تاریخ انتشاريکشنبه ۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۲
کد مطلب : 13376

هشدار صندوق بین المللی پول درباره گسستگی اقتصاد جهان

۰
plusresetminus
صندوق بین المللی پول در گزارشی که ۲۶ ژوئیه منتشر شد، هشدار داد که عملیات نظامی روسیه در اوکراین و تحریم های متعاقب آن علیه مسکو ممکن است اقتصاد جهانی را به سمت "چندپارگی جغرافیای سیاسی" سوق دهد.
هشدار صندوق بین المللی پول درباره گسستگی اقتصاد جهان
به گزارش صدای بانک از خبرگزاری تسنیم  و به نقل از راشاتودی، صندوق بین المللی پول در گزارشی که 26 ژوئیه منتشر شد، هشدار داد که عملیات نظامی روسیه در اوکراین و تحریم های متعاقب آن علیه مسکو ممکن است اقتصاد جهانی را به سمت "چندپارگی جغرافیای سیاسی" سوق دهد.
در این گزارش آمده است: یک خطر جدی برای چشم انداز میان مدت این است که جنگ در اوکراین به تکه تکه شدن اقتصاد جهانی به بلوک های ژئوپلیتیکی با استانداردهای فناوری متفاوت، سیستم های پرداخت فرامرزی و ارزهای ذخیره کمک می‌کند.
به گفته صندوق بین المللی پول، چنین انشعابی مانع از پرداختن مشترک جامعه جهانی به مشکلات جهانی می شود.
نویسندگان این گزارش هشدار می‌دهند: این تجزیه (جهانی) ممکن است اثربخشی همکاری چندجانبه برای رسیدگی به تغییرات آب و هوا را کاهش دهد و این خطر را به همراه داشته باشد که بحران غذایی کنونی به یک امر عادی تبدیل شود.
بر اساس این گزارش، خطرات اقتصادی و مالی سنتی در جهان به دلیل جنگ اوکراین و پیامدهای آن تشدید شده است. چنین خطراتی در حال حاضر شامل اثر ناشی از سیاست های پولی سخت‌گیرانه‌تر، کاهش رشد اقتصادی در چین و افزایش قیمت حامل‌های انرژی است.
در ادامه گزارش این صندوق آمده است: با این حال، در حال حاضر "شواهد محدودی مبنی بر ارسال مجدد کالا به کشور تولیدکننده" یا "جهانی‌زدایی تجارت" وجود دارد و به طور کلی، تجارت جهانی "از زمان شروع همه‌گیری "کووید-19" مقاوم‌تر از حد انتظار بوده است" که این امر را می توان به عنوان یک علامت مثبت در نظر گرفت.
با این حال، صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرد که تحریم‌های سخت‌تر روسیه در نهایت منجر به کاهش صادرات نفت روسیه به بازار جهانی و "به صفر رسیدن" صادرات گاز این کشور به اروپا خواهد شد که به نوبه خود باعث افزایش مداوم انتظارات تورمی در سراسر جهان و تشدید شرایط مالی خواهد شد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین