تاریخ انتشاريکشنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۵
کد مطلب : 15467
طبق گفته وزیر جهاد کشاورزی:

قدرت خرید مردم به 2 کیلو مرغ کاهش یافت

ممنوعیت فروش مرغ خارج از سامانه ستکا
۰
plusresetminus
با افزایش قیمت مرغ و کوتاه‌تر شدن دست مردم برای خرید، دولت اقدام به توزیع گسترده مرغ منجمد برای ساماندهی به بازار کرده است. وزیر جهاد کشاورزی در این باره گفته است: برای اینکه مردم توانایی خرید مرغ داشته باشند در بسته‌بندی دو کیلوگرمی اقدام به توزیع مرغ منجمد کرده‌ایم.
قدرت خرید مردم به 2 کیلو مرغ کاهش یافت
به گزارش صدای بانک از تجارت‌نیوز، فروش مرغ منجمد خارج از سامانه ستکا ممنوع شد. این موضوع را محمدجواد سعادتی‌نژاد، وزیر کشاورزی، در جلسه امنیت غذایی اعلام کرد. گرچه به نظر می‌رسد این تصمیم برای کنترل قیمت مرغ باشد اما وزیر کشاورزی دلیل این تصمیم را عرضه مرغ بدون واسطه عنوان کرد.
او گفت: مرغ قطعه‌بندی‌شده در بسته‌بندی‌های دو کیلوگرمی در بازار عرضه می‌شود تا مصرف‌کننده توان خرید مرغ را داشته باشند.
بنا بر اعلام وزارت جهاد کشاورزی، تاکنون 6000 تن مرغ منجمد در سامانه ستکا در استان تهران بارگذاری شده است.
پس از کش‌وقوس‌های فراوان، تلاش تولیدکنندگان مرغ برای افزایش قیمت نتیجه داد و قیمت مرغ به صورت رسمی از 59 هزار و 800 به 63 هزار تومان رسید. طی این مدت، قیمت مرغ در بازار حتی به بالای 85 هزار تومان نیز رسید.
هرچند در ابتدا دولت زیر بار افزایش قیمت مرغ نرفت و اقدام به توزیع مرغ منجمد برای کاهش قیمت کرد، اما این سیاست دستوری باعث کاهش قیمت مرغ نشد.

مداخله دولت عامل نوسان قیمت مرغ

تولیدکنندگان پیش از افزایش قیمت مصوب مرغ به 63 هزار تومان، همواره اعلام می‌کردند که در شرایط زیان در حال تولید هستند و دیگر انگیزه‌ای برای جوجه‌ریزی ندارد. چرا که هزینه‌های تولید با عرضه همخوانی ندارد.
پس از حذف ارز 4200 تومانی، قیمت نهاده ذرت از کیلویی 1900 تومان به 11 هزار و 300 تومان و کنجاله سویه از 3400 تومان به 16 هزار و 300 تومان رسید.
با اینکه در زمان اجرای اصلاح نظام یارانه در اردیبهشت، دولت برای پایان دادن به نگرانی تولیدکنندگان از افزایش قیمت نهاده‌های تولید در چندین جلسه وعده حمایت داد. اما تولیدکنندگان تاکید دارند که مداخله دولت از تولید تا عرضه، منجر به این شد هم مصرف‌کننده و هم تولیدکننده از شرایط موجود ناراضی باشند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین