تاریخ انتشارسه شنبه ۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۵
کد مطلب : 13873
فایننشال تایمز گزارش داد:

زیان ۱۷۴ میلیارد دلاری بزرگترین صندوق بازنشستگی جهان

۰
plusresetminus
روزنامه فایننشال تایمز به نقل از یک بیانیه رسمی گزارش داد که صندوق بازنشستگی دولتی نروژ NBIM، در نیمه اول سال جاری میلادی بیشترین ضرر و زیان در تاریخ خود را متحمل شده است.
زیان ۱۷۴ میلیارد دلاری بزرگترین صندوق بازنشستگی جهان
به گزارش صدای بانک از اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری به نقل از فصل اقتصاد، براساس گزارش روزنامه فایننشال تایمز، این صندوق برای نخستین بار زیان ۱۷۴ میلیارد دلاری معادل ۱۴.۴ درصد را ثبت کرده است.
ارزش کلی صندوق بازنشستگی دولتی نروژ ۱.۲ تریلیون دلار تخمین زده می شود که آن را به بزرگترین صندوق دارایی مستقل در جهان تبدیل کرده است. صندوق بازنشستگی دولتی نروژ معادل حدود ۱.۵ درصد از شرکت های مختلف جهان را در اختیار دارد و در نیمه اول سال ۲۰۲۲ تقریباً ۳۶.۸ میلیارد دلار ورودی و درآمد داشته است.
با این حال، حرکت نزولی بازارهای ارز و سهام بر ارزش آن نیز تأثیر گذاشته و به سبد سهام این صندوق به شدت آسیب زد تا جاییکه سبد سهام این شرکت ۱۷ درصد کاهش یافت. این گزارش حاکی است که بیشترین ضرر ناشی از سرمایه گذاری NBIM در شرکت مادر فیس بوک یعنی متا بوده است.
ارزش سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در صندوق‌های درآمد ثابت ۹.۳ درصد کاهش یافته و سهام شرکت‌های فناوری در پرتفوی آن نیز ۲۸ درصد سقوط کرد. همچنین سرمایه‌گذاری این صندوق در پروژه‌های زیربنایی در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر منجر به زیان ۱۳.۳ درصدی شد. تنها بخشی که صندوق دولتی نروژ در آن سود قابل توجهی داشت، بخش انرژی بود که این سرمایه‌گذاری‌ها ۱۳ درصد بازده داشتند.
با وجود این زیان‌ها، نیکولای تانگن، مدیر عامل صندوق بازنشستگی دولت نروژ، نسبت به آینده آن خوش‌بین است.
او در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد: این صندوق اکنون بسیار بزرگ است و منابع آن هم به صورت مستمر زیاد می شود. اما ما یک سرمایه گذار بلندمدت هستیم، بنابراین باید این نوع نوسانات را تحمل کنیم. چیزی که این بار، غیرمعمول بود این است که ما هم در سهام و هم در اوراق قرضه پول از دست دادیم.
با این حال، تانگن به سرمایه گذاران در مورد “دوران سخت” پیش رو هم هشدار داد و در گفت و گو با روزنامه فایننشال تایمز تاکید کرد: بازارها در یک خط مستقیم سقوط نمی کنند و من نگران هستم که ممکن است روزهای سختی را برای یک دوره طولانی داشته باشیم. این خطر وجود دارد که ما هنوز بدترین شرایط را ندیده باشیم.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین