تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۶
کد مطلب : 13607

خرید خودرو از بورس کالا چگونه است؟

۰
plusresetminus
اطلاع مراحل خرید خودرو از بورس کالا با توجه به شرایط فعلی، برای افرادی که به دنبال سپرده‌ای هستند، بسیار سودمند است. تمامی مراحلی را که قرار است برای خرید ماشین از بورس کالا طی کنید، در کارگزاری که انتخاب کردید؛ انجام خواهد شد. بنابراین، شما به صورت مستقیم نمی‌توانید اقدام به خرید خودرو از بورس کنید و بایستی هزینه‌ای را برای کارمزد کارگزاری پرداخت نمایید. تمهیداتی که برای خرید ماشین از بورس در نظر گرفته شده، برای این است که خودرو به دست متقاضیان واقعی برسد!
خرید خودرو از بورس کالا چگونه است؟
به گزارش صدای بانک، در حال حاضر، 600 دستگاه خودرو فیدلیتی و دیگنیتی در بورس کالا از 26 مرداد عرضه می‌شوند. پیش بینی شده که خودروی شاهین هم به دور این رقابت ها افزوده می‌شود.
کد بورسی سجام و کد معاملاتی بورس کالا، مهم‌ترین مدارکی هستند که برای خرید خودرو در بورس به آن‌ها نیاز دارید. در ادامه به بررسی نحوه دریافت هر کدام از آن‌ها می‌پردازیم.
آموزش خرید خودرو از بورس کالا (نحوه خرید خودرو از بورس کالا چگونه است؟)
برای توضیح نحوه خرید خودرو از بورس کالا باید به مراحل آن اشاره کنیم که در بخش زیر، 6 مرحله آن را به طور کلی بررسی کردیم:
1- ثبت نام در سامانه سجام
نخستین مرحله از مراحل خرید خودرو از بورس کالا، ثبت نام در سجام است. زیرا، وارد کردن اطلاعات در سامانه سجام برای ثبت و بررسی اطلاعات افراد فعال در بازار سرمایه لازم و ضروری است. بنابراین، به منظور جلوگیری از تخلف و سو استفاده، ابتدا باید در سامانه سجام ثبت نام و کد پیگیری آن را دریافت کنید تا شرایط خرید خودرو از بورس کالا را داشته باشید.
2- ثبت نام در کارگزاری
مرحله بعدی نحوه خرید خودرو از بورس کالا، ثبت نام در یکی از کارگزاری‌های بورسی کشور است. البته پیش از ثبت نام در کارگزاری باید در سامانه سجام ثبت نام کرده باشید. با ثبت نام در کارگزاری، یک کد بورسی دریافت می‌کنید. در این شرایط، شما باید درخواست دریافت کد بورس کالا را هم به کارگزاری خودتان بدهید. تا این کد را دریافت کنید.
3- افتتاح حساب وکالتی
اگر دو مرحله قبل را انجام دادید، می‌توانید مرحله افتتاح حساب وکالتی را برای خرید خودرو در بورس کالا طی کنید. اهمیت افتتاح حساب وکالتی از این جهت است که مبلغی را به‌عنوان پیش پرداخت واریز کنید. در نظر داشته باشید که در زمان خرید خودرو از بورس کالا هم به این حساب وکالتی نیاز خواهید داشت.
به شما پیشنهاد می‌کنیم که در یک بانک معتبر، افتتاح حساب وکالتی خود را انجام بدهید. هر چند که بسیاری از کارگزاری‌ها، بانک‌های معتبر را برای افتتاح حساب وکالتی پیشنهاد می‌دهند.
پس از تکمیل کردن مراحل افتتاح حساب وکالتی باید شماره حساب آن را در پنل کارگزاری خود وارد کنید. در اینصورت است که شرایط خرید خودرو در بورس برای شما فراهم خواهد شد.
4- واریز کردن قیمت پایه به حساب بورس
نحوه خرید خودرو از بورس کالا به این صورت است که مبلغی را به‌عنوان پیش پرداخت واریز کنید. واریز کردن مبلغ پیش پرداخت به این دلیل است که فقط افرادی در جهت خودروی بورس کالا تعامل داشته باشند که تصمیم آن‌ها واقعی است!
مبلغ پیش پرداخت شما همان مبلغ پایه‌ای است. نحوه ورود به پنل کاربری و واریز کردن قیمت پایه در حساب بورسی توسط کارگرازی مورد نظر شما اعلام می‌شود.
اساسی‌ترین نکته‌ای که برای واریز کردن هزینه پایه خودرو باید در نظر داشته باشید، زمان آن است. به طور کلی، یک روز قبل از زمانی که می‌خواهید اقدام به خرید خودرو از بورس کالا کنید؛ باید قیمت پایه را بپردازید.
5- ثبت سفارش خرید خودرو در سامانه کارگزاری
خرید ماشین از بورس کالا را با مراجعه به واسطه‌ای مانند کارگزاری می‌توانید انجام بدهید. زمان مراجعه شما به کارگزاری همان زمانی است که از سوی مرکز بورس و اوراق بهادار اعلام می‌شود.
مهم‌ترین نکته ‎ای که برای ثبت سفارش خودرو باید مد نظر داشته باشید، مراجعه به سامانه کارگزاری قبل از ساعت 8:30 روز عرضه است. به‌عنوان مثال، اگر زمان خرید خودروی بورس کالا امروز باشد، قبل از ساعت 8:30 امروز باید سفارش خود را ثبت کنید. در اینصورت است که سفارش شما تایید می‌شود. در غیر اینصورت، سفارش شما ثبت نخواهد شد.
مراحل ثبت سفارش خرید خودرو در سامانه کارگزاری را به ترتیب تصاویر زیر مشاهده می‌کنید:
خرید خودرو از بورس کالا
خرید خودرو در بورس کالا
خرید خودرو از بورس کالا
خرید خودرو از بورس کالا
خرید خودرو از بورس کالا
6- تعیین نمایندگی برای دریافت خودرو از بورس کالا
آخرین مرحله در رابطه با نحوه خرید خودرو در بورس کالا ، انتخاب یک نمایندگی برای تحویل گرفتن آن است. این مرحله را بعد از ثبت سفارش خودرو انجام می‌دهید و از میان نمایندگی‌های مشخص شده، یک نمایندگی را مشخص خواهید کرد.
اگر خرید شما موفق بود، خودرو به نمایندگی منتقل می‌شود و برای تحویل گرفتن آن باید به نمایندگی که مشخص کردید، مراجعه کنید.
انتخاب نمایندگی دریافت خودرو از بورس کالا هیچ نوع محدودیتی ندارد. بنابراین، با اطمینان خاطر و به دور از هر گونه دغدغه نسبت به این موضوع اقدام کنید.
زمان خرید خودرو در بورس
بسیاری از افراد هستند که دغدغه‌ی زمان خرید خودرو در بورس را دارند و نمی‌دانند که چه زمانی باید اقدام به واریز کردن پول به حساب وکالتی داشته باشند! در این جا می‌خواهیم به نحوه اطلاع از زمان خرید خودرو در بورس اشاره کنیم.
زمان خرید خودرو در بورس در وبسایت بورس کالا به نشانی www.ime.co.ir اعلام می‌شود. کافی است این آدرس اینترنتی را در مرورگر خود تایپ و از منو، گزینه بازارها و سپس، بازار فیزیکی و اطلاعیه عرضه را انتخاب کنید.
با انتخاب فیلترهای صنعتی و خودرو می‌توانید تاریخ عرضه هر کدام از خودروها را مشاهده کنید. (در تصویر زیر، تاریخ تحویل خودرو را در بازه 15 مرداد تا 30 شهریور انتخاب کردیم.)
همانطور که در تصویر بالا مشخص است، شما می‌توانید اطلاعات دیگری همانند قیمت پایه، حداقل تعداد عرضه، نام کالا، نماد و نام تولید کننده را به تفکیک هر محصول مشاهده کنید.
شرایط خرید خودرو در بورس کالا
اطلاع از یکسری از شرایط خرید خودرو از بورس کالا به شما کمک می‌کند تا بتوانید این شرایط را کسب کنید و در لیست افراد واجد شرایط قرار بگیرید. به شما توصیه می‌کنیم تا زمان کافی برای خواندن شرایط خرید خودرو در بورس کالا اختصاص بدهید تا بتوانید ثبت سفارش خود را بدون مشکل انجام بدهید و ماشین مورد نظرتان را تحویل بگیرید.
  • شرایط خرید ماشین در بورس کالا را به تفکیک در بخش زیر بیان کردیم:
    اگر قصد خرید ماشین از بورس کالا را دارید، باید کد بورسی داشته باشید.
    در صورت ثبت نام در کارگزاری مجاز هستید تا خرید ماشین از بورس کالا را انجام بدهید. (بنابراین، امکان معامله مستقیم خودرو در بورس کالا وجود ندارد.)
    شما به‌عنوان فرد واجد شرایط باید در یکی از بانک‌های مشخص شده، حساب وکالتی خود را افتتاح کرده باشید.
    24 ساعت قبل از زمان مشخص شده در سایت بورس کالا باید مبلغ پایه‌ای را به حساب وکالتی واریز کنید. در غیر اینصورت، امکان ثبت سفارش قبل از ساعت 8:30 تاریخ عرضه برای شما میسر نیست.
نکات روش خرید خودرو در بورس کالا
با دانستن یکسری نکات کلی اما دقیق می‌توانید خرید خودرو در بورس را با موفقیت انجام بدهید. این نکات عبارتند از:
  • خرید ماشین در بورس را با توجه به زمان بندی که در سایت بورس کالا منتشر می‌شود، انجام بدهید.
    یک کارگزاری معتبر را انتخاب کرده و پس از آن، اقدام به طی کردن مراحل خرید خودرو از بورس کالا کنید.
    ثبت نام در سامانه سجام برای خرید خودرو بورس کالا را انجام بدهید.
    پس از پرداخت قیمت پایه‌ای خودرو باید هزینه‌ای را برای مالیات بر ارزش افزوده و کارمزد کارگزاری بپردازید.
    بعد از طی کردن مراحل خرید خودرو در بورس کالا به مدت 48 ساعت فرصت دارید تا مابقی این مبلغ را پرداخت کنید. اگر هزینه را در بازه زمانی مورد نظرتان پرداخت نکنید، مشمول جریمه می‌شوید.
    پیش از ساعت 8:30 هر تاریخ عرض خودرو در بورس باید ثبت نام خود را انجام داده باشید. (زیرا پس از این زمان نمی‌توانید سفارشی ثبت کنید.)

    منبع: سایت خبری سیگنال
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین