تاریخ انتشارسه شنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۶
کد مطلب : 11806

از امروز بیستم اردیبهشت پذیره‌نویسی نخستین صندوق مختص اوراق دولتی در فرابورس آغاز شد

۰
plusresetminus
در نشست خبری که به منظور پذیره‌نویسی نخستین صندوق مختص اوراق دولتی در فرابورس برگزار شد، میثم فدایی مدیرعامل فرابورس ایران این صندوق ها را ابزاری برای کمک به کنترل نرخ بهره در گذر زمان و مدیریت ریسک معرفی کرد. در این نشست که با حضور محمد هادی بناکار مدیرعامل سبدگردان هامرز و سید علی خاتمی سرپرست اداره مدیریت ریسک و نقدینگی وزارت امور اقتصادی و دارایی برگزار شد، عارف علی‌قلی‌پور مدیر نهادهای مالی فرابورس از رشد 140 درصدی در بازار صندوق‌های سرمایه‌گذاری خبر داد.
از امروز بیستم اردیبهشت پذیره‌نویسی نخستین صندوق مختص اوراق دولتی در فرابورس آغاز شد
به گزارش صدای بانک، واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق سرمایه‌گذاری مختص اوراق دولتی نشان هامرز از امروز بیستم اردیبهشت‌ماه به مدت سه روز کاری از طریق فرابورس پذیره‌نویسی می‌شود که در نشست خبری ویژه پذیره‌نویسی این صندوق، مدیرعامل فرابورس ایران اظهار کرد: این نوع صندوق‌ها در زمینه مدیریت ریسک می‌توانند به‌صورت تخصصی ورود کرده و نوسان نرخ بهره را در گذر زمان کنترل کنند.
به گزارش مدیریت ارتباطات فرابورس ایران، میثم فدائی‌ یکی از نگرانی‌های سرمایه‌گذاران واحدهای صندوق‌ها را نگرانی نسبت به نوسان قیمت‌ها عنوان کرد و افزود: در صندوق‌ مختص اوراق دولتی، پرتفو فقط شامل اوراق دولتی بوده و از نظر استانداردهای جهانی به صندوق با درآمد ثابت نزدیک‌تر است.
به گفته وی در بحث اوراق نیز حجم عملیات بازار باز بسیار بالاست و زیرساخت‌ها در حال توسعه است که صندوق سرمایه‌گذاری مختص اوراق دولتی به این اوراق کمک می‌کند.
در ادامه این نشست، محمد هادی بناکار مدیرعامل و نایب‌رئیس هیات‌مدیره سبد گردان هامرز با تشکر از همکاری مدیران بورس و فرابورس در توسعه ابزارها و نهادهای مالی، عنوان کرد: ترکیب سرمایه‌گذاری صندوق‌های مختص اوراق دولتی به شکلی است که می‌تواند سود یکنواخت و مستمری را ارائه کند.
بناکار با تاکید بر اینکه تاسیس این صندوق‌ها به تعمیق بازار بدهی کمک می‌کند، گفت: یکی از مشکلات اوراق دولتی نقدشوندگی است که این صندوق‌ها می‌تواند بحث ضمانت نقدشوندگی اوراق دولتی را مرتفع کند.
به گفته وی به دلیل ویژگی‌های این صندوق‌ها طیف وسیعی از سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی می‌توانند در آن سرمایه‌گذاری کنند ضمن آنکه در صورت پیدا کردن جایگاه صندوق‌های مختص اوراق دولتی، سیاست‌گذار پولی می‌تواند نرخ بهره را کنترل کند.
در بخش دیگری از نشست خبری پذیره‌نویسی نخستین صندوق سرمایه‌گذاری مختص اوراق دولتی در فرابورس ایران سیدعلی خاتمی سرپرست اداره مدیریت ریسک و نقدینگی وزارت امور اقتصادی و دارایی با اظهار امیدواری نسبت به اینکه از این به بعد صندوق‌های بیشتری در این زمینه ورود کنند، گفت: در سال‌های 1401 و 1402 حدود 130 همت اوراق سررسید می‌شود که می‌توان روی آن سرمایه‌گذاری کرد.
خاتمی با بیان اینکه امید است در عرضه‌های اولیه هم اوراق منتشر شود تا در عملیات بازار باز نیز کمک کند و خریداران اولیه اوراق، از این بستر استفاده کنند، افزود: این صندوق‌ها بايد جایگزین سپرده‌های بانکی شوند، چون این سپرده‌ها وارد جریان رقابت شده و نرخ بهره اقتصاد را تهدید می‌کند. امیدواریم همکاری‌ها ادامه پیدا کند تا شرایط برای انتشار اوراق کوتاه‌مدت دولت فراهم شود.
در این نشست همچنین عارف علیقلی پور، مدیر نهادهای مالی فرابورس درباره روند ارزش دارایی صندوق‌های سرمایه‌گذاری توضیح داد و گفت: طی سه سال اخیر رشد 140 درصدی در بازار صندوق‌های سرمایه‌گذاری رخ داده و تعداد سرمایه‌گذاران نیز از سال 99 تا امروز رشد چشمگیری داشته است.
به گفته وی ترکیب دارایی صندوق‌ها نیز نشان می‌دهد که حدود 36 درصد دارایی آن‌ها اوراق بدهی و مابقی سهام، وجه نقد و ... است.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما