تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۸ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۷
کد مطلب : 15008
وزیر کشاورزی:

آغاز کشت قراردادی از هفته آینده

اراضی شیب دار را به مردم واگذار کنیم
۰
plusresetminus
وزیر جهادکشاورزی با بیان اینکه اراضی شیب دار در منطقه غرب اصلا نباید خالی از کشت باشد و غیرقابل قبول است زیرا نمره منفی مدیران جهاد کشاورزی محسوب می شود،گفت: اراضی شیب دار را به مردم واگذار کنیم تا اشتغالزایی و تولید خوبی به وجود بیاید، گل وگیاه و گیاهان دارویی ظرفیت های کشاورزی در این اراضی هستند.
آغاز کشت قراردادی از هفته آینده
به گزارش صدای بانک، سیدجواد ساداتی نژاد در گردهمایی سراسری مدیران ستادی معاونت امور باغبانی، معاونان بهبود تولیدات گیاهی و مدیران امور باغبانی استانهای وزارت جهاد کشاورزی و اتاق اصناف کشاورزی ایران که در بابلسر برگزار شد، افزود: اتاق اصناف کشاورزی ایران بازوی اجرایی قوی شده است و این اتاق باید در کشاورزی کشور جا بیفتد.
وی با بیان اینکه اتاق اصناف کشاورزی عضو شورای سیاستگذاری قیمت شد و این اتاق در وزارت جهاد کشاورزی جایگاه ویژه دارد، یادآور شد: اتاق اصناف کشاورزی قدرت بالایی دارد و بیشتر از قدرت تعزیرات نقش نظارتی دارد؛ باید به سمتی برویم که همه فروشگاه ها تمام مجوزها را از اتاق اصناف بگیرد.
وی ادامه داد: اتاق اصناف کشاورزی ایران باید در همه مراحل کنترل و نظارت کنند؛ رییس اتاق اصناف در استان ها و شهرستان ها مشاور اصلی مدیران جهاد کشاورزی هستند.
وزیر جهادکشاورزی با بیان اینکه برخی از ماموریت های این وزارتخانه باید به اتاق اصناف کشاورزی واگذار شود، گفت: در صدد هستیم تا پروانه اتاق اصناف کشاورزی در بانک کشاورزی برای دریافت تسهیلات مورد قبول گیرد.
باید ۱۰۰ هکتار گلخانه در کشور ایجاد کنیم
ساداتی نژاد مزیت نسبی کشور را باغبانی دانست و بیان کرد: صادرات محصولات باغی ارزآوری بالایی برای کشور دارد، اکنون ۵۰ درصد صادرات محصولات باغبانی است اما کم توجهی زیادی به این بخش شده است و باغبانی در حاشیه قرار گرفته بود؛ البته در دولت سیزدهم استراتژی توجه به باغبانی است چرا که تولید ثروت در باغبانی ویژه است.
وی ادامه داد: اول باید به گلخانه ها به عنوان زیر مجموعه باغبانی توجه شود و ۱۰۰هزار هکتار گلخانه ایجاد کنیم، در طول این چند سال تقریبا ۲۵ هزار هکتار گلخانه در کشور ایجاد شد و باید به رقم ۱۰۰ هزار هکتار برسیم تا سبزی و صیفی از اراضی به گلخانه سوق داده شود و زمین های آن به سمت کشت غلات برود.
وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: ما باید به سمت کشاورزان دانش بنیان برویم تا به این رقم سطح کشت گلخانه برسیم، سرمایه گذاری در صنایع تبدیلی کشاورزی زمینه توسعه کشت گلخانه ای است.
به سمت سرمایه گذاری از سوی مردم در بخش کشاورزی برویم
ساداتی نژاد با بیان اینکه معتقدم حق کشاورزی داده نشده و سرمایه گذاری چهار درصدی در این زخش بسیار کم است، افزود: مردم باید به سمت سرمایه گذاری بخش کشاورزی بروند و نباید منتظر اعتبار دولتی باشیم، سرمایه گذار را بیاوریم.
وی تصریح کرد: امروز رقابت در گرفتن اعتبار از دولت تمام شده است، دولت در یکسال گذشته در سفر استانی ۲۰هزار میلیارد تومان تخصیص داده است؛ پس باید به سمت سرمایه گذاری از سوی مردم برویم.
وزیر جهاد کشاورزی درباره اهمیت زراعت در بخش کشاورزی افزود: در زراعت باید به الگوی کشت توجه کنیم و این اقدام اکنون پس از نیم قرن شروع شده است؛ رییس کارگروه اجرای الگوی کشت استان ها استانداران هستند.
وی با بیان اینکه اجرای طرح الگوی کشت فرادستگاهی است، ادامه داد: آمادگی داریم اولین کارگروه اجرای الگوی کشت کشور را در مازندران شروع کنیم.
کشت قراردادی هفته آینده با حضور رییس جمهور آغاز می شود
وزیر جهاد کشاورزی گفت: کشاورزی قراردادی طی یکسال اخیر به عنوان ماموریت جدی دولت سیزدهم با آزمون و خطا شروع شد و امسال با تخصیص ۱۵هزار میلیارد تومان اعتبار شروع شده است.
ساداتی نژاد با بیان این که در این نوع کشت بانک کشاورزی در سال ۱۴۰۱به درستی وارد عمل شد، اظهارکرد: هفته آینده با حضور رییس جمهور اجرایی شدن کشت قراردادی شروع می شود.
وی ادامه داد: امسال کشاورزان گندمکار ریالی بابت بیمه پرداخت نمی کنند ولی زمین های آنان بیمه می شود. به طور یقین در کشاورزی قراردادی به معیشت و تولید کشاورزی کمک زیادی می شود.
زهکشی اراضی مازندران، یک طرح مهم ملی
وزیر جهاد کشاورزی، زهکشی اراضی مازندران را یک طرح مهم ملی توصیف کرد و گفت: مازندران لنگرگاه محصولات کشاورزی است و اگر طرح زهکشی در این خطه اجرایی شود در بخش های زیادی از محصولات کشاورزی به خصوص عسلو و برنج به مرز خودکفایی می رسیم.
ساداتی نژاد افزود: طبق بررسی ۲ میلیارد دلار هزینه زهکشی اراضی کشور است که به مازندران توجه ویژه می‌شود.
لزوم تفویض اختیار به استان ها در حوزه کشاورزی
وی ادامه داد: به شدت باید تفویض اختیار را به استان داشته باشیم.رییس سازمان جهاد کشاورزی استان ها در کنار استانداران می توانند تصمیم گیری های ملی در بخش کشاورزی بگیرند.
وزیر جهاد کشاورزی بیان کرد: به خصوص در استان های که قطب تولید محصولات کشاورزی هستند، استانداران اختیار خواهند داشت تا در خصوص کشاورزی تصمیم ملی داشته باشند.
وی مازندران را قطب عمده محصولات کشاورزی کشور دانست و گفت: مازندران در دام و طیور نیز بسیار غنی است، مرغ پایتخت کشور را مازندران تامین می کند، اگرچه در دام و طیور شرمنده تولید کنندگان هستیم و آزادسازی یارانه ها سبب شد تولید کنندگان این بخش با مشکلات زیادی مواجه شوند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین