تاریخ انتشارشنبه ۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۰
کد مطلب : 12161
استفاده از اوراق مرابحه کمکی به دولت برای تامین کسری بودجه

نقش صندوق تضمین در بورس چیست؟

۰
plusresetminus
رییس کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه اوراق مرابحه می‌تواند کمک‌کننده بودجه دولت باشد، گفت: این اوراق دست دولت را بازمی‌گذارد تا خرید کالاهای موردنیاز را از طریق سرمایه‌های خرد انجام دهد. به گفته مصباحی مقدم، قرارداد آتی از سال‌ها قبل در کمیته فقهی مورد بررسی قرار گرفته بود و در کالاهایی مثل سکه و زعفران مورداستفاده قرار ‌گرفت؛ اکنون قرارداد آتی با شرایط خاص مورد بررسی است.
نقش صندوق تضمین در بورس چیست؟
گزارشات صدای بانک از پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)،
پرداخت سود سنواتی سهامداران ۷ شرکت با سجام
مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات) از پرداخت سود سنواتی سهامداران ۷ شرکت از طریق اطلاعات سامانه جامع اطلاعات مشتریان (سجام) خبر داد. محمد باغستانی با اشاره به نامه سازمان بورس و اوراق بهادار به تمامی ناشران ثبت شده نزد این سازمان مبنی بر پرداخت مطالبات سنواتی سهامداران گفت: تاکنون مطالبات سنواتی هفت شرکت از طریق سمات به حساب ۳۶۹ هزار سهامدار واریز شده است.

قیمت نهایی عرضه بلوکی ایران خودرو و سایپا: بسیار بالاتر از قیمت تابلو
به گفته رییس کل سازمان خصوصی‌سازی، حسین قربان زاده، در عرضه بلوکی سهام ایران خودرو و سایپا، «ارزندگی سهم» و «برخورداری از قابلیت مزایده» دو مولفه مهم است و بدین ‌ترتیب، مبنای ارزش‌گذاری سهام این دو شرکت، قیمت تابلو به همراه اضافه ارزش بلوکی است که با توجه با نقدشوندگی این سهم‌ها، حتما قیمت نهایی بسیار بیشتر از قیمت روی تابلو خواهد بود.

واگذاری سایپا و ایران خودرو؛ بزودی
حسین قربان زاده به وجود برخی از چالش‌ها در مسیر واگذاری و نیز خصوصی‌سازی بنگاه ها اشاره کرد و افزود: کیفیت سیاست‌گذاری حاکمیت در اقتصاد ملی، فرآیند و نوع واگذاری، عدم آماده سازی مناسب از جمله عواملی هستند که به عنوان چالش موجود بر سر راه خصوصی سازی تلقی می‌شوند. رییس سازمان خصوصی‌سازی ادامه داد: بهتر است برای واگذاری شرکت‌ها این موضوع مورد توجه قرار گیرد که چه اتفاقاتی در داخل شرکت رخ می‌دهد اما نباید موفقیت و عدم موفقیت آن را فقط ناشی از مسایل مربوط به شرکت دانست.

راز موفقیت شرکت‌های زیان‌ده دولتی: «تعدیل نیرو»
به گفته نایب رییس کنفدراسیون صنعت نفت ایران، بر اساس آمارها در بخش سازندگان، پیمانکاران، مشاوران و مهندسی ساخت، حدود ٧٥ درصد شرکت‌ها غیرفعال یا نیمه فعال و فقط ٢٥ درصد از آنها فعال هستند، که صورت‌ مالی همین تعداد از شرکت‌ها به ویژه شرکت‌های دولتی زیان ده است که از طریق اعمال برخی محدودیت‌ها مانند کاهش پرسنل خود را سرپا نگه می‌دارند. رضا پایدار معتقد است رفع تحریم‌ها و نیز انعقاد قرادادهای نفتی جدید می‌تواند شرکت‌های دولتی و خصوصی این حوزه را به بازدهی مطلوب برساند.

کنترل و مدیریت درست دولت و سازمان بورس؛ زمینه ساز بهبود وضعیت فعلی بازار سرمایه
به گفته مشاور عالی رییس اتاق بازرگانی تهران، دولت قبل با اجبار منجر به صعود پرشتاب شاخص بورس شد اما اکنون دولت سیزدهم و نیز مدیریت جدید سازمان بورس به درستی در حال کنترل و مدیریت بازار هستند. ابراهیم بهادرانی با بیان اینکه اکنون دولت و مدیریت جدید سازمان بورس به درستی در حال کنترل و مدیریت بازار هستند، افزود: در دوره های قبل این بازار را به صورت تصنعی وارد مدار صعودی کردند که این اتفاق سبب ضرر و زیان شدید سهامداران تازه وارد در بازار شد.

رفع مشکل شرکت‌های پالایشی برای انتشار صورت‌های مالی/ قیمت نفت خام حداکثر تا روز شنبه اعلام می‌شود
به گفته دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت، شرکت‌های پالایشی هر سال برای انتشار صورت‌های مالی خود در سایت کدال با مشکل عدم اطلاع دقیق از قیمت نفت خام مواجه هستند که به نظر می رسد حداکثر تا فردا شنبه (۳۱ اردیبهشت ماه) قیمت نهایی نفت خام اعلام شود. ناصر عاشوری به آخرین تصمیمات اتخاذ شده در زمینه عدم ارائه قیمت نفت خام از سوی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی اشاره کرد و گفت: اکنون نزدیک برگزاری مجامع قرار داریم و انتظار ما از وزارت نفت این است تا هر چه زودتر قیمت نهایی نفت خام را در راستای سهولت کار شرکت‌های پالایشی در زمینه بررسی صورت‌های مالی خود و نیز انتشار آنها در سایت کدال اعلام کنند.

نقش برجسته سرمایه‌گذاران فاقد سواد مالی در ایجاد بحران‌های مالی
به گفته مدیر گروه بازارهای و ابزارهای مالی مرکز پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی سازمان بورس و اوراق بهادار، میثم حامدی، بحران سال ۹۹ را می‌توان به اشتباه دولت در دعوت از مردم به حضور در بازار سرمایه نسبت داد، اما این موضوع نباید موجب غفلت از سایر عوامل شود. مشاهدات مبتنی بر چند پژوهش‌ در این برهه از زمان، نشان می‌دهد که عموم مردم نسبت به موضوع ریسک در بازار سرمایه (علی رغم هشدار مداوم مسئولین) از آگاهی کافی برخوردار نبودند. بسیاری از مردم، سرمایه‌گذاری مستقیم در بازار سهام را همانند سرمایه‌گذاری در بانک قلمداد می‌کردند و بدون هیچگونه تحلیل، صرفاً به هر نمادی که قابلیت سرمایه‌گذاری داشت، هجوم می‌بردند.

اصلاح ریزساختارها و قوانین: دوران رونق بازار را طولانی و دوره‌های رکود را کوتاه می‌کند
به گفته مصطفی امیدقائمی، بازار سرمایه از سال‌ها قبل به صف نشینی عادت کرده است، در حالی که اگر بتوان اقدامی انجام داد تا سهام شرکت‌ها باصف همراه نشوند، شاهد اثر قابل ملاحظه آن در معاملات بازار خواهیم بود. مدیر عامل اسبق فرابورس ایران با بیان اینکه اقدامات اخیر سازمان بورس نشان دهنده عملکرد مثبت سازمان در زمینه تصمیم‌گیری‌ها برای ایجاد روند صعودی در بازار بوده است گفت: این اقدامات در ابتدا منجر به ایجاد ثبات و کاهش نوسان‌ها در بازار شد و پس از آن به دنبال این است تا با تداوم تصمیم‌گیری‌های خود، بازار را به سمت رونق سوق دهد.

بازار در مسیر رشد است و جای هیچ نگرانی نیست
یک کارشناس بازار سرمایه با تأکید بر این نکته که بازار در مسیر رشد قرار گرفته است و جای هیچ نگرانی نیست، گفت: افت اخیر بازار سرمایه مربوط به اعمال برخی سیاست‌ها و ابهامات موجود در نحوه اجرای برخی سیاست‌ها به ویژه در حوزه‌های اقتصادی و ابهامات موجود در فضای کلی اجتماعی، سیاسی و اقتصادی کشور بوده است. به گفته محمدعلی احمدزاداصل، ابهامات موجود به واکنش منفی بازار و منفی شدن اخیر بازار دامن زد و به نوعی بازار را دچار اختلال و روند بازار را از مثبت به منفی تغییر داد.

توسعه بازار سرمایه الزامی برای خصوصی‌سازی موفق در کشور
به گفته یک استاد دانشگاه، در مسیر خصوصی سازی الزاماتی چون ایجاد سرمایه انسانی برای مدیریت حرفه‌ای بنگاه، اصلاح محیط کسب‌وکار، توسعه رقابت در بازار محصول، عدم کنترل قیمتی دولت در بازار محصول، توسعه بازار سرمایه باید مدنظر قرار گیرند. علی ابراهیم نژاد با تاکید بر اینکه با خصوصی‌سازی خواهان رفع روند پرداخت یارانه به بنگاه‌های دولتی و ناکارایی آنها هستیم اعلام کرد: سه ویژگی مهم شامل تغییر شرایط مبادله میان مدیر بنگاه دولتی و سیاست‌مدار، جلوگیری از انتفاع شخصی مالکان جدید به زیان سهامداران خرد و هم راستا کردن منافع مالکان جدید با منافع جامعه را می‌توان برای خصوصی‌سازی موفق برشمرد.

سودآوری خوب در انتظار شرکت‌های فعال در بازارهای جهانی
یک کارشناس بازار سرمایه در بیان چشم انداز کلی نسبت به بازار سرمایه و ارزیابی آن عنوان کرد: بعد از نیمه دوم سال ۹۹ تاکنون، بازار کش و قوس زیادی داشته و سرمایه‌گذاران بازار را تا حد زیادی خسته کرد، اما از روزهای پایانی سال گذشته تا کنون با توجه به برخی اتفاقات در اقتصاد کشور، بازار سرمایه روند مثبتی را طی کرد البته شاهد نوساناتی در روزهای اخیر بودیم. به گفته احسان عسکری، بازار کش و قوس زیادی از تابستان ۹۹ داشته و سرمایه‌گذاران بازار را تا حد زیادی خسته کرده اما به نظر می‌رسد امسال، شرکت‌های فعال در بازارهای جهانی، سودآوری خوبی را تجربه کنند و ارزش فروش آنها در صورت ثابت بودن حاشیه سود، رشد پیدا کند.

آیا واردات خودرو می‌تواند قیمت ها را تعدیل و کیفیت خودروهای داخلی را ارتقا دهد؟
این روزها که بحث واردات خودرو داغ شده و مجلس نیز در مصوبه‌ای واردات خودرو را با همراهی و هماهنگی دولت آزاد کرده است، سوالات و ابهاماتی درباره اهداف این تصمیم مطرح شده است که باید توسط سیاست‌گذار در بخش دولت و مجلس مورد مداقه جدی قرار گیرد. دولت و مجلس با هدف ایجاد رقابت و ارتقا کیفیت و نیز تعدیل قیمت‌ها در بازار داخلی خودرو تصمیم به واردات خودرو گرفتند. اما در این میان سوالاتی وجود دارد که عدم پاسخگویی صحیح و اتخاذ تدابیر عملی جهت رفع این دغدغه‌ها میتواند طرح واردات خودرو را به اهدافی دقیقا معکوس هدف‌گذاری سه‌گانه برساند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین