتر کرده است، خروج همزمان پول از صندوق‌های درآمد ثابت و سهام شرکت‌هاست، در گذشته، غالبا در رکود بازار سرمایه صندوق‌های درآمد ثابت با استقبال روبه رو می‌شدند ولی در حال حاضر هردو با فشار فروش مواجه شده‌اند.
این استاد دانشگاه، تصریح کرد: این اتفاق همزمان با آزادسازی پول‌های بلوکه شده، برخی معامله‌گران را جسورتر کرده است تا در رکود سنگین صندوق‌های درآمد ثابت، سهام و آزادسازی پول‌های بلوکه شده واردات خودرو، بازار ارز و‌طلا را میزبان بخشی از نقدینگی بدانند، در حالی که در نقطه مقابل این تصور وجود دارد که در اسفندماه تقاضای نقدینگی، به خاطر سال نو افزایش پیدا می‌کند و نقدینگی خارج شده از بازار سرمایه وارد بازار ارز نخواهد شد.وی ادامه داد: برنامه بانک مرکزی برای تقویت ریال باید مورد توجه همه نهادها قرار بگیرد تا موفقیت آن تضمین شود. در صورتی که این برنامه به درستی اجرا شود، می‌توان امیدوار بود نرخ ارز و سکه نیز در بازار با کاهش حباب، به قیمت واقعی خود نزدیک تر شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین