تاریخ انتشاردوشنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۳
کد مطلب : 13408

کمبود ماشین آلات؛ عامل کاهش بهره‌وری معادن

۰
plusresetminus
حوزه معدن ظرفیت اشتغال‌زایی بسیاری دارد اما با وجود تاکیدات مقام معظم رهبری تاکنون مورد توجه جدی مسئولان کشور قرار نگرفته و کارهای بنیادی برای آن انجام نشده که اصلی‌ترین عامل استفاده نشدن حداکثری از این ظرفیت خدادادی به نبود ماشین‌آلات به روز در عین وابسته بودن به واردات ماشین‌آلات برمی‌گردد.
کمبود ماشین آلات؛ عامل کاهش بهره‌وری معادن
به گزارش صدای بانک از پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی و عضو ناظر مجلس در شورای عالی معادن درباره ماشین آلات معدنی و کمبود آن در حوزه معدن طی مصاحبه ای گفت: مقام معظم رهبری بارها بر درآمدهای ناشی از استخراج معادن که باید جایگزین درآمدهای نفتی شود، تاکید کرده اند. بنابراین، با توجه به وجود تنوع فوق العاده محصولات و مواد معدنی در کشور، بهتر است ماشین آلات مورد نیاز و کافی برای این حوزه تامین شود.
حجت‌الله فیروزی با اشاره به اینکه گستره معادن در کشور بسیار زیاد است و ظرفیت‌های زیادی برای این حوزه وجود دارد، عنوان کرد: خوشبختانه شرایط خوبی در کشور و در بخش معدن وجود دارد اما به دلیل کم توجهی در دولت‌های مختلف به این حوزه، موضوع تامین ماشین آلات مورد نیاز، آنطور که باید تحقق نیافته است.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه این حوزه منبع بسیار مهم و خدادادی برای استخراج، فروش و زنجیره تکمیلی محسوب می‌شود و می‌تواند درآمدهای بسیار خوبی را نصیب کشور کرده و اشتغال فوق‌العاده‌ای هم داشته باشد چرا باید به آن توجه خاص نشود؟
فیروزی در ادامه اظهار کرد: حوزه معدن ظرفیت اشتغال‌زایی بسیاری دارد اما با وجود تاکیدات مقام معظم رهبری تاکنون مورد توجه جدی مسئولان کشور قرار نگرفته و کارهای بنیادی برای آن انجام نشده درحالی‌که جای کار بسیاری دارد.
نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: یکی از مشکلات اساسی این حوزه، نبود ماشین آلات کافی و مورد نیاز است. با توجه به اینکه کار معدن بسیار سخت و استخراج معادن فوق العاده زمان بر است به طور قطع ماشین آلاتی که در این حوزه کار می‌کنند خاص بوده و معمولاً از خارج کشور وارد می‌شوند.
به گفته این نماینده مجلس؛ با توجه به اینکه بخش قابل توجهی از ماشین آلات و تجهیزات در داخل کشور ساخته نمی‌شود، لذا مجبور به واردات هستیم .
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اضافه کرد: به دلیل عدم حمایت کافی از تولیدکننده‌های ماشین آلات معدنی، تولیدکنندگان و شرکت‌های این حوزه هنوز به جایگاه اصلی خود در حوزه تولید ماشین‌آلات صنعتی- معدنی نرسیدند. در نتیجه به نظر می‌رسد باید کارهای اساسی برای این حوزه انجام شود.
عضو ناظر مجلس در شورای عالی معادن خاطرنشان کرد: حمایت از طریق تضمین خرید محصولات از دیگر اقدامات به شمار می‌آید که دولت و سازمان‌های توسعه‌ای باید انجام دهند و همچنین با در اختیار دادن تسهیلات کم بهره به شرکت‌ها و تولیدکنندگان به روند تولید آنان کمک کنند.
فیروزی تاکید کرد: حوزه معدن نیازمند اکتشافات زیاد و همچنین استخراج بسیار است.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما