تاریخ انتشارسه شنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۰
کد مطلب : 10975

چرا مدیرعامل پتروشیمی غدیر تحت پیگرد قضایی نیست؟!

۰
plusresetminus
شاید کمتر خبرگزاری داخلی باشد که حوادث و ناآرامی‌های ماهشهر را منعکس نکرده باشد.  این اعتراضات با تجمعات کارگری در یکی از بزرگترین واحدهای تولیدی این شهر به نام مجموعه شیمی‌بافت گره خورد. 
چرا مدیرعامل پتروشیمی غدیر تحت پیگرد قضایی نیست؟!
ناآرامی‌های ناشی از فساد مدیران

اهالی این شهر در مصاحبه‌های گوناگون معترض بودند و در همان زمان رئیس وقت قوه قضاییه و معاون اول این قوه، آیت الله اژه‌ای بر لزوم حمایت از خواسته‌های به حق کارگری و صنفی و مقابله بدون ملاحظه با فساد ساختاری تاکید کردند. 
شستا بزرگترین مجموعه مالی تحت اختیار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است. میلیون‌ها بازنشسته و بیمه‌گذار تامین اجتماعی به این مجموعه چشم امید دارند که اموال آنها را حفظ کند و خانواده هایشان را از سقوط بیشتر به زیر خط فقر نجات دهد. 
شرکت شیمی بافت، در شهرستان ماهشهر، یکی از زیرمجموعه‌های تحت مالکیت و اختیار شستا و وزارت تعاون، رفاه و امور اجتماعی است. هر ریال از اموال این مجموعه متعلق به کارگران و بازنشستگان سراسر کشور است. 
یک کارشناس حقوقی به خبرنگار  آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،   گفت، هر گونه تضییع و حیف و میل اموال عمومی در یکی از مجموعه‌های زیر نظر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مانند شستا، بنا بر ماده 598 قانون مجازات اسلامی و دیگر مواد قانونی مرتبط، بسته به نوع جرم می‌تواند مجازت‌های مانند جبران خسارت وارده، پرداخت اجرت المثل، 74 ضربه شلاق و البته زندان در پی داشته باشد. 

70 میلیارد اموال بازنشستگان نابود شد
سید محسن شمس از نیروهای نزدیک به حزب کارگزاران سازندگی، در تیرماه 1396 به مدیرعاملی پتروشیمی شیمی بافت منصوب شد. با توجه به گردش مالی قابل توجه این واحد و سوابق خودرویی وی، این انتصاب از ابتدا با مخالفت برخی از مدیران میانی شستا و پرسنل پتروشیمی شیمی بافت مواجه شد. 
عملکرد نه چندان قابل دفاع وی، شیمی بافت را به یک کانون تقریباً دائمی اعتراضات کارگری تبدیل کرد، تسری این اعتراضات به داخل شهر ماهشر، باعث شد، این ناکارآمدی مدیریتی، جنبه امنیتی نیز به خود بگیرد. 
شاید تمام این موارد در کنار اتهام بسیار جدی هیئت مدیره به ایشان، کوچک به نظر برسد. 
مطابق قانون، مدیرعامل شیمی بافت می‌بایست برای خرید عمده سهام و سرمایه‌گذاری حتی در ابعاد کوچک نیز امضا و موافقت هیئت مدیره را اخذ کند. 
برابر اساسنامه، عدم تعهد به این موضوع می‌تواند اتهام بسیار جدی و قضایی تضییع اموال عمومی و حتی اختلاس را در پی داشته باشد. 
با وجود چنین قوانین سفت و سخت و شفافی، در میان بهت هیئت مدیره، سهام شرکت سرمایه گذاری صدر تامین به مبلغ 110 میلیارد و 587 میلیون و 600 هزار تومان از سوی مدیرعامل وقت شیمی بافت خریداری شد. این یک رخداد مالی بسیار بزرگ در مجموعه شرکت شیمی بافت محسوب می شود. 
با توجه به رابطه دوستی سید محسن شمس با مدیریت تاصیکو و شائبه جدی دستکاری نرخ سهام در بازار، علاوه بر غیرقانونی بودن این معامله، موضع رانت مالی گسترده و منافع احتمالی مالی نیز مطرح شد. 
مسئله زمانی عمق بیشتری پیدا کرد که سهام 110 میلیارد تومانی خریداری شده بیش از 70 میلیارد تومان از ارزش خود را از دست داد و در حال حاضر بیش از 30 میلیارد قیمت ندارد. 
مبلغ 70 میلیارد تومان که از جیب بازنشستگان و بیمه گذاران کشور پرداخت شده است، تا کنون وصول نشده است. 
یک کارشناس بازار سرمایه در زمان انجام این معامله از آن با صفت «مشکوک» یاد کرد، استدلال وی این بود که این خرید از این جهت عجیب است که با علم به کاهش قیمت ها انجام گرفته است. 

اعتراض هیئت مدیره
 برخی از اعضای هیئت مدیره و کارشناسان شاغل در پتروشیمی شیمی بافت و شستا، بعد از نابود شدن 70 میلیارد تومان از اموال مردم، تخلف آشکار مدیرعامل وقت را به اطلاع نهادهای نظارتی در داخل شستا و وزارت تعاون، کار و امور اجتماعی رساندند. 
با این همه این وزارت خانه، با توجه به نفوذ حزبی شمس در دولت و لابی‌های سیاسی وی، اقدامی برای معرفی وی به نهادهای قضایی انجام نداد. 
بعد از نهیب مقامات از وزارتخانه مطبوع، مسئله تخلف مدیرعامل نیز مسکوت ماند. با این همه یکی از اعضای هیئت مدیره در زمان انتشار صورت های مالی تهیه شده در 12/08/1399 حاضر به سکوت و امضای این تخلف نشد. 

همه مرعوب نشدند !
امیر محسن گرجی به عنوان نماینده شرکت سرمایه گذاری ملی ایران در ترکیب هیئت مدیره پتروشیمی شیمی بافت قرار داشت و بر عکس برخی دیگر از اعضا، تعلق خاصی به محفل پتروشیمی و حلقه‌های دوستی درون شستا نداشت. 
وی در ذیل صورت های مالی نوشت« با عنایت به خرید سهام شرکت سرمایه گذاری صدر تامین بدون اطلاع، اجازه و مصوبه و متعاقب آن زیان ناشی از کاهش ارزش مورد تایید من نیست» گرجی تنها با قید این موضوع حاضر به امضای صورت های مالی به عنوان اسناد رسمی شرکت، شده است، اقدامی که احتمالاً او را از پیگیری‌های قضایی آتی مصون خواهد داشت. 
با توجه به مسکوت گذاشتن این تخلف از سوی شستا و عدم دسترسی رسانه ها به موضوع، مدیرعامل وقت پتروشیمی شیمی بافت توانسته است از مجازات نابود سازی 70 میلیارد تومان از اموال مردم، رهایی یابد!

حضور در پتروشیمی غدیر 
در تیر ماه سال جاری، در احکامی جداگانه از سوی ابویی مهریزی مدیرعامل هلدینگ تاپیکو، محسن شمس مدیرعامل پتروشیمی شیمی بافت با دریافت ارتقای مدیریتی به پتروشیمی غدیر رفت تا پس از یکسال و اندی این شرکت صاحب مدیرعامل شود.

افت سریع 1 ماهه
از نکات جالب توجه این است که پتروشیمی غدیر پیش از حضور شمس به عنوان سکاندار شرکت، علیرغم آنکه مدیرعامل نداشت و از سوی سرپرست اداره می‌شد توانست رشد خیره کننده 113 درصدی را تجربه کند. 
قابل تامل آنکه بلافاصله پس از انتصاب محسن شمس به عنوان مدیرعامل نه تنها رشد مذکور متوقف شد، بلکه درآمد شرکت نیز کاهش یافت. درآمد ماهیانه شرکت پتروشیمی غدیر در تیر ماه سال جاری 145 میلیارد تومان بوده است که نسبت به خرداد ماه 38درصد کاهش را نشان می دهد. این تحول تنها در مدت زمان یک ماه حضور وی رخ داده است. 
همچنین مقایسه فروش پتروشیمی غدیر در تیر ماه 1400 و یک ماه مدیریت شمس در آن، با ماه مشابه در سال 99 نشان می دهد میزان درآمد شرکت 12درصد کاهش یافته است.

پیگیری قضایی
با توجه به افشای این موضوع در مجموعه خبری تحلیلی نفت ما، انتظار می رود که بررسی های قضایی برای احقاق حقوق میلیون ها بازنشسته و کارگر فقر زده که با مشکلات عدیده اقتصادی روبه رو هستند، در اسرع وقت انجام گیرد. 
با توجه به رویکرد امیدبخش قوه قضاییه و سابقه فساد ستیزی اژه ای، کارشناسان رده پایین و شریف شستا که این موضوع را در اختیار سایت قرار دارند، انتظار دارند که این فساد محرز بدون عواقب نماند و لااقل پول مردم از وی ستانده شود. 
ضمن اینکه شنیده شده اکنون نیز زمزمه هایی مبنی بر احتمال انجام دوباره معاملات مشکوک توسط مدیرعامل پتروشیمی غدیر به گوش می رسد. 
در واقع، همان وقایع رخ داده در پتروشیمی شیمی بافت دوباره در پتروشیمی غدیر در حال تکرار است. 
نفت ما آمادگی دارد تا همکاری کاملی با نهادهای قضایی در این خصوص انجام دهد.

منبع: نفت ما 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین