تاریخ انتشاريکشنبه ۵ تير ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۹
کد مطلب : 12719

افزایش رضایت نسبت به سرمایه‌گذاری در بورس با پرداخت سودهای رسوبی سهامداران

۰
plusresetminus
یک کارشناس بازار سرمایه گفت: پرداخت سودهای رسوبی از طریق سامانه سجام می‌تواند در کاهش نارضایتی‌های افراد نسبت به وضعیت پرداخت سود خود موثر واقع شود و رضایت عمومی‌ نسبت به سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه را فراهم کند.
افزایش رضایت نسبت به سرمایه‌گذاری در بورس با پرداخت سودهای رسوبی سهامداران
به گزارش صدای بانک از خبرگزاری ایرنا، "محمد میرزایی" طی گفتگویی درباره پرداخت سودهای رسوبی شرکت‌های بورسی اظهار کرد: شرکت‌ها هر ساله با شناسایی بخشی از سود اقدام به پرداخت آن به سهامداران می‌کنند.
وی افزود: این سود از دو طریق عمده یعنی سامانه سجام و نظام بانکی به افراد پرداخت می‌شد، به این معنی که افراد باید به بانک‌های اعلامی‌ مراجعه و سود نقدی خود را دریافت می‌کردند.
میرزایی اعلام کرد: با توجه به شیوع کرونا، سهامداران معمولاً نسبت به دریافت این سود اقدام نمی‌کردند و از طرف دیگر در بسیاری از مواقع با توجه به ناچیز بودن سود پرداختی شرکت‌ها، عده‌ای تمایلی به دریافت آن نداشتند.
این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: موضوع دیگر طرف حساب بودن شرکت‌ها با بانک‌های مختلف بود و مردم باید برای دریافت پرتفوی خود به بانک‌های مختلف مراجعه می‌کردند که زمان زیادی از مردم می‌گرفت و در نتیجه کسی تمایلی برای دریافت سود نداشت، همین امر باعث شد این سودها در ترازنامه و صورت مالی شرکت‌ها باقی بماند و مبالغ به دلیل بالا بودن تعداد سهامداران چشمگیر می‌شد.
وی با بیان اینکه این وضعیت موجب نارضایتی سهامداران و اعتراضات آنها شده بود و سهامداران این اعتراضات را به مقامات هم نشان می‌دادند، تاکید کرد: بر اساس اعلام سازمان بورس مقرر شده به‌صورت یکپارچه سودهای رسوبی از طریق سامانه سجام پرداخت شود که این می‌تواند در کاهش نارضایتی‌هایی که افراد نسبت به وضعیت پرداخت سود داشتند موثر واقع شود و رضایت عمومی‌ و اعتماد را نسبت به سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه فراهم کند.
میرزایی در واکنش به اینکه پرداخت سودها با چه تاثیری در معاملات بازار همراه خواهد شد، افزود: در ابتدا باید دید وزن سودهایی که پرداخت می‌شود نسبت به وزن کل بازار سرمایه چقدر است، در مجموع باید گفت بازار سرمایه تحت تاثیر مؤلفه‌های بنیادینی در بلندمدت قرار دارد که سود نقدی که به مردم پرداخت می‌شود با وجود اثرگذاری، وزن چشمگیری ندارد.
این کارشناس بازار سرمایه درباره پرداخت سودهای رسوبی از طریق سجام و اینکه همه مردم در سامانه سجام ثبت نام نشده‌اند، گفت: طی دو سه سال اخیر به طور مکرر گفته شده که مردم در سامانه سجام ثبت نام کنند، از طرفی بحث احراز هویت هم امروز به سادگی و توسط یک گوشی موبایل انجام می‌شود و افرادی که ممکن است به گوشی موبایل دسترسی نداشته باشند می‌توانند با مراجعه به دفاتر پیشخوان و کارگزاری‌ها بحث احراز هویت‌ را به سرانجام برسانند.
وی اظهار کرد: با توجه به این وضعیت اگر بخشی از افراد در سجام ثبت نام نکرده‌اند، به‌نظر می‌رسد بهترین کار اطلاع‌رسانی عمومی‌ از رسانه ملی و سازمان بورس و اوراق بهادار یا ارسال پیامک به سهامدارانی است که ثبت نام سجام خود را انجام نداده‌اند، تا این افراد در اسرع وقت برای انجام احراز هویت‌شان به منظور دریافت سود رسوبی شرکت‌ها اقدام کنند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما