تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۷
کد مطلب : 12374

امضای متفاوت ترین سند همکاری میان ایران و نیجریه

تشکیل اتاق بازرگانی مشترک دو کشور
۰
plusresetminus
معاون وزیر صمت و رئیس سازمان توسعه تجارت با اشاره به برگزاری ششمین اجلاس کمیسیون مشترک ایران و نیجریه، تدوین متفاوت ترین سند همکاری دو کشور را دستاورد این اجلاس خواند و گفت: مهمترین وجه تفاوت این سند با اسناد دیگر، دیده شدن سازوکار نحوه اجرایی شدن توافقات است.
امضای متفاوت ترین سند همکاری میان ایران و نیجریه
به گزارش صدای بانک از پایگاه اطلاع رسانی سازمان توسعه تجارت، علیرضا پیمان پاک، معاون وزیر صمت و رئیس کل سازمان توسعه تجارت در مراسم افتتاحیه ششمین اجلاس کمیسیون مشترک ایران و نیجریه ضمن خوش آمدگویی به وزیر امورخارجه نیجریه و هیات همراه وی، اظهار امیدواری کرد که این اجلاس دستاورد مهمی برای دو کشور داشته باشد.
وی با اشاره به حضور 30 نفر از نمایندگان هیات نیجریه ای و 40 نفر از اعضای هیأت ایرانی در کمیته های تخصصی این اجلاس گفت: متن نهایی سند پایانی اجلاس با تامین خواسته های دو کشور نهایی شده است.
پیمان پاک افزود: این متن به لحاظ شکلی و متنی با تمام اسناد قبلی متفاوت و تمامی علاقمندی های دو کشور پرداخته و تمامی نکات کلیدی مدنظر دو کشور در آن لحاظ شده است.
وی دیده شدن سازوکار عملیاتی شدن تمامی تفاهمنامه ها را عمده ترین تفاوت این سند با اسناد قبلی دانست و افزود: ایجاد یک کارگروه مشترک برای پیگیری و پایش اقدامات تعریف شده و رفع موانع اجرای تفاهمنامه ها از جمله مواردی است که در این سند به آنها پرداخته شده است.
به گفته معاون وزیر صمت و رئیس سازمان توسعه تجارت، برخی از مهمترین محورهای مورد توافق طرفیت در این اجلاس عبارتند از: اجرایی شدن موافقتنامه های بازرگانی، شناسایی راهکارهای جدید از جمله تهاتر برای افزایش مبادلات تجاری، تعریف سبد مشترک پروژه های مشترک میان دو کشور با حمایت دولت و اجرای بخش خصوصی، طراحی نمایشگاه های تخصصی و شرکت در نمایشگاه های بین المللی دو کشور، همکاری موثر در اعزام هیأت های همکاری و تشکیل اتاق بازرگانی مشترک ایران و نیجریه و همکاری اتاق های بازرگانی دو کشور
کمیته های تخصصی ششمین اجلاس کمیسیون مشترک ایران و نیجریه 17 و 18 خرداد ماه در محل سازمان توسعه تجارت گرد هم آمدند تا در مورد متن توافقات و تفاهمنامه های میان دستگاه های مختلف 2 کشور بحث و تبادل نظر کنند.
دستاورد نشست این کمیته ها تدوین سند نهایی همکاری های مشترک میان ایران و نیجریه و آماده شدن 9 تفاهمنامه در زمینه های نفت، گاز و پتروشیمی، جوانان، ورزش، همکاری های فرهنگی، تشویق و حمایت متقایل از سرمایه گذاری، گردشگری، استاندارد، خدمات متقابل هوایی و همکاری های کشاورزی بود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین