تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۴
کد مطلب : 14804

معافیت مالیاتی صندوق‌های املاک و مستغلات سرمایه‌گذاری در آنان را جذاب می‌کند

۰
plusresetminus
غلامرضا سلامی گفت: به استناد جزء ۲ بند (ط) تبصره ۷ احکام مالیاتی قانون بودجه ۱۴۰۱ ، هر گونه نقل و انتقال دارایی به/از شرکت‌های سهامی عام طرح (پروژه)، صندوق‌های سرمایه گذاری غیرمستقیم و زمین و ساختمان، املاک و مستغلات، مشمول مالیات نقل و انتقال با نرخ صفر است.
معافیت مالیاتی صندوق‌های املاک و مستغلات سرمایه‌گذاری در آنان را جذاب می‌کند
به گزارش صدای بانک از پایگاه خبری بازار سرمایه(سنا) صندوق های املاک و مستغلات ابزار جدیدی در بازار سرمایه هستند که علاوه بر آن که امکان جذب منابع خرد جهت سرمایه‌گذاری در حوزه املاک و بهره‌مندی از اجاره‌بهای املاک را فراهم می‌کند، مزایای دیگری همچون معافیت‌های مالیاتی هم برای سرمایه‌گذاران به همراه خواهد داشت.
غلامرضا سلامی کارشناس امور مالی و مالیاتی در گفت‌وگویی در این خصوص بیان کرد: بر اساس تبصره ۱ ماده ۱۴۳ قانون مالیات‌های مستقیم، از هر نقل و انتقال سهام و سهم‌الشرکه و حق‌تقدم سهام و سهم ‌الشرکه شرکا در سایر شرکت‌ها، مالیات مقطوعی به میزان ۴ درصد ارزش اسمی وصول می‌شود. طبق آنچه در اساسنامه صندوق های املاک و مستغلات آمده، درآمدهای صندوق از مالیات بر درآمد به استناد تبصره ۱ ماده ۱۴۳ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم معاف خواهد بود که امتیاز مهمی است. البته درآمد اجاره املاک مطابق مقررات مربوط به اجاره‌بها مشمول مالیات خواهد بود.
وی اضافه کرد: نکته جذاب‌تر این است که به استناد جزء ۲ بند (ط) تبصره ۷ احکام مالیاتی قانون بودجه ۱۴۰۱ ، هر گونه نقل و انتقال دارایی به/از شرکت‌های سهامی عام طرح (پروژه)، صندوق‌های سرمایه‌گذاری غیرمستقیم و زمین و ساختمان، املاک و مستغلات، مشمول مالیات نقل و انتقال با نرخ صفر است. در نظر داشته باشید که نقل و انتقال املاک تجاری در معاملات عادی بازار املاک ایران، مشمول مالیات به میزان ۲ درصد ارزش روز ملک خواهد بود که رقم قابل توجهی است.
این کارشناش امور مالیاتی افزود: یعنی اگر ملکی به قیمت ۱۰۰ میلیارد تومان معامله شود، مالیات نقل و انتقال ۲ میلیارد تومان خواهد بود. املاک اداری هم مشابه املاک تجاری مشمول مالیات شده و ۲ درصد ارزش روز سرقفلی به عنوان مالیات محاسبه می‌شود که ظاهرا در این مورد اصلاحاتی صورت گرفته است. (البته مالیات نقل و انتقال املاک مسکونی، ۵ درصد ارزش معاملاتی است که از ارزش روز ملک کمتر است). در هر حال، اگر پرتفوی صندوق‌های املاک و مستغلات روی املاک تجاری و اداری متمرکز باشد، محاسبه مالیات نقل و انتقال املاک با نرخ صفر، مزیت بزرگی برای این صندوق ها محاسبه می‌شود و این مزیت می‌تواند در جذب علاقمندان به سرمایه‌گذاری در حوزه املاک تاثیرگذار باشد.
سلامی در خاتمه تصریح کرد: خوشبختانه قوانین مالیاتی اصلاحاتی داشته و نسبت به گذشته مطلوب‌تر شده است. امیدوارم با تصویب قانون مالیات بر عایدی سرمایه، مالیات‌ستانی روند منصفانه‌تری داشته باشد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین