تاریخ انتشاريکشنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۱
کد مطلب : 12580

رشد ۱۳۵ درصدی سود خالص بانک شهر

۰
plusresetminus
سود خالص بانک شهر در سال ۱۴۰۰ به رقم ۱۹ هزار و ۱۶۰ میلیارد و ۱۴۳ میلیون ریال رسید این در حالی است که بانک یادشده در سال ۱۳۹۹ با زیان ۵۵ هزار و ۲۱۵ میلیارد و ۴۸۸ میلیون ریالی مواجه شده بود. به این ترتیب بانک شهر به ازای هر سهم ۱۲۳ ريال سود شناسایی کرده در حالی که بانک یادشده در سال ۹۹ به ازای هر سهم ۳۵۴۶ ریال زیان شناسایی و اعلام کرده بود.
رشد ۱۳۵ درصدی سود خالص بانک شهر
به گزارش صدای بانک، سود خالص بانک شهر در سال ۱۴۰۰ به رقم ۱۹ هزار و ۱۶۰ میلیارد و ۱۴۳ میلیون ریال رسید این در حالی است که بانک یادشده در سال ۱۳۹۹ با زیان ۵۵ هزار و ۲۱۵ میلیارد و ۴۸۸ میلیون ریالی مواجه شده بود. به این ترتیب بانک شهر به ازای هر سهم ۱۲۳ ریال سود شناسایی کرده در حالی که بانک یادشده در سال ۹۹ به ازای هر سهم ۳۵۴۶ ریال زیان شناسایی و اعلام کرده بود.
به گزارش دنیای بانک، هرچند بانک شهر همچنان با تراز منفی از حیث درآمد تسهیلات و هزینه سود سپرده مواجه است اما خبر خوب برای سهامداران اینکه ۶۷ درصد از تراز منفی کاسته شده و انتظار می‌رود در سال ۱۴۰۱ با تراز مثبت مواجه شود.
این گزارش می‌افزاید: بانک یادشده در سالی که گذشت بالغ بر ۱۵۲ هزار و ۱۴ میلیارد و ۹۱ میلیون ریال درآمد از محل تسهیلات و سپرده‌گذاری‌ها به دست آورده بود که نسبت به سال قبل آن رشد درآمد مشاع بانک ۴۰ درصد بوده است. در مقابل هزینه سود سپرده بانک شهر در سال ۱۴۰۰ رشدی ۱۹ درصدی را نسبت به سال ۹۹ تجربه کرده و به رقم ۱۶۰ هزار و ۸۵۴ میلیارد و ۶۲۱ میلیون ریال رسیده است.
به این ترتیب خالص درآمد تسهیلات و سپرده‌گذاری بانک یادشده در سال گذشته به منفی ۸ هزار و ۸۴۰ میلیارد و ۵۳۰ میلیون ریال رسیده و روند کاهش تراز عملیات بانکی نشان از کاهش هزینه تمام شده پول دارد. به بیان دیگر درآمد حاصل از تسهیلات بانک شهر در سال گذشته به رقم حدود ۱۵ هزار و ۲۰۰میلیارد تومان رسیده در حالی که در سال ۹۹ این درآمد بالغ بر ۱۰ هزار و ۸۸ میلیارد تومان و در سال قبل آن ۸ هزار و ۴۹۳ میلیارد تومان بوده است.
بنابر صورت‌های مالی بانک شهر، سهم سود سپرده‌گذاران از درآمد مشاع این بانک در سال ۱۴۰۰ برابر با ۱۶ هزار و ۸۵ میلیارد تومان بوده که نسبت به سال ۹۹ رشدی ۱۹ درصدی داشته اما با درنظر گرفتن رشد ۴۰ درصدی درآمد حالص از تسهیلات، خالص درآمد از محل تسهیلات و سپرده‌گذاری بانک شهر به تراز منفی ۲۶۶۰ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ رسیده که نشان می‌دهد از بهبود ۸۸۴ میلیارد تومانی در خالص درآمد تسهیلات و سپرده‌گذاری و بهبود قابل توجه عملیاتی بانکی و شهر دارد.
بهبود کیفیت سود و شهر
نکته مهم اینکه خالص درآمد کارمزد بانک شهر در سال گذشته با جهشی ۳۰۳ درصدی مواجه شده و این بانک موفق به کسب درآمد به میزان ۱۸ هزار و ۷۶۱ میلیارد و ۶۶۵ میلیون ریال شده و افزون بر اینکه خالص سود ناشی از سرمایه‌گذاری‌ها وشهر رشدی ۸۴ درصدی داشته و به رقم ۴ هزار و ۶۷۷ میلیارد و ۶۶۵ میلیون ریال رسیده است. رشد ۴ برابری درآمد کارمزد بانک شهر در سال گذشته در شرایطی رقم خورده که درآمد یادشده جزو درآمدهای عملیاتی بانک محسوب می‌شود و نشان دهنده حرکت صحیح بانک شهر در مسیر کارمزدگرایی است و نتیجه آن بهبود شاخص کیفیت سود و استمرار آن در آینده است که باعث تقویت ارزش سهام وشهر خواهد شد.
خبر مهم دیگر اینکه درآمد عملیاتی بانک شهر در سال ۹۹ منفی ۲۰ هزار و ۱۰۱ میلیارد و ۴۰۷ میلیون ریال بوده اما در سال گذشته بانک موفق به کسب درآمد عملیاتی به میزان ۱۷ هزار و ۸۴۰ میلیارد و ۲۰۹ میلیون ریال شده است.
عملکرد هیات مدیره بانک شهر در سال گذشته نشان از کاهش ۱۲ درصدی زیان انباشته دارد به گونه‌ای که وشهر در سال ۱۴۰۰ زیان انباشته ۲۲۳ هزار و ۶۱۶ میلیارد و ۳۶ میلیون ریال را به ثبت کرده و سید محمد مهدی احمدی، مدیرعامل بانک ماموریت دارد تا این زیان انباشته را به سود تبدیل و میزان سودآوری بانک را با افزایش سرمایه تقویت کند.
او به تازگی با اشاره به افزایش شاخص‌های عملکردی این بانک در تمامی حوزه های بانکی، گفته است. : گام های محکم و بلند بانک شهر در مسیر “سودآوری” نیز با جدیت و عزمی محکم در سال جاری ادامه خواهد یافت. احمدی با بیان اینکه انتشار صورت های مالی ۹ ماه بانک شهر در سال ۱۴۰۰ نشان از تحولات مهم و بنیادین در این بانک و حرکت در مسیر درست بانکداری حرفه ای دارد، تاکید کرد: بانک شهر که بر خلاف چند سال اخیر از محدوده زیان خارج شده و طی این بازه زمانی توانسته از نظر سودآوری جزو بانک های برتر قرار گیرد. مدیرعامل بانک شهر خاطرنشان کرد: از دلایل عمده این امر می‌توان به کاهش تراز منفی خالص در‌آمد تسهیلات و رشد چهاربرابری سایر درآمدهای عملیاتی به ویژه درآمدهای کارمزدی در حوزه ارزی و ریالی اشاره کرد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین