تاریخ انتشارسه شنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۶
کد مطلب : 13712
استاد اقتصاد دانشگاه مطرح کرد؛

نقش بانک توسعه تعاون در گسترش تعاونی‌های دانش بنیان

۰
plusresetminus
بانک توسعه تعاون با اعطای وام و تسهیلات بانکی در توسعه تعاونی‌های دانش بنیان نقش‌آفرین است.
نقش بانک توسعه تعاون در گسترش تعاونی‌های دانش بنیان
به گزارش صدای بانک، عبدالمجید شیخی استاد اقتصاد دانشگاه در مورد ضرورت راه اندازی تعاونی‌های دانش بنیان در سالی که به این نام مزین شده است، گفت: مقام معظم رهبری امسال را سال تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین نام نهادند، سالی که می تواند فرصت و زمان مناسبی برای راه‌اندازی تشکل های دانش بنیان در قالب تعاونی باشد آن هم در بخش روستایی. به دلیل اهمیت راه اندازی تعاونی‌ها و مزیت‌های بیشماری که تعاونی های دانش بنیان ایجاد می‌کنند می‌توانند فعالیت‌های تولیدی در سطح روستایی را به شدت افزایش دهند، چرا که متاسفانه امروز بسیاری از فعالیت های تولیدی دچار انحصار شده، لذا برای خارج کردن بخش های تولیدی از قید انحصار باید سیاست راه اندازی بنگاه های تعاونی آن هم در بخش دانش بنیان اتخاذ شود.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: لزوم اختصاص کارتهای بازرگانی به تعاونی‌های تولیدی نیز موضوع مهم دیگری است که باید مورد توجه قرار گیرد.
شیخی در ادامه خاطرنشان کرد: تشکیل تعاونی‌های روستایی به عرضه محصول بدون دلال و سوداگر به شدت کمک می‌کند، یعنی در بخش توزیع با سهولت می‌توان بازار را تنظیم کرد و حفره‌های کمبود تقاضا را پر کرد و تولیدات مازاد را نیز می‌توان صادر کرد. به همین دلیل گسترش تعاونی‌های روستایی باید در صدر اولویت‌های ما قرار بگیرد.
استاد اقتصاد در ادامه خاطرنشان کرد: یکی از بزرگترین معضلات امروز دنیا مواجه شدن با پدیده ازدحام و شهر نشینی است اگر بخواهیم از معضلی که بیش از 80 درصد منابع ملی را چه در بخش خصوصی و چه دولتی می بلعد رها شویم، بهترین و تنها گزینه پیش روی ما توجه به ایجاد قطب‌های تولیدی در روستا با محوریت روستا در بخش کشاورزی است.
استاد اقتصاد در ادامه خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه عمده فعالیت‌های کشاورزی اطراف روستاها قرار دارند، به تبع این وضعیت اگر این قطب‌های تولیدی و خوشه‌های صنعتی-کشاورزی روستایی راه‌اندازی شود می‌توانیم سلسله فعالیت‌های اقتصادی را به فعالیت‌های کشاورزی وصل کرده و خوشه ها و قطب های روستایی کشاورزی و صنعتی محور مستقر کنیم تا کمک شایان توجهی به توزیع درست و افزایش تولید مورد نیاز جامعه باشد.
عبدالمجید شیخی تصریح کرد: به نظر می‌رسد بانک توسعه تعاون باید به این امر توجه کند تا با اعطای وام و تسهیلات بانکی از بخش توسعه تولیدی و تعاونی‌های روستایی حمایت کند، ضمن اینکه معاونت های تخصصی وزارتخانه‌ها نیز باید توسط دولت ماموریت پیدا کنند تا با فراخوان مردم و سرمایه های خرد به این سمت ایجاد تشکل های تعاونی را کلید بزنند.
عبدالمجید شیخی بیان داشت: توسعه و راه اندازی بنگاه‌های تعاونی می‌تواند در زمینه کالاهای خاصی که بازار در تامین آن دچار مشکل است برای رفع مشکل کمک کننده باشد. امیدواریم بانک توسعه تعاون تمام هم وغم خود را در جهت تامین تشکل‌های تعاونی دانش بنیان با محوریت تولیدات روستایی قرار دهد تا از آنها با تامین مالی حمایت های لازم صورت پذیرد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما