تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۱
کد مطلب : 6649

 کرونا ویروس و بحران جهانی ماسک!

۰
plusresetminus
طبق اعلام وزارت بهداشت 14 روز از ورود ویروس کرونا به ایران می‌گذرد، این ویروس تاکنون به بیش از ۱۰۰کشور دنیا سرایت کرده است و شمار مبتلایان به ویروس کرونا در جهان  به ۱۱۹ هزار و ۲۲۰ نفر می‌رسد.
 کرونا ویروس و بحران جهانی ماسک!
 به گزارش "صدای بانک" ، تاکنون ۴ هزار و ۲۹۹ نفر در کشور‌های مختلف جان خود را به دلیل ابتلا به «کووید ۱۹» از دست داده‌اند و ۶۶ هزار و ۵۶۴ نفر بهبود یافته اند، ایتالیا با پیشی گرفتن از کره جنوبی به دومین کشور در جهان پس از چین تبدیل شده که تحت تأثیر ویروس کرونا قرار دارد.
 
ایران هم یکی از سه کشور دنیاست که بیشتر شمار مبتلایان و جان باختگان بر اثر ابتلا به کووید 19 در آن جان خود را از دست داده اند. 

نخستین مورد قطعی کووید 19 در ایران با فوت 2 نفر در قم ثبت و پس از اعلام رسمی وزارت بهداشت به یکباره شوک به جامعه وارد شد و مردم از وحشت ابتلا به کرونا به داروخانه ها هجوم آوردند و ظرف دو روز تمام ماسک ها، الکل های طبی، محلول ها و ژل های ضدعفونی به فروش رسید و پس از آن  تاکنون پشت شیشه داروخانه ها با عبارت «ماسک و ژل ضدعفونی نداریم» مواجه هستیم.
 
تب استفاده از ماسک در روزهای نخست شیوع کرونا در ایران حتی برخی مراکز درمانی را با چالش مواجه کرد و کمبودهایی از نظر تامین ماسک وجود داشت، وزارت بهداشت هم با چالش تامین ماسک N95  رو به رو بود چرا که تنها یک تولیدکننده ماسک N95   در ایران این محصول را تولید می کرد.
 
 در سایه تحریم های ظالمانه آمریکا مدت هاست که شرکت های داروسازی و برخی شرکت های تجهیزات پزشکی با چالش تامین ماده اولیه و نقل و انتقال ارز مورد نیاز برای خرید محصول هستند و حالا که پای کرونا به ایران باز شده است، به دلیل اینکه امکان خریداری و نقل و انتقال پول برای خرید دارو و تجهیزات پزشکی به سهولت برای ایران وجود ندارد.
 
 کشور در روزهای نخست شیوع  کرونا با چالش هایی برای تامین ملزومات مصرفی شامل ماسک، لباس محافظتی و برخی داروها مواجه شد تا جایی  که سازمان جهانی بهداشت ورود کرد و در فواصل معینی 6  محموله حاوی ماسک، دارو، تجهیزات حفاظتی پزشکان و تست های تشخیص کووید 19 را از انباری در دبی به ایران ارسال کرد. 
 
در ابتدای شیوع ویروس به کشور تعدادی بیمارستان معین برای پذیرش بیماران کرونایی انتخاب شده بودند اما این ویروس چینی به  رحم ندارد و به دلیل افزایش شمار موارد ابتلا معاونت درمان وازرت بهداشت همه بیمارستان های عمومی کشور را مکلف به پذیرش بیماران کرونایی کرد.
 
کرونای چینی تاکنون بیش از 20 هزار نفر را در بیمارستان های کشور بستری کرده است، برخی از بیماران که دچار سندرم های حاد تنفسی شده اند نیازمند تنفس با دستگاه و ونتیلاتور هستند و رئیس هیئت اعزامی سازمان جهانی بهداشت به جمهوری اسلامی ایران ماسک، لباس حفاظتی و ونیتلاتئر را خواسته های کادر درمانی ایران می دانستند.
 
به دنبال اپیدمی شدن ویروس کرونا در ایران تیمی مشتکل از کارشناسان سازمان جهانی بهداشت و تیم پزشکی به ایران آمدند تا برای شکست کرونا بهترین راهکارها را بررسی کنند، هر چند که تیم اعزامی سازمان جهانی بهداشت از اقدامات ایران و فداکاری های ایثارگرانه کادر بهداشت ودرمانی کشور شگفت زده شدند و اعلام آمادگی کردند تا یک کارشناسان از ایران به تیم اعزامی سازمان جهاین بهداشت برای سفر به کشورهای نیازمند کمک بپیوندد.
 
ریچارد برنان رئیس هیئت اعزامی سازمان جهانی بهداشت به جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه بازخوردهای  مثبتی از ایران دریافت می‌کنیم، گفت: ما تمام تلاش خود را در شرایط تحریم ایران انجام می دهیم تا کیت‌های تشخیصی، ماسک و ابزار آزمایشگاهی را برای مردم تامین کنیم. پزشکان با ایمیل با ما در ارتباط هستند و می‌دانیم که شرایط دشوار است، ما کنار وزارت بهداشت ایران خواهیم بود و با توجه به محدودیت‌های جهانی که تهیه اقلام بهداشتی را سخت کرده است، تمام تلاش خود را برای تامین اقلام مورد نیاز خواهیم کرد. 

آمریکایی ها  با شیوع ویروس کرونا در ایران ادعا کردند که آمادگی دارند تا محموله پزشکی به ایران ارسال کنند و این ادعاها نمایشی واکنش های بسیاری را به دنبال داشت و وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه ای با امضای مایک پومپئو وزیر خارجه این کشور، اعلام کرده بود که آماده کمک به مردم ایران برای مبارزه با شیوع ویروس کروناست که از آن به "بحران بهداشت عمومی" یاد شده است.
 
 پومپئو در بیانیه خود گفته است که آمریکا "بر تعهد خود به کمک برای جلوگیری از شیوع بیماری های عفونی تاکید دارد و در کنار مردم ایران ایستاده است". ایالات متحده اعلام کرده این پیشنهاد از طریق سوئیس حافظ منافع آمریکا در ایران به دست مقام ها رسانده شده است. 
 
وزارت امور خارجه ایران پیشنهاد ایالات متحده را "ادعایی مضحک و یک بازی سیاسی‌روانی" خوانده و عباس موسوی سخنگوی این وزارتخانه، خبر داده ایران بخشی از نیازهای خود از جمله کیت ‌های تشخیص ابتلا به ویروس کرونا را از "کشورهای دوست" تامین کرده است. 

 ژائو لیجیان سخنگوی وزارت امور خارجه چینخواستار لغو فوری تحریم‌های ایران در بحبوحه شیوع ویروس کرونا شد.، سخنگوی وزارت خارجه چین ضمن انتقاد از تحریم‌ها علیه ایران تصریح کرد که اقدامات یکجانبه علیه ایران، در مسیر تهران و جامعه بین‌الملل برای مقابله با ویروس «کووید ۱۹» مانع‌تراشی می‌کند و وخامت اوضاع را تشدید می‌کند.

 
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران هم در این پیام توییتری نوشت که در ایران برای اقلامی چون ماسک N95  صورت و ماسک‌های سه‌لایه، دستگاه تنفس مصنوعی، روپوش جراحی، کیت تست کرونا، کاورهای محافظتی بی‌رنگ و محافظ صورت/بدن نیاز مبرم وجود دارد. 
 
هاملمان نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران درباره تحریم‌های یکجانبه ایران از سوی آمریکایی‌ها در این شرایط بیماری همه گیر جهانی، گفت: زنجیره تامین دارو‌های ضروری و پزشکی تحت تاثیر قرار گرفته است، به کمک سایر آژانس‌های سازمان ملل در تلاش هستیم تا اقلام بهداشتی ضروری ایران را تامین کنیم، ما تاکنون از آمریکا پیامی برای ارسال محموله پزشکی به ایران دریافت نکرده ایم وارسال محموله به ایران منوط به توافق طرفیت است. 
حالا ایران در شرایطی به سر می برد که با طغیان ویروس کرونا در کشور رو به رو هستیم و اکنون استان ‌های تهران، قم، مازندران، گیلان و اصفهان با افزایش سرعت ابتلا و روند صعودی بیماری مواج هستند و شمار افرادی که در بخش های بیمارستانی بستری می شوند، افزایش پیدا کرده است.
 


* نیلوفر احدیان
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین