تاریخ انتشارسه شنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۰
کد مطلب : 13435

سامانه بارشی مانسون چیست؟

۰
plusresetminus
سامانه بارشی مانسون در میانه تابستان اتفاق غیرعادی نیست.
سامانه بارشی مانسون چیست؟
به گزارش صدای بانک، مانسون یک تغییر فصلی در جهت بادهای غالب از یک ناحیه است که می‌تواند فصلی پر آب یا خشک را برای مناطق استوایی رقم بزند و بیشتر با بادهایی از سمت اقیانوس هند رخ می‌دهد. مانسون همیشه از نواحی سرد به نواحی گرم می‌وزد و مانسون تابستانی و زمستانی اقلیم بیشتر کشور هند و کشورهای آسیای جنوی شرق را تعیین می‌کند.

مانسون تابستانی چیست؟

مانسون تابستانی با بارش‌های سنگین همراه است و معمولاً بین فروردین تا شهریورماه هر سال رخ می‌دهد. با پایان زمستان هوای گرم از اقیانوس هند به کشورهای دیگر می‌وزد و اقلیمی مرطوب و سیل‌آسا را برای این نواحی رقم می‌زند. هند و کشورهای جنوب‌شرق آسیا به مانسون تابستانی وابسته‌اند: برای نمونه، کشاورزی آن‌ها به بارش‌های سالانه بستگی دارد. بیشتر این کشور سیستم‌های آبیاری وسیعی ندارند و از آب‌های زیرزمینی بسیار کم استفاده می‌کنند.
مانسون تابستانی چاه‌ها را برای بقیه سال پر می‌کند و آن‌ها را از سفره‌های زیرزمینی بی‌نیاز می‌سازد. برنج و چای از جمله محصولات کشورهایی هستند که به مونسان تابستانی وابسته‌اند. حتی دامداری‌ها نیز به این بارش‌ها وابسته‌اند تا دام‌ها را سالم و تمیز نگهداری کنند. میزان زیادی از برق تولیدی کشورهای جنوب‌شرق آسیا با نیروگاه‌های آبی و استفاده از آب جمع‌آوری شده از بارش‌های مانسونی تأمین می‌شود، اما زمانی که مانسون تابستانی به تأخیر بیفتد یا ضعیف باشد اقتصاد این کشورها ضربه می‌خورد، تعداد کمی از افراد می‌توانند غذای خود را تأمین کنند و کسب‌وکارهای بزرگ کشاورزی نیز محصولات کمی برای فروش خواهند داشت.
البته مانسون تابستانی سنگین نیز می‌تواند آسیب زیادی به منطقه وارد کند. ساکنان بعضی از شهرها مانند بمبئی هند به سیل‌های نیم‌متری در خیابان‌ها عادت کرده‌اند. با این وجود زمانی که مانسون بیش از حد شدید شود، سیل می‌تواند در این مناطق فاجعه به بار بیاورد.

مانسون زمستانی چیست؟

مانسون زمستانی اقیانوس هند که از مهر تا فروردین‌ماه رخ می‌دهد، کمتر از مانسون تابستانی شناخته شده است. مانسون خشک زمستانی از شمال شرق و از مغولستان و شمال غرب چین می‌وزد. مانسون زمستانی قدرت کمتری از مانسون تابستانی در جنوب شرق آسیا دارد و دلیل اصلی آن، وجود رشته کوه هیمالیا است که مانع عبور باد و رطوبت و رسیدن آن به سواحل جنوبی می‌شود. علاوه بر این رشته کوه هیمالیا از عبور هوای سرد و رسیدن آن به جنوب هند و سریلانکا جلوگیری می‌کند و این مناطق را در تماس فصول سال گرم نگه می‌دارد.
از دیگر مانسون‌ها می‌توان به مانسون آسیا-استرالیا اشاره کرد که از شمال استرالیا تا سواحل اقیانوس آرام روسیه را دربرمی‌گیرد، از اقیانوس هند می‌گذرد و در نهایت به سواحل شرقی آفریقا می‌رسد. مانسون آمریکای شمالی نیز همیشه یک بار در سال و معمولاً در تابستان رخ می‌دهد. هوای گرم و مرطوب از خلیج کالیفرنیا در جهت شمال شرق و از خلیج مکزیک در جهت شمال‌غرب می‌وزد. این بادها در نهایت در رشته کوه سیرا مادره مکزیک به یکدیگر می‌رسند و قبل از ورود به آمریکای‌شمالی و مرکزی، هوای مرطوب را وارد جنگل‌های این ناحیه می‌کند. دمای تابستان در آریزونای ایالات متحده به طور معمولی تا ۳۸ درجه سانتی‌گراد می‌رسد و باعث بروز آتش‌سوزی طبیعی می‌شود، مانسون آمریکای‌شمالی می‌تواند به خاموش کردن این آتش‌سوزی کمک کند همچنین می‌تواند منبع آب برای اکوسیستم بیابانی باشد.

منبع: خبرگزاری ایمنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما