تاریخ انتشاريکشنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۹
کد مطلب : 13677
‌مدیر بازار مشتقه و صندوق‌های کالایی بورس کالای ایران:

نخستین صندوق چند کالایی مجوز فعالیت گرفت

۰
plusresetminus
‌مدیر بازار مشتقه و صندوق‌های کالایی بورس کالای ایران از صدور مجوز فعالیت نخستین صندوق چند کالایی بازار سرمایه ایران از سوی سازمان بورس اوراق بهادار خبر داد و گفت: با توجه به ابلاغیه اخیر بخشنامه معافیت مالیاتی گواهی سپرده کالایی و همچنین صدور مجوز فعالیت نخستین صندوق چند کالایی، در آینده نزدیک شاهد توسعه و تنوع دارایی‌ها در سبد ابزارهای مالی و مشتقه بورس کالا خواهیم بود.
نخستین صندوق چند کالایی مجوز فعالیت گرفت
به گزارش صدای بانک از پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) و به نقل از کالا خبر؛ رحمان آراسته، ‌مدیر بازار مشتقه و صندوق‌های کالایی بورس کالای ایران با بیان اینکه همزمانی ابلاغ معافیت مالیاتی گواهی سپرده کالایی و صدور مجوز فعالیت نخستین صندوق چند کالایی برای صندوق سرمایه‌گذاری طلای سرخ نوویرا (نهال) را به فال نیک می‌گیریم، گفت: پس از گذشت بیش از ۵ سال از آغاز فعالیت صندوق‌های کالایی در بورس کالای ایران، شاهد توسعه معاملات و استقبال از آن‌ها در بازار سرمایه بوده‌ایم. بنابراین، با توجه به ابلاغ اخیر بخشنامه معافیت مالیاتی گواهی سپرده کالایی براساس قانون بودجه ۱۴۰۱ از سوی رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور، در حال حاضر بورس کالای ایران برنامه‌ریزی و اقدام برای توسعه سبد دارایی‎های معاملات گواهی سپرده کالایی را آغاز کرده و به زودی شاهد ورود دارایی‌های جدید از جمله شمش طلا، مس کاتد، آلومینیوم، قیر، محصول‌های پتروشیمی و محصول‌های صنعتی و معدنی در قالب گواهی سپرده کالایی و قراردادهای مشتقه در بورس کالا خواهیم بود.
وی افزود: در این بین، با انتظار گسترده شدن دارایی‌ها در بازار گواهی سپرده کالایی، صندوق‌ کالایی طلای سرخ نوویرا با نماد نهال که تاکنون تنها مجوز فعالیت در بازار گواهی سپرده کالایی محصول‌های کشاورزی را داشته، به منظور پوشش بهتر ریسک دارندگان واحدهای صندوق و تنوع دارایی‌های صندوق، درخواست تبدیل صندوق کالای کشاورزی به صندوق چند کالایی را به سازمان بورس اوراق بهادار ارائه کرد که با این درخواست موافقت و به زودی شاهد ورود صندوق‌های دیگر نیز به این حوزه خواهیم بود.
‌مدیر بازار مشتقه و صندوق‌های کالایی بورس کالای ایران ادامه داد: از این پس، صندوق سرمایه‌گذاری نوویرا (نهال) خواهد توانست در انواع گواهی سپرده کالایی به استثنای طلا و سکه طلا فعالیت کند و دارندگان واحدهای خود را با سرمایه‌گذاری در کالاهای متنوع منتفع کند. از طرف دیگر، نگرانی دارندگان واحدهای سرمایه‌گذاری نسبت به برخی محدودیت‌های فعالیت صندوق در حوزه کالاهای کشاورزی از جمله کوتاه بودن سررسید انبارها به دلیل فسادپذیری و افت کیفیت محصول‌ها نیز با امکان متنوع‌سازی سرمایه‌گذاری که ایجاد شده رفع می‌شود.
آراسته در پایان گفت: امکان سرمایه‌گذاری در مجموعه‌ای از کالاهای مختلف به واسطه شرایط تورمی کشور می‌تواند به عنوان ابزاری جهت پوشش ریسک تورم مورد توجه فعالان بازار سرمایه قرار گیرد. همچنین در آینده نزدیک با گسترش بازار و معرفی گواهی سپرده کالایی برای دارایی‌های جدید، قراردادهای آتی و اختیار معاملات جدید نیز بر مبنای این دارایی‌ها راه‌اندازی و به تبع آن، صندوق‌های کالایی و چندکالایی جدیدی به سبد ابزارهای مالی و مشتقه بورس کالای ایران اضافه می‌شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین