تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۹
کد مطلب : 15393
مدیرعامل تامین سرمایه بانک ملت:

دلایل اصلی کاهش قیمت‌ها، بیرون از بازار است

بورس دوران گذار را می‌گذراند
۰
plusresetminus
افشار سرکانیان گفت: یکی از دلایل اصلی افت بازار سرمایه در هفته‌های پیشین، افزایش نرخ موثر اوراق‌ بدهی، اوراق گام، اخزا و همچنین افزایش نرخ سود سپرده های بانکی بوده است. علاوه بر این موضوع، معضلاتی همچون وجود قیمت‌گذاری دستوری، اخذ تصمیمات مقطعی، ریسک‌های سیستماتیک و ... بر بی‌اعتمادی سرمایه‌گذاران و افزایش عرضه‌ها موثر بوده است، از این رو تداوم حمایت‌ها در بلندمدت می‌تواند شرایط بهتری را در بازار رقم بزند.
دلایل اصلی کاهش قیمت‌ها، بیرون از بازار است
به گزارش صدای بانک، افشار سرکانیان مدیرعامل شرکت تامین سرمایه بانک ملت در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) درخصوص اثرگذاری بسته ۱۰ بندی حمایت از بازار سرمایه، اظهار کرد: حمایت از بازار سهام باید به دو شیوه کوتاه و بلند مدت پیگیری شود و در شرایط فعلی به‌ نظر می‌رسد حمایت‌های کوتاه مدت می‌تواند ناجی بازار سهام باشد. اوراق اختیار فروش تبعی علاوه بر تامین مالی، سهامداران را نسبت به افت قیمتی بیمه می‌کند که با توجه به ارزندگی نمادها، اقدامی منطقی و بجا است.
سرکانیان ادامه داد: بنگاه‌های بزرگ و اصلی بازار سهام در محدوده قیمتی خوبی هستند و p/e اغلب شرکت‌ها به سطح بسیار جذابی رسیده‌ است اما روند نزولی بازار باعث واهمه سهامداران شده و سازمان بورس با تداوم اجرای بسته حمایتی می‌تواند تا ضمن اطمینان بخشی به سرمایه‌گذاران مانع از خروج بیشتر پول از بازار شود.
وی تشریح کرد: صندوق‌های سرمایه‌گذاری در اوراق با درآمد ثابت ملزم به سرمایه‌گذاری بخشی از منابع خود در سهام هستند. در این راستا خرید اوراق اختیار فروش تبعی که بخشی از منابع اختصاص یافته به خرید سهام پایه آن، در سرفصل سهام این صندوق‌ها طبقه بندی می شود، می‌تواند ضمن کاهش ریسک سرمایه‌گذاری در سهام، منابع را در جهت حمایت از سهام در اختیار صندوق توسعه و یا سهامداران عمده قرار دهد.
این کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد: در حال حاضر به اعتقاد عموم سرمایه‌گذاران و ناشران، بازار سهام ارزان‌ترین و ارزنده‌ترین بازار سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود، بنابراین با اقدامات حمایتی می‌توان انتظار بازگشت بازار به مسیر صعودی را داشت؛ یکی از دلایل اصلی افت بورس در هفته‌های پیشین، افزایش نرخ موثر اوراق‌ بدهی، اوراق گام، اخزا و همچنین افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی بوده است. علاوه بر این موضوع، معضلاتی همچون وجود قیمت‌گذاری دستوری، اخذ تصمیمات مقطعی، ریسک‌های سیستماتیک و ... بر بی اعتمادی سرمایه‌گذاران و افزایش عرضه‌ها موثر بوده است، از این رو تداوم حمایت‌ها در بلندمدت می‌تواند شرایط بهتری را در بازار رقم بزند.
وی بیان کرد: فارغ از متغیرها و فاکتورهای اثرگذار بیرونی، سرمایه‌گذاران در برآورد درآمد و هزینه‌های شرکت‌ها نیز دچار تردید بودند که با انتشار گزارش‌ عملکرد ۶ ماهه آنها، بخشی از این نگرانی‌ها برطرف شده و اکنون اغلب صنایع بورسی از وضعیت خوبی برخودار هستند؛ از این‌رو جای نگرانی وجود نداشته و با توجه به امکان بیمه سهام و افزایش ضریب اطمینان، سرمایه‌گذاری در بازار سهام می‌تواند منافع خوبی را برای افراد به دنبال داشته باشد.
سرکانیان گفت: سهامدار حقوقی بزرگ و هلدینگ‌ها تاکنون نقش حمایتی خوبی را ایفا کرده‌اند و منابعشان به‌طور مستمر در بازار درگیر بوده است اما ریسک‌های مقطعی نباید باعث دلسردی آنها شده و به نظر می‌رسد بازار در آینده شرایط مطلوبی خواهد داشت.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین