تاریخ انتشارپنجشنبه ۳۰ تير ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۱
کد مطلب : 13182

رتبه بندی کارگزاری ها در سال 1401

۳
plusresetminus
انتخاب بهترین ها، از بهترین مسکن، خودرو و شغل گرفته تا جزئی ترین مواردی که در طول روز با آن سروکار داریم، همیشه یکی از مهمترین دغدغه های بشر بوده. این موضوع در مورد انتخاب بهترین کارگزاری بورس هم صدق می کند. مخصوصا که هر سرمایه گذار وقت زیادی را در تعامل با کارگزاری ها می گذراند.
رتبه بندی کارگزاری ها در سال 1401
به گزارش صدای بانک، انتخاب بهترین کارگزاری، انتخابی بر اساس نوع نیاز کاربران، سطح خدمات، امتیازها و ویژگی های منحصر به فرد شرکت ها، از بین 108 کارگزاری فعال در کشور است. تعداد زیاد در کنار تنوع خدمات جانبی کارگزاری ها باعث شده تا این انتخاب روز به روز سخت تر و پیچیده تر شود. در نتیجه در اولین گام برای آشنایی بیشتر با کارگزاری ها و انواع خدمات ارائه شده توسط این شرکت ها  در این مقاله به بررسی موارد زیر پرداخته ایم:
  • رتبه بندی کارگزاری ها در سال 1401
    کدام کارگزاری ها سامانه معاملات اختصاصی دارند؟
    سایر ویژگی های یک کارگزاری خوب چیست؟
    روش تغییر کارگزار
رتبه بندی کارگزاری ها در سال 1401
دسترسی به یک رتبه بندی دقیق از خدمات کارگزاری های، یکی از بهترین روش های انتخاب بهترین کارگزاری است. با این وجود در حال حاضر تنها رتبه بندی موجود، این شرکت ها را بر اساس ارزش معاملات هر کارگزاری لیست می کند. اجازه دهید تا در ابتدای صحبت به مرور این لیست بپردازیم و در ادامه ی بحث، سایر ویژگی های کارگزاری هارا بررسی کنیم.
در رتبه بندی بر اساس ارزش معاملات، معیارهای متفاوتی را می توان در نظر گرفت. در این بین با توجه به اهمیت ارزش معاملات آنلاین برای بررسی میزان تمایل عموم کاربران حقیقی به کارگزاری های مختلف، در لیست زیر، کارگزاری ها را براساس ارزش معاملات آنلاین سهام در خرداد 1401 مرتب کرده ایم:
رتبه بندی کارگزاری ها در سال 1401
رتبه بندی کارگزاری ها در سال 1401
لیست بالا به خوبی نشان می دهد که کدام کارگزاری های بیشترین کاربر را به خود اختصاص داده اند اما آیا استفاده از خدمات کارگزاری ها بر اساس این معیار برای همه سرمایه گذاران مناسب است؟
در پاسخ باید گفت که با وجود اینکه اقبال عموم مردم به یک کارگزاری می تواند نشانه ای از عملکرد مناسب آن کارگزار یباشد، معیار های دیگری وجود دارند که می تواند انتخاب سرمایه گذاران را به شدت تحت تاثیر بگذارد. در ادامه به بررسی برخی از مهمترین معیار ها در این زمینه میپردازیم.
چطور بهترین کارگزاری بورس را انتخاب کنیم؟
بررسی ها و نظرسنجی هایی که از مشتریان کارگزاری های مختلف انجام شده، به خوبی نشان می دهد که انتخاب بهترین کارگزاری به شدت به نیازها و هدف اصلی هر سرمایه گذار وابسته است. به نحوی که حتی در برخی موارد سرمایه گذاران، شناخته شده بودن و تعداد زیاد مشتریان یک کارگزار را به عنوان یک ضعف می دانند در حالی که برای بقیه سرمایه گذاران این موضوع یک مزیت بزرگ است.
در این شرایط بهترین راه حل مقایسه عملکرد و جایگاه کارگزاری ها در زمینه ارائه خدمات و مقایسه این موارد با نیاز های هر شخص می باشد. در نتیجه برای انتخاب بهترین کارگزاری در اولین گام، خواست خود را از کارگزار مورد نظر مشخص کنید.
به عنوان مثال برای شروع به این سوال ها پاسخ دهید:
1- آیا نیازی به مراجعه حضوری به کارگزاری دارید؟
2- نیاز شما به پشتیبانی و مشاوره کارگزاری چقدر است؟
3- آیا به مشاوره سرمایه گذاری از طرف کارگزار نیاز دارید؟
4- امتیازهای باشگاه های مشتریان تا چه حد برای شما جذاب است؟
5- آیا فرصت کافی برای معاملات آنلاین دارید؟
6- در چه بازارهایی فعالیت می کنید؟(بورس، بورس کالا، اوراق مشتقه و …)
7- آیا نیازی به اعتبار معاملاتی دارید؟
جواب این سولات در کنار نیازهای خاصی که در این لیست ذکر نشده اولین قدم در مسیر انتخاب بهترین کارگزاری برای هر شخص است.
کدام کارگزاری ها سامانه معاملات اختصاصی دارند؟
سامانه معاملاتی هر کارگزاری مهمترین و در عین حال پرکاربردترین سامانه آن کارگزاریست. از طرفی مشتریان هر کارگزاری بیشترین وقت خود را در استفاده از این سامانه ها می گذرانند و در نتیجه کاربر پسند بودن، سرعت، کامل بودن و ثبات عملکرد آن از مهم ترین فاکتورهای موثر در این زمینه است.در حال حاضر تعداد زیادی از کارگزاری های کشور در این بخش از خدمات دو شرکت رایان هم افزا و تدبیر استفاده می کنند. این دو شرکت ارائه دهنده دو سامانه معاملاتی “رایان” و “آنلاین پلاس” هستند.
عکس صفحه اصلی رایان و تدبیر در هر دو تم دارک و لایت
یا توجه به تعداد زیاد شرکت های طرف قرارداد در این دو سیستم، احتمالا همه فعالان بورس تجربه استفاده از حداقل یکی از این دو سامانه را داشته باشند. با این وجود برخی از کارگزاری ها برای تنوع دادن به محصولات خود، افزایش کیفیت و بهبود عملکرد خود، در کنار این موارد از سامانه های معاملاتی اختصاصی استفاده می کنند.
در جدول زیر تعدادی از کارگزاری هایی که از سامانه معاملاتی به جز رایان و تدبیر استفاده می کنند ذکر شده اند.
نام کارگزاری سامانه معاملات
آگاه آسا تریدر
تدبیرگران فردا پرانا
گنجینه سپهر داتکس
مفید ایزی تریدر
بانک پاسارگاد داتکس
نهایت نگر ارشن
فارابی فارابیکسو
(با توجه به بررسی موردی کارگزاری ها این احتمال وجود دارد که برخی از کارگزاری ها از قلم افتاده باشند. اگر شما هم تجربه ای در زمینه استفاده از سامانه های معاملاتی اختصاصی کارگزاری هایی به جز موارد ذکر شده دارید آن را از طریق کامنت با ما در میان بگذارید.)
کارگزاری در چه بازارهایی فعال است؟
برخی افراد در بازارهای مختلفی فعالیت دارند و با توجه به اینکه هر بازار به دریافت کد های معاملاتی خاصی نیاز دارد مجبور هستند که از خدمات چند کارگزاری به صورت همزمان استفاده کنند. در این شرایط استفاده از خدمات یک کارگزار که در همه این بازارها فعالیت دارد و خدمات خوبی ارائه می دهد می تواند باعث کاهش دردسرها و افزایش سرعت عمل شما شود.
سایر ویژگی های یک کارگزاری خوب چیست؟
علاوه بر شناخته شده بودن و سامانه معاملاتی خوب، ویژگی های زیاد دیگری هستند که می توانند باعث جذابیت یک کارگزاری شوند. در لیست زیر تعدادی از این ویزگی ها معرفی شده اند. معمولا هرکارگزاری همه یا تعداد قابل توجهی از این موارد را در اختیار کاربران خود قرار می دهد اما نکته ای که باعث تمایز کارگزاری ها در این زمینه می شود، کیفیت ارائه هر یک از این موارد است.
  • کارگزاری باید در دسترس باشد
این روزها اکثر خدمات کارگزاری ها به صورت آنلاین ارائه می شود و عملا نیازی برای مراجعه حضوری به کارگزاری ها وجود ندارد. با این وجود همچنان بعضی از خدمات کارگزاری ها(از قبیل صدور کد مشتقه و …) در بعضی کارگزاری ها به صورت حضوری انجام می شود. این موضوع باعث شده تا در درسترس بودن شعب کارگزاری ها برای بعضی از مشتریان مهم باشد.  
  • سامانه معاملات آفلاین و کال سنتر
معاملات آنلاین باعث شده تا خرید و فروش سهام با سرعت و دقت زیادی انجام شود و هر کسی با دسترسی به اینترنت بتواند در زمان فعالیت بازار سهام مورد نظر خود را خرید و فروش کند. اما همین دو عامل یعنی لزوم دسترسی به اینترنت و محدودیت به بازه زمانی فعالیت بورس باعث شده تا معاملات آفلاین و معاملات تلفنی از طریق کال سنتر کارگزاری ها همچنان یک خدمت مهم به شمار رود.
  • تخفیف کارمزد
درآمد کارگزاری ها در خرید و فروش سهام از طریق سهمی که از  کارمزد هر معامله دریافت می کنند تامین می شود. این درآمد در یک معامله خرید یا فروش 0.304 درصد از ارزش معامله است. در این بین بعضی از کارگزاری ها برای جلب نظر مشتری های خود، بخشی از این مبلغ را به عنوان برگشت کارمزد به حساب مشتری های خود بر می گردانند. این ویژگی با افزایش ارزش گردش معاملات بیشتر به چشم می آید.
  • پاسخگویی، مشاوره و آموزش رایگان
کارگزاری ها روش های متنوعی را برای پاسخ گویی به سوالات و مشکلات کاربران خود در نظر گرفته اند. این تنوع روش های ارتباطی باعث شده تا هر مشتری بسته به ترجیحات شخصی خود، برخی کارگزاری ها بر سایر موارد تر جیح دهد. مرکز تماس تلفنی، چت بات، چت انلاین ، گروه های پشتیبانی در شبکه های اجتماعی از پرکاربردترین روش های ارائه پشتیبانی است.
  • بسته پیشنهادی سبد سهام
بعضی کارگزاری ها با ارائه­ سبدهای پیشنهادی سهام به مشتریان خود، تصمیم گیری برای سرمایه گذاری را برای این افراد راحت تر می کنند.این خدمات علاوه بر تسهیل سرمایه گذاری، قابلیت تحلیل شخصی مشتریان را در برخورد با انواع سهام بالا برده و اطمینان بیشتری میان کارگزار و سرمایه­‌گذار ایجاد می‌­کند.
  • اهدای اعتبار به کاربران
برخی از کارگزاری‌ها در ازای معاملاتی که مشتریانشان انجام می‌دهند، به آن‌ها اعتبار می‌دهند. این اعتبار به شکل یک کیف پول است که کارگزاری در اختیار مشتریان خوش حساب خود قرار می‌دهد. در نتیجه افرادی که گردش معاملاتی بیشتری دارند می‌توانند معاملات بیشتری انجام دهند و در زمان سر رسید اعتبار خود را تسویه کنند.
کارگزاری‌ها حتی در شرایطی که برای دادن این اعتبار در نظر گرفته‌اند نیز با هم رقابت دارند. مثلا یک کارگزاری شرایط را سختگیرانه در نظر گرفته و یک کارگزاری به راحتی اعتبار هدیه می‌دهد. برخی کارگزاری‌ها نیز این اعتبار را بدون هیچ هزینه کارمزد یا هزینه مالی در اختیار مشتریانش قرار می‌دهد.
روش تغییر کارگزار
شما به عنوان یکی از سرمایه گذاران بورس تهران محدودیتی در تعداد کارگزاری های مورد استفاده خود ندارید. این موضوع باعث شده تا بخشی از سهامدارنِ با سابقه پیشنهاد کنند تا برای هر هدفی از خدمات یک کارگزاری مجزا استفاده کنید. به عنوان مثال برای معاملات روزمره و نوسان گیری ها از کارگزاری که سرعت خوبی دارد استفاده کنید، در سرمایه گذاری های بلندمدت از خدمات کارگزاری هایی استفاده کنید که در ازای دارایی سهام شما، اعتبار معاملاتی بیشتری می دهند و سایر انتخاب هایی که می تواند به حداکثر شدن درآمدهای شما منجر شود.
بیشتر بخوانید| تغییر کارگزار
در این بین شاید بارها و بارها نیاز داشته باشید که کارگزاری خود را تغییر دهید. با توجه به اینکه تغییر کارگزاری به صورت غیر حضوری انجام می شود عملا هیچ دردسری برای شما ندارد و به راحتی می توانید در چند قدم این فرآیند را تکمیل کنید:
  • کارگزار جدید خود را انتخاب کنید
    در سامانه معاملات کارگزار جدید ثبت نام و نام کاربری و رمز عبور خود را دریافت کنید
    در صورتی که قصد انتقال پول نقد خود را دارید، ابتدا این مبلغ را از کارگزار قبلی دریافت و به حساب کارگزار جدید واریز کنید
    برای سهامی که قصد انتقال آن را دارید، در سامانه معاملات کارگزار جدید درخواست تغییر کارگزار ناظر بدهید

    منبع: خبرگزاری سیگنال
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین