تاریخ انتشاردوشنبه ۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۲:۵۲
کد مطلب : 13989

بانک مرکزی آمریکا نمی‌تواند تورم را از بین ببرد

۰
plusresetminus
مقامات آمریکا عقیده دارند سیاست‌های سختگیرانه پولی نمی‌تواند تورم در این کشور را مهار کند چون ریشه این تورم مالی است.
بانک مرکزی آمریکا نمی‌تواند تورم را از بین ببرد
به‌گزارش صدای بانک از خبرگزاری تسنیم و به نقل از بلومبرگ، طبق بیانیه‌ای که در کنفرانس سالانه بانک مرکزی در جکسون هول صادر شده، فدرال‌رزرو آمریکا نمی‌تواند فشار تورم را مهار کند، چون ریشه این تورم در سیاست انبساطی مالی است.
فرانسیسکو بیانچی از دانشگاه جان‌هاپکینز و لئوناردو ملوسی از فدرال رزرو شیکاگو در این بیانیه آورده‌اند:«این واقعیت که تقریباً نیمی از افزایش اخیر تورم ریشه‌های مالی دارد، چالش‌های خاصی برای سیاست‌مداران به وجود می‌آورد. نه‌تنها تورم مالی بسیار بادوام خواهد بود، بلکه نیاز به یک پاسخ متفاوت دارد».
بانک مرکزی آمریکا افزایش نرخ بهره را از ماه مارس آغاز کرد و بسیاری از مقامات از آن زمان اعلام کرده‌اند آغاز این سیاست بسیار با تأخیر انجام شده است. اما بیانچی و ملوسی عقیده دارند آغاز زودهنگام‌تر سخت‌گیرانه کردن سیاست‌های پولی تفاوت چندانی در تورم ایجاد نمی‌کرد.
در این بیانیه آمده‌است:«وقتی ماهیت تورم یک ماهیت مالی باشد، سیاست پولی به‌تنهایی نمی‌تواند پاسخ مؤثری باشد. برای مثال این سوال مطرح می‌شود که آیا آغاز زودهنگام این سیاست‌های سختگیرانه می‌توانست مانع افزایش تورم در آمریکا به‌دنبال بهبودی از بحران کرونا شود؟»
«افزایش نرخ بهره می‌توانست به قیمت کاهش شدید تولید، تورم را در حد ناچیزی پایین بیاورد. چون وقتی ریشه تورم مالی باشد، بانک مرکزی به‌تنهایی مسئول کاهش آن نیست».
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما