تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۶
کد مطلب : 15392
مدیرعامل سبدگردان ایرانیان مطرح کرد:

بیمه سهام، راهکاری اطمینان‌بخش برای بورس

نرخ سود بدون ریسک چالش اصلی بازار است
۰
plusresetminus
مصطفی صفاری ضمن اطمینان‌بخش خواندن بیمه سهام در کوتاه مدت گفت: چالش اصلی بازار سرمایه در شرایط کنونی، افزایش نرخ بهره (سود) بدون ریسک است که به ۲۷ تا ۳۰ درصد می‌رسد و همین عاملی بوده که قیمت بر درآمد (P/E) بازار را می‌تواند به عدد پایین‌تر (حتی تا ۳) هم برساند. در شرایط کنونی P/E بازار سهام در حدود عدد ۵ است.
بیمه سهام، راهکاری اطمینان‌بخش برای بورس
به گزارش صدای بانک، مصطفی صفاری، مدیرعامل سبدگردان سرمایه ایرانیان درباره اهمیت انتشار اوراق تبعی در شرایط کنونی بازار سرمایه در گفت‌وگو با پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا) گفت: انتشار اوراق تبعی با رویکرد اعمال بیمه سبد (پرتفوی) سهام در کوتاه مدت می‌تواند راهکار اطمینان بخشی باشد که در این زمینه نحوه و حجم انتشار آن بسیار مهم است.
صفاری با بیان اینکه اگرچه در کوتاه مدت انتشار اوراق تبعی می‌تواند کارساز تلقی شود، اظهار کرد: در بلندمدت نیازمند راهکارهای دیگری هستیم.
این فعال بازار سرمایه تصریح کرد: چالش اصلی بازار سرمایه در شرایط کنونی، افزایش نرخ بهره (سود) بدون ریسک است که به ۲۷ تا ۳۰ درصد می‌رسد و همین عاملی بوده که قیمت بر درآمد (P/E) بازار را می‌تواند به عدد پایین‌تر (حتی تا ۳) هم برساند. در شرایط کنونی P/E بازار سهام در حدود عدد ۵ است.
به گفته وی با مختصات فعلی بازار سهام، نباید انتظار داشت که EPS های شرکت‌های بزرگ بورسی دوباره تکرار شود.
صفاری البته تاکید می‌کند: ابهام‌های مربوط به بودجه سال ۱۴۰۲ و دورنمای بازار فعلا مبهم ارزیابی شود و همین مسئله، بازار را با چالش روبه رو کرده است.
اهمیت آموزش و فرهنگ‌سازی
این فعال بازار سرمایه با بیان اینکه بهبود پایدار روند بازار سرمایه نیازمند بهبود متغیرهای کلیدی اقتصاد است، اظهار کرد: انتشار اوراق تبعی به عنوان مُسکِن می‌تواند در کوتاه مدت التیام‌بخش باشد اما نکته دیگری که نیاز به توجه دارد این است که بسیاری از سهامداران خُرد آشنایی چندانی با مفاهیم مورد اشاره در زمینه انتشار اوراق تبعی ندارند و از این لحاظ بهتر است در این خصوص آموزش و فرهنگ‌سازی هم صورت گیرد.
چند پیشنهاد به نظام بانکی
صفاری با اشاره اینکه بانک‌های مرکزی در تمام دنیا عملیات بازار باز را در اختیار دارند و با خرید و فروش اوراق بهادار نرخ بهره را کنترل می‌کند، اظهار کرد: در شرایط فعلی طرف عرضه در بازار اوراق بهادار بیش‌تر از طرف تقاضاست و همین مسئله باعث کاهش قیمت اوراق و افزایش نرخ بهره (سود) شده است. با افزایش نرخ بهره (سود) بدون ریسک، P/E بازار سهام هم میل به کاهش دارد.
وی پیشنهاد کرد بانک مرکزی هرچه سریع‌تر اوراق را از بازار جمع‌آوری کند و با کاهش نرخ بهره (سود) بدون ریسک، روی قیمت بر درآمد (P/E) بازار اثر مثبت بگذارد.
صفاری همچنین با اشاره به ظرفیت و بستر بورس کالا در راستای شفافیت بازارهای کالایی گفت: بانک مرکزی می‌تواند با توجه به اقبال و جذابیت بازار طلا، عرضه طلا در بورس کالا را در قالب اوراق سپرده کالایی دنبال کند که می‌تواند از التهاب بازار طلا نیز بکاهد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین