تاریخ انتشارسه شنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۱
کد مطلب : 12640
کارشناس مسائل اوراسیا:

دیپلماسی فعال دولت سیزدهم، آغاز دوران طلایی ایران در اوراسیا

۰
plusresetminus
کارشناس مسائل چین و اوراسیا گفت: دیپلماسی فعال و راهبرد اولویت همسایگی دولت سیزدهم، این نوید را می‌دهد که ما دوباره به دوران طلایی روابط با کشورهای آسیای مرکزی و قفقاز برگردیم.
دیپلماسی فعال دولت سیزدهم، آغاز دوران طلایی ایران در اوراسیا
به گزارش صدای بانک از خبرگزاری ایرنا، مهدی خورسند در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی ایرنا در ارزیابی خود از سفر رییس جمهور قزاقستان به تهران گفت:‌ ما در روابط خودمان با کشورهای حوزه اوراسیا و به‌ خصوص کشورهای آسیای مرکزی در دو دهه گذشته با غفلت روبرو بوده‌ایم ‌طوری که بسیاری از فرصت‌ها و همکاری‌هایی که با این کشورها داشتیم را از دست داده‌ایم اما با روی کار آمدن دولت سیزدهم شرایط تغییر کرده است و سعی داریم حجم مبادلات با کشورهای اوراسیا را افزایش بدهیم.
کارشناس مسائل چین و اوراسیا افزود: به عنوان مثال ۱۰-۱۵ سال گذشته، بیش از ۲۰۰ شرکت بخش خصوصی ایران در تاجیکستان فعالیت می‌کردند ما با بسیاری از کشورهای حوزه اوراسیا و آسیای مرکزی قرابت‌های فرهنگی فراوانی به لحاظ تمدنی مذهبی، قومی و نژادی داریم و مردم قزاق در بخش‌هایی از شمال ایران زندگی می‌کنند و زمینه همکاری فراهم است.
خورسند بیان کرد:  به دلیل فاصله گرفتن دستگاه دیپلماسی از دیپلماسی اقتصادی در دوران گذشته، متاسفانه فضای همکاری تحت تاثیر سوءتفاهم‌ها و سوءظن‌ها نسبت به همدیگر قرار گرفت تا جایی که موجب شد حجم تجارت ما با این کشورها هر سال کاهش پیدا کند.
وی عنوان کرد: همانطور که در نشست خبری رئیس جمهور ایران و رئیس جمهور قزاقستان هم اعلام شد حجم روابط ما در دوره‌های قبلی به شدت کاهش پیدا کرده بود و اما اکنون و با روی کار آمدن دولت سیزدهم قصد داریم که حداقل به ۳ میلیارد دلار از سطح روابط برسیم.
این کارشناس مسائل اوراسیا تصریح کرد: زمانی که دولت سیزدهم روی کار آمد، آیت‌الله رئیسی برای برنامه‌های حوزه سیاست خارجی، سیاست اولویت همسایگی را در پیش گرفتند و از همان زمان برای همه افراد در حوزه‌های دیپلماسی اقتصادی بارقه امیدی را ایجاد کرد که ما نتایج این دیدگاه درست را اکنون مشاهده می‌کنیم.
افزایش حجم تجارت و مثبت شدن تراز تجاری با کشورهای اوراسیا در دولت سیزدهم
خورسند افزود: افزایش این میزان حجم تجارت، مثبت شدن تراز تجاری بعد از سال‌ها و فعال شدن کریدورهای ترانزیتی در کشور ظرفیت‌های مغفول مانده‌ای بود که دولت سیزدهم به‌درستی و با در اولویت قرار دادن راهبرد اول همسایگان تلاش می‌کند این ظرفیت‌ها را به فعالیت و عینیت برساند.
وی خاطرنشان کرد: از دیگر اتفاقات در دولت سیزدهم، سفرهای پی در پی مقامات به‌خصوص سفر هیات‌های منطقه‌ای به کشور است که البته این سفرها در پاسخ به حسن نیتی است که دولت سیزدهم از خود نشان می‌دهد.
کارشناس مسائل چین و اوراسیا بیان کرد: رییس جمهور قزاقستان در سفر به تهران جمله‌ای را بیان کردند و گفتند توسعه روابط و این سفر و امیدواری به گشایش‌ها در آینده در روابط ایران و قزاقستان مدیون تفکر آیت‌الله رئیسی و اتاق فکر این دولت است. این تصمیم که روابط با همسایگان در اولویت قرار بگیرد و در آغاز به‌کار دولت سیزدهم این اتفاق رخ داد، نشاندهنده این است که مسیر، مسیر درستی بوده است تا بتوانیم ظرفیت‌های بیشتری را به منصه ظهور بگذاریم و از این فرصت استفاده کنیم.
خورسند عنوان کرد: یکی از این فرصت‌ها، استفاده ظرفیت‌های کشور قزاقستان است چراکه سطح روابط ما با این کشور بسیار کاهش پیدا کرده بود. قزاق‌ها در حوزه‌های مختلف همچون انرژی و سنگ‌های قیمتی مانند طلا، معادن ارزشمندی دارند که جزو توانایی‌های آنها محسوب می‌شود. جمهوری اسلامی ایران نیز در حوزه‌های فنی-مهندسی و حوزه‌های تکنولوژیکی و در زمینه‌ها تکنولوژی‌های هایتک، شرکت‌های دانش‌بنیان و شرکت‌های استارتاپی در لبه تکنولوژی قرار دارد.
وی ادامه داد: بنده با برخی از هیات‌های قزاقستانی که به ایران آمده بودند دیدار داشتم آنها به شدت به دنبال این بودند که شرکت‌های ایرانی در قزاقستان حضور پیدا کرده و در آنجا کار کنند و عنوان می‌کردند که حتی برای این موضوع طرح اقتصادی نوشته‌اند و آماده هستند که این طرح‌ها را به ما منتقل کنند.
کارشناس مسائل چین و اوراسیا تصریح کرد: این تغییر راهبرد و تغییر سیاستی که در حوزه سیاست خارجی دولت سیزدهم اتفاق افتاده این نوید را می‌دهد که ما دوباره به دوران طلایی روابط با کشورهای آسیای مرکزی و قفقاز برگردیم چراکه ظرفیت‌های بسیار مناسبی وجود دارد که بتوانیم خدماتی که در کشور دارای مزیت نسبی است را به همسایگانمان بفروشیم.
اهمیت کریدور زمینی قزاقستان-ایران-ترکیه
خورسند اظهار کرد: از طرف دیگر کریدور زمینی قزاقستان- ایران- ترکیه به سمت اروپا با سفر رییس جمهور قزاقستان به ایران فعال شد. اهمیت موضوع ترانزیت به این دلیل است که امروزه در کشورهای دنیا، دو صنعت «توریسم و ترانزیت» موتور مولد اقتصاد کشورهای دنیا هستند و اقتصاد کشورها را به حرکت درآورده است.
وی اضافه کرد: امروزه در بسیاری از کشورهای دنیا به دلیل تورم، تولید به صرفه نیست. اگر کشور چین که نیروی کار ارزان دارد را کنار بگذاریم ما و سایر کشورها به دلیل تورمی که در دنیا وجود دارد در زمینه تولید دچار مشکل هستیم. اما ما دارای ژئوپلتیک بسیار ارزشمند هستیم که می‌تواند این کشورهای محصور در خشکی آسیای مرکزی و قفقاز مانند روسیه و قزاقستان یا کشورهای دیگر را به مناطق مختلف دنیا ارتباط بدهیم.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما