تاریخ انتشارسه شنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۵
کد مطلب : 15324

ثبت‌ نام طرح اسقاط و تعویض خودروی فرسوده 1401

۳
plusresetminus
طرح تعویض خودروی فرسوده با خودروی نو یک از راهکارهای دولت برای رفع مشکلات محیط زیستی میباشد. ماشین‌ های فرسوده همیشه یکی از مشکلات ناوگان حمل و نقل کشور بوده که نه تنها باعث آلودگی شهرها و به خطر افتادن سلامتی افراد جامعه شده ، بلکه مصرف سوخت بالای این ماشین ها باعث شده هزینه های هنگفتی بر دوش جامعه گذاشته شود، به همین دلیل دولت های مختلف هم سعی داشتند به نحوی این مشکل را حل کنند.
ثبت‌ نام طرح اسقاط و تعویض خودروی فرسوده 1401
به گزارش صدای بانک، علیرضا احمدی با اشاره به اختصاص سهمیه ۲۰ درصدی فروش تولید خودروسازان داخلی به مالکان خودروهای فرسوده،‌ اظهار کرد: معیار فرسوده بودن یک خودرو بر اساس آیین‌نامه خارج کردن خودروهای فرسوده و قانون هوای پاک مرز سن فرسودگی است.

بنا بر اعلام سازمان راهداری:
سن فرسودگی برای خودروهای عمومی بنزینی و دوگانه‌سوز ۸ سال، خودروهای عمومی پایه‌گازسوز ۱۰ سال، خودروهای عمومی برقی ۱۴ سال، وانت پایه‌ گازسوز ۱۴ سال، بنزینی دوگانه‌سوز دیزلی ۱۳ سال، اتوبوس درون‌شهری دیزلی ۸ سال، اتوبوس پایه‌ گازسوز ۱۰ سال، اتوبوس درون‌شهری برقی (بازسازی شده) ۲۰ سال، مینی بوس و میدل باس درون‌شهری و برون شهری دیزلی ۸ سال و پایه‌گاز ۱۰ سال و برای برقی بازسازی شده ۲۰ سال در نظر گرفته شده است.

چه خودروهایی فرسوده محسوب می‌شوند؟
خودرو هایی که در سطح شهر در حال تردد هستند معمولا بر حسب نوع کارکرد (تاکسی ، اتوبوس درون شهری -برون شهری ، خودرو شخصی ، موتور سیکلت و …) عمر مفیدی برای کارکردشان در نظر گرفته می‌شود و  بنا بر ابلاغیه ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت اگر بخواهیم نگاهی دقیق تر به  سن فرسودگی خودرو ها در ایران بیندازیم، میتوان جدول زیر را برای سن فرسودگی خودرو ها در نظر گرفت:
نوع خودرو سن فرسودگی
خودرو های سواری 20 سال
خودرو های سواری دولتی 15 سال
تاکسی 10 سال
مینی بوس 15 سال
اتوبوس شهری 10 سال
اتوبوس برون شهری 15 سال
کامیون کشنده 25 سال
وانت 15 سال
موتور سیکلت 10 سال
 
شرایط اسقاط خودروهای فرسوده چیست ؟
همانطور که در ابتدا گفته شد عوامل مختلفی در فرآِیند اسقاط کردن خودرو موثر است مانند:
- مصرف
سوخت
- میزان آلایندگی
- پایین بودن سطح ایمنی خودرو
- و . . . 
برای اینکه یک خودرو وارد فرآیند اسقاط شود و جزو خودرو های فرسوده به حساب بیاید و همچنین صاحب خودرو بتواند از تسهیلات خودروهای فرسوده استفاده کند ، می‌بایست هزینه ای معادل 7 میلیون تومان را بابت اسقاط خودرو بپردازد و با طی کردن مراحلی که در ادامه به آن میپردازیم تسهیلات 50 تا 70 میلیون تومانی مختص تعویض خودرو فرسوده را دریافت خواهد کرد.
در حال حاضر دو طرح برای اسقاط خودرو های فرسوده مطرح است.
طرح نقدی خودروهای فرسوده
طبق تصمیمی که دولت برای از رده خارج کردن خودرو های فرسوده گرفته 2 راه پیشنهاد شده ، راه اول که به نام “طرح نقدی” شناخته میشود ، بدین صورت است که در این طرح دولت با ارزیابی لاشه خودرو هایی که در مراکز اسقاط خودرو اسقاط شدند مبلغی را به عنوان ارزیابی  لاشه خودرو به صاحب آن پرداخت میکند.

چه خودرو هایی شامل طرح نقدی میشوند :
نوع خودرو سال ساخت
خودرو سواری 1361 تا 1385
وانت بار 1361 تا 1385
مینی بوس 1370 به قبل
اتوبوس 1370 به قبل
کامیون 1370 به قبل

مدارک مورد نیاز ثبت نام خودروهای فرسوده در هر دو طرح نقدی و جایگزین :
- سند قطعی یا سند وکالتی خودرو فرسوده
- کلیه مستندات خودرو مانند : پرداخت خلافی ، عوارض شهرداری و مالیات
- ثبت مشخصات مالک در سامانه نوسازی خودرو های فرسوده
- ثبت سایر مشخصات خودرو در سامانه نوسازی خودرو های فرسوده از قبیل : رنگ خودرو ، شماره شاسی ، شماره موتور ، شماره انتظامی

مراحل ثبت نام طرح نقدی خودرو های فرسوده
مرحله 1 : ثبت نام در مراکز اسقاط خودرو به آدرس www.khodrofarsoodeh.com/register
مرحله 2 : فراخوانی از طرف مراکز اسقاط خودرو
مرحله 3 : واریز وجه معادل خودرو فرسوده به حساب صاحب خودرو  جایگزین اسقاط خوردو های فرسوده
در این طرح همان طور که از اسمش پیداست خودرو فرسوده با خودرو نو جایگزین می‌شود و پس از طی کردن مراحل اسقاط خودرو که بالاتر به آن اشاره کردیم، با دریافت تسهیلات خرید خودرو به واسطه معرفی خودرو سازان  میتوانند خوردو جایگزین خودرو فرسوده خود را دریافت کنند. نکته مهم در طرح جایگزین و یا تعویض خودرو فرسوده با خودرو های نو این است که مطابق آیین نامه خودرو ساز ممکن است مدارکی بیشتر از مشتریان درخواست شود ، که به همین دلیل پیشنهاد میشود حتما قبل از شروع فعالیت تعویض خودرو فرسوده از خودرو ساز مورد نظر در آیین نامه مربوطه را دریافت کنید.

مراحل ثبت نام در طرح جایگزین خودروهای فرسوده
مرحله 1 : ثبت نام در سامانه اسقاط خودروهای فرسوده یا مراجعه به نمایندگی های خودرو سازی
مرحله 2 : تحویل خودرو فرسوده
مرحله 3: معرفی از طرف شرکت خودرو ساز به بانک
مرحله 4: دریافت وام خرید خودرو
مرحله 5 : دریافت خودرو جدید

منبع: سیگنال
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین