تاریخ انتشاريکشنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۰
کد مطلب : 12567

بانک کارآفرین پیشرو در تامین مالی شرکت های دانش بنیان

۰
plusresetminus
رییس صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: بانک کارآفرین با وجود عمر کوتاه همکاری با صندوق نوآوری و شکوفایی اما تا کنون خدمات ارزنده ای برای شرکت های دانش بنیان داشته و بعنوان بانک پیشرو در تامین مالی شرکت های دنش بنیان شناخته شده است.
بانک کارآفرین پیشرو در تامین مالی شرکت های دانش بنیان
به گزارش صدای بانک از روابط عمومی بانک کارآفرین، دکتر علی وحدت، رییس صندوق نوآوری و شکوفایی در گفت و گویی که با نشریه پیام کارآفرین داشته است، به همکاری صندوق نواوری و شکوفایی با دوازده بانک اشاره کرد و ضمن تقدیر از فعالیتهای بانک کارآفرین از گسترش همکاری های دو جانبه آنها خبر داده است.آنچه از نظرتان می گذرد بخشی از این گفت و گو است.
وحدت به روال همکاری این صندوق با بانکها اشاره کرده و افزود: اگرچه همکاری صندوق نوآوری با بانک کارآفرین دیرهنگام آغاز شد، اما تاکنون این بانک در همکاری با صندوق نوآوری خدمات متنوعی را در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان قرار داده است.
وی تصریح کرد:بانک کارآفرین از جمله بانک‌هایی است که دفتر حمایت از نوآوری خود را در ساختمان صندوق نوآوری و شکوفایی راه‌اندازی کرد و این اقدام باعث تسهیل در ارائه خدمات به شرکت‌های دانش‌بنیان شد. در حال حاضر بیش از ۱۲ بانک دفتر نوآوری خود را در ساختمان صندوق نوآوری راه‌اندازی کرده‌اند تا روند اعطای تسهیلات و خدمات به شرکت‌های دانش‌بنیان تسهیل شود.
 
انتشار نخستین صکوک دانش بنیان ها با کمک بانک کارآفرین
رییس صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به روال همکاری صندوق و بانک کارآفرین تاکید کرد: به موجب تفاهم‌نامه‌ای که بین صندوق نوآوری و شکوفایی و بانک کارآفرین منعقد شده، این بانک به شرکت‌های دانش‌بنیانی که از طرف صندوق نوآوری معرفی می‌شوند، خدماتی نظیر پذیرش رکن ضامن و انتشار صکوک نیز ارائه می‌کند.
وحدت با اشاره به روال خوب همکاری با کارآفرین تصریح کرد: بر اساس این تفاهم‌نامه دوجانبه ، نخستین صکوک نوآوری به همت صندوق نوآوری و با ضمانت بانک کارآفرین برای شرکت دانش‌بنیان داروسازی دکتر عبیدی با نماد «نوآور» در فرابورس منتشر شد. این اوراق به شرکت‌های دانش‌بنیان کمک می‌کند تا از طریق بازار سرمایه، تامین مالی شوند. که با امضا تفاهم نامه جدید با بانک کارآفرین این روال وارد فاز جدید و بهتری خواهد شد.
وی  ادامه داد: همچنین بانک کارآفرین در حوزه صدور ضمانت‌نامه نیز تاکنون خدمات خوبی را به شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه کرده است. همان‌گونه که از سوی مدیرعامل محترم بانک نیز اعلام شد، بانک علاقه‌مند به ورود به حوزه‌های سلامت و فناوری پیشرفته است، ما نیز آمادگی داریم در این زمینه همکاری‌های خود را با این بانک توسعه بخشیم.

 دانش بنیان ها خوش حسابند 
رییس صندوق نوآوری و شکوفایی همچنین با تاکید بر این که شرکت‌های دانش‌بنیان از خوش‌حساب‌ترین مشتریان شبکه بانکی هستند و کمترین میزان معوقات در این شبکه متعلق به شرکت‌های دانش‌بنیان است، در مورد ساز و کار همکاری بانک‌ها و صندوق نوآوری و شکوفایی در تامین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان خاطر نشان کرد: طبق ماده 18 قانون جهش تولید دانش‌بنیان، امکان سرمایه‌گذاری مشترک بانک‌ها با صندوق نوآوری و شکوفایی در طرح‌های دانش‌بنیان فراهم شده است. با این قانون، جذابیت‌های خوبی در حوزه سرمایه‌گذاری در طرح‌های دانش‌بنیان برای شبکه بانکی کشور ایجاد شده است.
وی ادامه داد: در حوزه سرمایه‌گذاری، ما در صندوق نوآوری۴ محور همکاری با شبکه بانکی کشور تعریف کرده‌ایم که تاسیس شرکت پروژه سهامی عام برای تامین مالی پروژه‌های دانش‌بنیان با ریسک پایین، تاسیس شرکت سرمایه‌گذاری و هلدینگ سهامی عام مشترک، تاسیس صندوق‌های جسورانه و خصوصی و تاسیس شرکت تامین سرمایه نوآوری را شامل می‌شود.
وحدت همچنین با اشاره به نام گذاری سال ۱۴۰۱ به نام سال «تولید؛ دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» ادامه داد: دومین قانون مهم در حمایت از دانش بنیان‌ها با نام «جهش تولید دانش‌بنیان» در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید. مجموعه این‌ها باعث شده است ظرفیت‌های بسیار خوبی در کشور ایجاد شود و باید از این فرصت و همگرایی قوای سه‌گانه و دستگاه‌های مختلف برای رشد و توسعه اقتصاد دانش‌بنیان استفاده کرد. امیدواریم امسال شاهد رشد و توسعه شرکت‌های دانش بنیان در کشور باشیم و متعاقباً اقتصاد کشورمان نیز توسعه یابد.
به گفته وحدت، از مجموع ۶۷۰۰ شرکت دانش‌بنیان، حدود۱۰درصد آن‌ها ظرفیت‌های صادراتی‌شدن را به دست آورده‌اند. شرکت‌های دانش بنیان باید از همان ابتدای تاسیس به صادرات فکر کنند و پتانسیل‌های صادراتی خود را افزایش دهند تا به رشد و توسعه بیشتر دست یابند. اینکه چرا۱۰ درصد شرکت‌های ما صادرات دارند، ریشه در عوامل مختلفی دارد که از جمله مهمترین آن‌ها می‌توان به عدم شناخت بازارهای بین‌المللی و نبود اعتماد به نفس اشاره کرد. ما با ارائه خدمات توانمندسازی که به صورت بلاعوض به دانش‌بنیان‌ها ارائه می‌شود، سعی در ارتقای ظرفیت‌های صادراتی این شرکت‌ها داریم. از این رو با برپایی کارگاه‌های آموزشی به آن‌ها یاد می‌دهیم که چگونه وارد بازارهای بین‌المللی شوند و چگونه با مشتریان بالقوه خارجی خود ارتباط بگیرند و به فروش محصولات خود بپردازند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما