تاریخ انتشاريکشنبه ۵ تير ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۱
کد مطلب : 12714
تحلیل تکنیکال شاخص کل

ریزش بورس تا کجا ادامه دارد؟

۰
plusresetminus
ریزش بورس تا کجا ادامه دارد؟
به گزارش صدای بانک از سایت خبری سیگنال، با توجه به اینکه شاخص با صعود  تا کانال 1600000 واحد، به اهداف مدنظر رسید. در ادامه پس از  رسیدن شاخص به سقف کانال سوم شاهد افزایش عرضه ها در کلیت بازار و شروع روند اصلاحی شاخص کل بودیم.
از این رو در این نوشتار تحلیلی به بررسی سناریوهای پیش روی شاخص کل طی ماه های آتی میپردازیم.

نمودار تحلیل تکنیکال شاخص کل بورس


ریزش شاخص کل تا کجا ادامه دارد؟

شاخص کل بورس در کوتاه مدت در حدود 1480000-1440000 واحد حمایت مهمی دارد بطوریکه حفظ این ناحیه ی حمایتی میتواند موجب پایان اصلاح شاخص کل (کلیت بازار) و شروع رالی جدید صعودی در این شاخص مهم بورسی گردد.
همچنین لازم به ذکر است در  سناریوی بدبینانه و در صورت از دست رفتن حمایت یاد شده امکان ادامه دار شدن اصلاح شاخص تا حدود  1390000 ، 1345000 و حتی کانال 1200000 واحد دور از انتظار نمیباشد که به نظر در صورت تحقق این مهم ، فرصت مناسبی جهت تشکیل سبد سرمایه گذاری بورسی توسط سرمایه گذاران باشد.

اهداف صعودی شاخص کل تا پایان سال 1401

براساس داده های تکنیکالی در صورت حفظ کانال 1200000 واحد تا پایان سال میتوان انتظار صعود شاخص تا کانال های 1800000 واحد و یاحتی صعود تا حدود سقف تاریخی سال 1399(حدود 2 میلیون واحد و بالاتر ) را داشت.

شاخص کل بورس چیست؟

شاخص کل بورس ابزاری است که با تجزیه و تحلیل آن، می‌توانید شرایط حال و گذشته بازار را از ابعاد مختلف، مورد ارزیابی قرار دهید و حتی با تحلیل نمودار شاخص کل، شرایط و روند آینده بورس را تخمین بزنید و مطابق با آن دوره‌های رونق و رکود بورس را تخمین بزنید.

فرمول شاخص کل بورس

طبق فرمول، ارزش جاری تمام سهام بازار بورس در محاسبه‌ شاخص کل تاثیرگذار است. اما سوال اینجاست که این ارزش جاری چگونه محاسبه می‌شود؟ ارزش جاری هر شرکت پذیرفته شده در سازمان بورس اوراق بهادار، از ضرب تعداد سهام هر شرکت در قیمت سهام در لحظه و ارزش جاری بازار نیز طبیعتا از حاصل جمع ارزش جاری شرکت‌های پذیرفته شده به دست می‌آید.
می‌آید.
فرمول شاخص کل بورس
اما همه ما از ایرادات و نحوه تاثیر سهام ها و گروه‌های مختلف بر شاخص کل آگاهیم، بنابراین فرمول محاسبه‌ شاخص کل بورس با جزییات بیشتر به شرح زیر است. گفتنی است که در این فرمول زمان t، همان روز و زمانی است که در حال محاسبه‌ شاخص کل هستید.
فرمول شاخص کل بورس

گذشته شاخص کل بورس

شاخص کل با نماد TEDPIX یا همان شاخص قیمت و بازده نقدی از سال ۱۳۶۹ در اختیار اهالی بازار سرمایه‌ قرار گرفت. عدد و تغییرات این شاخص بیان‌کننده‌ بازده کل بورس می‌باشد و از بازدهی و تغییرات قیمت تمامی سهم‌های بازار بورس تاثیر می‌پذیرد. این شاخص به‌گونه‌ای طراحی و فرمول‌سازی شده است که بیش از 700 شرکت پذیرفته شده در بازار سرمایه بر اساس وزن و میزان حجمی که دارند، بر روند شاخص تاثیر می‌گذارند. شاخص کل بورس از اهمیت بالایی برای اهالی بازار سرمایه برخوردار است و با توجه به این موضوع نحوه محاسبه و تاثیرگذاری سهام های مختلف در شاخص کل و نحوه تاثیر سهام کوچک و بزرگ بازار بر این شاخص توضیح دادیم.

شاخص کل بورس و تاثیر پذیری از سهام بزرگ

همان‌طور که در فرمول مشاهده کردید نحوه‌ محاسبه شاخص کل، یک میانگین‌گیری ساده نیست و شدت تاثیرگذاری یک شرکت در شاخص به تعداد سهامی که آن شرکت دارد، بستگی دارد. به عبارتی ساده‌تر، هر چه شرکت بزرگ‌تر باشد تاثیرگذاری‌ آن بر شاخص افزایش می‌یابد. شاید همین موضوع دلیل به‌وجود آمدن شاخص هم‌وزن باشد تا تمامی سهام بازار به یک اندازه در شاخص تاثیر گذار باشند.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین