تاریخ انتشارچهارشنبه ۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۸
کد مطلب : 13332

خرید از لندتک‌ها با وثیقه سهام!

۰
plusresetminus
با شروع به کار سامانه ستاره یا بستر توثیق هوشمند، سهامداران می‌توانند به غیر از دریافت تسهیلات ساده از نظام بانکی، از عرضه کنندگان اقساطی کالا و خدمات مانند لندتک‌ها نیز با وثیقه گذاری هوشمند سهام و اوراق، خدمت دریافت کنند.
خرید از لندتک‌ها با وثیقه سهام!
به گزارش صدای بانک از پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، یکی از امتیازات کمتر پرداخته شده توثیق هوشمند برای سهامداران با هدف تامین نقدینگی آنها، خرید از شرکت‌های لندتکی است.
نفس ماهیت وجودی لندتک‌ها تسهیل دریافت اقساط یا کمک هزینه خرید کالا و خدمات برای افرادی است که توان تامین وثائق و احراز هویت پیچیده نظام بانکی را ندارد اما حداقل توثیق مورد نیاز همین شرکت‌ها در حال حاضر اعتبارسنجی بانکی و چک‌های صیادی است که برای برخی شهروندان تامین همین موارد نیز دشوار است.
سامانه ستاره یا توثیق هوشمند این امکان را در اختیار سهامداران قرار می‌دهد که با توثیق سهام و اوراق به راحتی از لندتک‌ها خدمت دریافت کنند. حتی سهامداران در صورت همکاری و پذیرش لندتک‌ها می‌توانند با سهام عدالتی که دارند از لندتک‌ها استفاده کنند.
عملکرد سامانه توثیق هوشمند به این گونه است که سهامداران با مراجعه به درگاه اینترنتی و یا اپلیکیشن بانکداری تلفن همراه خود می‌توانند سهام قابل توثیق خود را انتخاب کنند و در نهایت، درخواست در پنل احراز اختیار شرکت سپرده‌گذاری تایید و نهایی می‌شود.
شایان ذکر است، سهامداران با توثیق هوشمند اوراق بهادار می‌توانند ضمن نگه داشت اصل دارایی خود از کلیه عایدات سهام از قبیل توزیع سود، افزایش سرمایه و مشارکت در مجامع شرکت هایی که سهامدار آن هستند، بهره‌مند شوند.
البته این اقدام احتیاج به پذیرش زیرساخت سامانه ستاره توسط شرکت‌های فعال لندتکی کشورمان دارد که به نظر می‌رسد در این زمینه هیچ مشکلی وجود نداشته باشد.
تاریخچه لندتک‌های ایرانی
قریب به پنج سال است ادبیات اولیه صنعت لندتک در کشور بر سر زبان‌ها آمده و چندین استارتاپ که اغلب با هویت مستقل اما وابستگی حقوقی به بانک‌های خصوصی فعالیت می‌کنند پیشتاز این صنعت در کشورمان هستند.
البته اخیرا بانک ملی نیز گام‌هایی در این راستا برداشته است اما شرکت لندتکی آن هنوز شروع به کار نکرده است.
لندتک از دو واژه‌ی Lend به معنای قرض‌دادن، و Technology به معنای فناوری ساخته شده است و یک نوآوری فناورانه در فرایند وام‌دهی است.
در واقع، لندتک استفاده از فناوری‌های جدید برای جذب و انتقال سرمایه‌ی وام‌دهندگان به سمت متقاضیان وام، از طریق یک پلتفرم دیجیتال است.
فعالیت اغلب شرکت‌های بین‌المللی لندتکی به این صورت است که افراد به صورت فرد به ‌فرد در یک پلتفرم امن، به مبادله وام میان وام‌دهندگان و متقاضیان وام، می‌پردازند. متقاضیان وام می‌توانند مردم عادی و یا کسب و کارهای کوچک و بزرگ باشند.
البته در ایران لندتک‌ها ذیل بانک‌ها ایجاد شده‌اند و تاکنون بستری برای تسهیلات فرد به فرد به صورت رسمی ایجاد نشده است.
نمونه‌هایی از فناوری‌هایی که می‌توانند در لندتک استفاده شوند، کلان‌داده‌ها، بلاک‌چین، هوش مصنوعی، ربات‌های مشاور و چت‌بات‌ها هستند. با این که برخی معتقدند افزایش استفاده از فین تک منجر به اتوماسیون و در نتیجه بیکاری می‌شود، آمار به وضوح نشان می‌دهد که استفاده از فین تک، در مقابل منجر به افزایش فرصت‌های شغلی در سراسر جهان شده است.
لندتک‌ها شرایطی ایجاد کرده‌اند که بدون بروکراسی‌های بانکی و الزامات وثیقه‌ای، مشتریان بتوانند به انواع مختلف اعتبار دریافت کنند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین