تاریخ انتشارسه شنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۶
کد مطلب : 12641
سرمایه گذاری در طلا و سکه

آموزش روش‌های سرمایه گذاری و نکات مهمی که باید رعایت کنید

۰
plusresetminus
آموزش روش‌های سرمایه گذاری و نکات مهمی که باید رعایت کنید
سرمايه گذاری در طلا و سکه در حال حاضر یکی از محبوب‌ترین روش‌های سرمایه‌گذاری بین عموم مردم است. تورم همواره سرمایه و دارایی‌های مردم را تهدید می‌کند. 
خرید طلا می‌تواند به‌عنوان سدی محکم در برابر تورم باشد. با سرمایه‌گذاری در طلا می‌توان از حفظ ارزش دارایی‌ها در گذر زمان اطمینان حاصل نمود. اما همان‌طور که می‌دانید در بازار طلا، این فلز گران‌بها در شکل‌های گوناگونی خرید و فروش می‌شود. طلای آب شده، سکه، شمش و … تعدادی از پرمصرف‌ترین انواع طلا در بازار به شمار می‌روند. نکته مهمی که در خصوص سرمایه گذاری در طلا و بازار سکه وجود دارد، ریزه‌کاری‌هایی است که باید حتما در خرید و فروش در نظر بگیرید.
طلا از گذشته های بسیار دور، در بین عموم مردم به‌عنوان یک دارایی ارزشمند شناخته می‌شده و این جایگاه را در گذر زمان به‌خوبی حفظ کرده است. این نکته به ظاهر ساده نشان از یک واقعیت بسیار حیاتی دارد؛ سرمایه گذاری در طلا و سکه امن‌ترین سرمایه‌گذاری در بلندمدت به شمار می‌رود. دارایی که قرن‌ها توانسته خود را در برابر تکانه‌های گوناگون اقتصادی و سیاسی حفظ کند، قطعا از این به بعد هم با قدرت به راه خود ادامه می‌دهد.
در بحث سرمایه‌گذار مسئله حفاظت از دارایی یک موضوع کلیدی به شمار می‌رود. سرمایه گذاری در طلا و سکه این امکان را به شما می‌دهد که در بلندمدت افت و خیزهای اقتصادی را به سلامت پشت سر بگذارید و تأثیر منفی روی ارزش دارایی خود احساس نکنید.

نکات مهم  در سرمایه گذاری  طلا و سکه 

همان‌طور که در ابتدا اشاره کردیم، سرمایه گذاری در بازار طلا باید با در نظر گرفتن نکات حیاتی باشد که در این بازار اثرگذار است. در این قسمت قصد داریم به‌طور خلاصه به بررسی این نکات بپردازیم.

۱. سرمایه گذاری در طلا و سکه باید با دید بلندمدت همراه باشد

بازار طلا و سکه به هیچ عنوان برای کسانی که قصد دارند راه صد ساله را یک شبه طی کنند، مفید نیست. در این بازار باید صبر زیادی داشته باشید. در بسیاری از بازارهای مالی دیگر از قبیل بورس، فارکس و ارزهای دیجیتال این امکان وجود دارد که به‌عنوان نوسان‌گیر فعالیت کنید. نوسان‌گیران با دریافت سودهای کم در معاملات متعدد سعی می‌کنند که درآمد خود را افزایش دهند. در بازار طلا نمی‌توانید با دید کوتاه‌مدت وارد شوید و باید حتما در بلندمدت به دنبال موفقیت در این بازار بگردید.

۲. امکان سرمایه گذاری در طلا و سکه در مقایسه با بازار ملک راحت‌تر است

یکی دیگر از بازارهای سرمایه‌گذاری که معمولا اطمینان بالایی در بلندمدت دارد، بازار ملک است. با این وجود عموم مردم امکان فعالیت در این بازار را ندارند. چراکه در عمل قیمت خرید یک ملک معمولی با هدف سرمایه‌گذاری بالاتر از یک میلیارد تمام می‌شود و همین مسئله عملا بخش قابل توجهی از مردم را از این بازار حذف می‌کند. اما در مقابل امکان سرمایه گذاری در طلا و سکه با سرمایه‌های چند میلیونی وجود دارد. در نتیجه مردم می‌توانند با خرید طلا سرمایه محدود خود را به طور دائمی از نوسانات اقتصادی و تورم در امان نگه دارند.

۳. ریسک سرمایه گذاری طلا و سکه بسیار کم است

یکی از اصول مهم سرمایه‌گذاری این است که حتما یک پرتفوی متنوع از دارایی‌ها با ریسک‌های مختلف تشکیل دهید. معمولا توصیه می‌شود که بخش مهمی از سرمایه‌گذاری خود را در جای مطمئنی انجام دهید که شما را در برابر تکانه‌های اقتصادی در امان نگه دارد. با نگاهی به بازارهای مختلف مالی و همچنین نظرات کارشناسان اقتصادی در سطح دنیا مشخص می‌شود که ریسک بازار طلا در مقایسه با سایر بازارها به مراتب کمتر است.

۴. نقدشوندگی در بازار طلا در وضعیت مطلوبی قرار دارد

سرمایه‌گذاری که نقدشوندگی مناسبی ندارد، ریسک بالایی به همراه دارد. در مقابل سرمایه‌گذاری که در اغلب مواقع به راحت‌ترین و سریع‌ترین شکل ممکن نقد می‌شود، ارزش و اعتبار بسیار بالایی دارد. بازار طلا در شکل‌های مختلف از طلای آب شده تا سکه از نقدشوندگی بالایی برخوردار است. به همین دلیل می‌توانید با خیال آسوده از این که هر زمان به پول خود نیاز داشتید، به آن دست پیدا می‌کنید به سرمایه گذاری در طلا و سکه بپردازید.

۵. تفاوت‌های موجود در انواع سکه را در نظر بگیرید

تمام سکه‌های موجود در بازار بهار آزادی هستند و سکه بهار آزادی در دو طرح امام یا طرح جدید و طرح قدیم در کشور ما ضرب می‌شود. سکه‌های طرح امام معمولا از تقاضای بالایی در بازار برخوردار هستند. در بین سکه تمام، نیمه سکه و ربع سکه هم باید با دید باز خرید خود را انجام دهید. قیمت کمتر ربع سکه باعث می‌شود که تقاضای پیرامون آن در بازار همواره بالاتر باشد و همین مسئله باعث ایجاد حباب در قیمت واقعی آن می‌گردد. به همین دلیل توصیه می‌کنیم که در خرید ربع سکه دقت و وسواس بیشتری به خرج دهید.

قیمت سکه در بازار تحت تأثیر چه عوامل قرار می‌گیرد؟

برای خرید آنلاین طلا یا مراجعه حضوری به طلافروشی برای عده‌ای از مردم همواره این سؤال وجود دارد که بین چه عواملی روی قیمت هریک از انواع مدل‌های طلا مؤثر است؟ سکه طلا به‌عنوان دارایی به شمار می‌رود که صرفا در ایران به همان شکل دارای ارزش و اعتبار است. در سایر کشورها اگر قصد فروش سکه را داشته باشید، باید ابتدا آن را آب کنند و به صورت طلای آب شده آن را به فروش برسانید. بنابراین برخلاف شمش طلا که در تمام دنیا ارزش و اعتبار یکسانی دارد، سکه در هر کشوری دارای ارزش ویژه‌ای است. برخی از مهم‌ترین عواملی که روی قیمت سکه در بازار اثرگذار است، عبارت‌اند از:
  •  قیمت دلار و طلا در سطح دنیا
     شرایط سیاسی داخلی و خارجی
    عرضه و تقاضای موجود در بازار
    قیمت نفت
    تحریم‌های اقتصادی
    شرایط روانی حاکم بر جامعه
    تصمیم‌گیری‌های اقتصادی دولت‌ها
     

اصول سرمایه‌گذاری در بازار سکه

چند نکته مهم برای سرمایه گذاری در طلا و سکه وجود دارد که در تحت عنوان اصول سرمایه‌گذاری در این بازار شناخته می‌شوند. در همین راستا این موارد عبارت‌اند از:روش‌های محاسبه قیمت طلای داخلی در مقایسه با طلای جهانی را به‌دقت یاد بگیرید.
با انواع سکه‌های رایج در ایران و تفاوت‌های آن‌ها آشنا شوید.
  • در نزدیکی‌های مناسبت‌های مختلف از جمله عید نوروز، عیدهای مذهبی و … برای خرید طلا اقدام نکنید. در این ایام قیمت طلا در بالاترین سطح ممکن به دلیل تقاضای زیاد قرار دارد.

     

ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین