تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۲ تير ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۵
کد مطلب : 13028
مدیر شعبه اصفهان کارگزاری پارس ایده بنیان مطرح کرد

از دشواری در پیش‌بینی‌ آینده بازار سرمایه تا توصیه‌های بورسی

۰
plusresetminus
مجموعه عواملی همچون وضعیت مبهم و پر نوسان اقتصادی، شرایط نامشخص مذاکرات، عدم ثبات در تصمیمات و سیاست‌های حاکم بر اقتصاد و تاثیرپذیری مستقیم صنایع بورسی از شرایط پرتلاطم اقتصاد جهانی، سبب شده تا اظهار نظر درباره شرایط آینده بازار سرمایه دشوار شود؛ اما با توجه به مفروضات فعلی و اثرات تورم و رشد روزافزون نقدینگی در سطح جامعه می توان در مجموع انتظار رشد ملایم و همراه با نوسان را در بازار سهام و شاخص بورس داشت.
از دشواری در پیش‌بینی‌ آینده بازار سرمایه تا توصیه‌های بورسی
به گزارش صدای بانک از پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، مدیر شعبه اصفهان کارگزاری پارس ایده بنیان طی مصاحبه ای با اشاره به نزدیکی به فصل مجامع اظهار کرد: در شرایط حاکم بر بازار سرمایه‌گذاری در شرکت‌هایی با DPS خوب و دریافت سود تقسیمی از شرکت‌های سودمحور، مطلوب سهامداران است.
علی نازک‌کار تصریح کرد: در شرایط فعلی، توصیه می‌شود سهامداران ترکیب مختلفی از سهام با قابلیت تقسیم سود بالا مثل سهام گروه هایی همچون پتروشیمی و فلزات اساسی یا بعضی از تک سهم ها از صنایع مختلف و سهام های متاثر از رخداد برجام مثل سهام گروه های بانک و خودرو و یا حمل و نقل دریایی را در سبد خود قرار دهند.
این کارشناس بازار سرمایه با مدنظر قرار دادن صورت‌های مالی سه ماهه منتهی به اسفند ۱۴۰۰ عنوان کرد: در این دوره، گروه‌هایی مانند دستگاه های برقی، حمل و نقل، لبنی‌ها از گروه غذایی، دامپروری و زراعت، سیمان، دارو و شاخه اوره‌ای‌ها از گروه پتروشیمی در زمستان ۱۴۰۰ نسبت به زمستان ۹۹ گزارش‌های همراه با روند افزایشی در سود خالص پس از کسر هزینه‌ها داشتند.
او ادامه داد: در مابقی گروه‌ها و صنایع بورسی که بخش بزرگتری از بازار را به خود اختصاص می دهند، شاهد کاهش سودآوری خالص آنها نسبت به مدت مشابه سال گذشته هستیم، البته اختلاف بین این دوره‌ها چندان بااهمیت نیست که باعث نگرانی فعالان بازار سرمایه را در پی داشته باشد.
نگاهی به صادرات شرکت‌های بورسی
مدیر شعبه اصفهان کارگزاری پارس ایده بنیان با اشاره به نقش صادرات در توسعه اقتصادی کشور اذعان کرد: تاثیر صادرات بر تولید ناخالص داخلی بر کسی پوشیده نیست و در شرایط حساس کنونی، شرکت‌های بورسی و صادرات‌محور نقش حیاتی در ارزآوری را دارند.
او با اشاره به میزان صادرات و واردات کشور ابراز کرد: با وجود وضعیت تحریم‌های سخت و مشکلات در نقل و انتقال، صادرات محصولات کامودیتی محور در حوزه معدن و صتایع معدنی در فروردین ماه با رشد ۱۶ درصد سالانه به ۸۶۶ میلیون دلار رسیده است. واردات نیز رشد ۱ درصد داشته و ۲۴۷ میلیون دلار است.
نازک‌کار افزود: زنجیره فولاد کشور با صادرات ۵۰۶ میلیون دلاری، ضمن رشد ۹ درصد ارزشی و ۲ درصد وزنی، وضعیت مطلوبی دارد و سهمی ۵۸ درصد از کل صادرات این حوزه دارد. آلومینیم نیز با جهش صادرات ۳۴ درصد و مس با رشد ۶۹ درصد به همراه فلز روی ۵۸ درصد نیز در وضعیت بسیار خوبی از نظر رشد صادرات قرار دارند. امیدواریم با ثبات در روابط سیاسی ایران و غرب منتظر رشد قابل توجه صنایع صادرات محور باشیم.
از دشواری در پیش‌بینی‌ آینده بازار سرمایه تا توصیه‌های بورسی
این کارشناس بازار سرمایه پیش‌بینی‌پذیری شرایط شرکت‌های بورسی در شرایط فعلی را دشوار برشمرد و گفت: با توجه به وضعیت مبهم و پر نوسان اقتصادی، شرایط نامشخص برجامی، عدم ثبات در تصمیم های دولت و سیاستگذاران در اعمال قوانین حاکم بر اقتصاد، تاثیرپذیری مستقیم صنایع بورسی از شرایط پرتلاطم اقتصاد جهانی ناشی از رشد ریسک های ژئوپلیتیک از جمله جنگ بین روسیه و اوکراین، اظهار نظر درباره شرایط آینده بازار سرمایه ایران کار ساده ای نیست.
او خاطرنشان کرد: با توجه به مفروضات فعلی و اثرات تورم و رشد روزافزون نفدینگی در سطح جامعه می توان در مجموع انتظار رشد ملایم و همراه با نوسان را در بازار سهام و شاخص بورس داشت. البته ابزارهای خوبی مثل تحلیل‌های تکنیکال و استفاده از تحلیل های بنیادی و روانشناسی می توانند کمک بسیار خوبی در تشخیص بهتر وضعیت فعلی و آینده به ما بدهند.
مدیر شعبه اصفهان کارگزاری پارس ایده بنیان پیشنهاد داد: سهامداران ریسک‌گریز که دید بلندتری نسبت به بازار سرمایه دارند، می توانند در صنایعی که کمترین آسیب را از وضعیت متلاطم داخلی و خارجی می بینند و از طرح‌های توسعه‌ای خوبی خوردار هستند، ورود کنند. صنایعی همچون صنعت ارتباطات و شرکت‌های فعال در حوزه‌های استارتاپی با لیدری شرکت‌هایی همانند های وب در ایران از جمله این دست از صنایع به‌شمار می‌روند.
او با اشاره به سهامدارانی که چاشنی ریسک را در انتخاب سهام خود مدنظر قرار می‌دهند، گفت: این دسته از سهامداران می‌توانند به شرکت‌هایی که بیشترین نفع را از جریان جراحی اقتصادی و حذف نرخ گذاری دستوری می‌بینند، توجه بیشتری کنند. صنایعی همچون صنعت زراعت و دام و صنعت خودرو به خصوص گروه کوچک قطعات که می‌توانند با واقعی شدن قیمت‌ها و خروج از سلطه شرکت‌های بزرگ خودروساز شرایط بسیار جذابی از لحاظ سودسازی را طی دوره های بعد ایجاد کنند، از جمله این صنایع هستند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین