تاریخ انتشاريکشنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۴
کد مطلب : 15631
در مراسم رونمایی از اولین صندوق املاک و مستغلات کشور مطرح شد؛

صندوق املاک و مستغلات، ابزاری در راستای رونق اقتصاد و بازار سرمایه

۰
plusresetminus
مراسم رونمایی از نخستین صندوق املاک و مستغلات کشور صبح شنبه، ۲۱ آبان ماه با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزیر اقتصاد، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، مدیرعامل شرکت فرابورس ایران، مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری، نمایندگان مجلس و جمعی از مدیران ارشد اقتصادی کشور در محل سازمان بورس و اوراق بهادار برگزار شد.
صندوق املاک و مستغلات، ابزاری در راستای رونق اقتصاد و بازار سرمایه
به گزارش صدای بانک از پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، محمدعلی شیرازی، مدیرعامل شرکت فرابورس ایران، در آیین رونمایی از نخستین صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات با تاکید بر اینکه انواع دارایی‌ها می‌توانند در بورس‌ها به صورت اوراق معامله شوند، گفت: عدم وجود نهادهای حرفه‌ای به صورت گسترده و حضور مستقیم سرمایه‌گذاران به صورت عام طی سال‌های گذشته به بازار سرمایه آسیب زده است.
به گفته شیرازی یکی از پیگیری‌ها و تلاش‌ها در بازار سرمایه باید توسعه نهادهای حرفه‌ای و جایگزین سرمایه‌گذاری غیرمستقیم به جای سرمایه‌گذاری مستقیم در بازار سرمایه باشد.
مدیرعامل فرابورس ایران افزود: نهادهای دولتی بخش قابل توجهی از بازار به خصوص ملک را فریز کردند و اگر سازوکاری برای معامله این دارایی‌ها در بازار فراهم باشد، هم بازار به تعادل می‌رسد و هم این دارایی آزاد می‌شود. پیش از این ابزار مناسب برای سرمایه‌گذاری در این حوزه در بازار سرمایه نداشتیم که امروز با صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات این مهم رقم خورد.

صندوق املاک و مستغلات؛ ابزاری در راستای گسترش و توسعه بازار سرمایه
محمد اسکندری، مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری، در ادامه مراسم رونمایی از نخستین صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات، با اشاره به اینکه توسعه ابزارها موضوع کلیدی است، گفت:هر چه امکان توسعه بازار مالی فراهم شود شاهد نقش آفرینی آن بازار در توسعه کشور خواهد شد.
او با بیان اینکه اگر افراد بتوانند مسکن را از طریق این صندوق معامله کنند، دیگر از تورم ملک عقب نمی‌مانند، تصریح کرد: وضعیت کنونی مسکن در کشور تحت تاثیر احتکار دارایی و ساختار املاک که در اختیار مشاوران املاک است به این شکل در آمده است.
به گفته مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری، دنیا در حال حرکت به سمتی است که نه تنها یک ساختمان، بلکه یک دفتر اداری، فرودگاه، میدان نفتی و حتی بزرگراه هم می‌توانند تحت عنوان صندوق‌های سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات(REITs) معامله شوند.
او با اشاره به اینکه صندوق املاک و مستغلات امکان معامله بر املاک ساخته شده را فراهم کرده است، اظهار امیدواری کرد: به‌زودی صندوق‌هایی برای پیش‌فروش زمین و مسکن نیز ایجاد شود و وزارت راه و شهرسازی هم از این ابزار استفاده حداکثری کند.
این مدیر ارشد با بیان اینکه در سال‌های گذشته در خصوص بورس املاک در ایران بحث‌هایی مطرح شده بود، تصریح کرد: از طریق ابزار صندوق املاک و مستغلات، امکان خرید و فروش ملک به نرخ روز نه‌تنها به صورت متری، بلکه به صورت سانتی‌متری نیز فراهم خواهد شد.

صندوق املاک و مستغلات؛ ابزاری کارا برای مولدسازی دارایی‎‌های راکد
صولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه این مراسم با بیان اینکه با راه‌اندازی این صندوق شاهد رخ دادن اتفاقی مبارک در حوزه اقتصادی کشور هستیم، تاکید کرد: صندوق سرمایه‌گذاری املاک می‌تواند بستری برای حسن تدبیر باشد. امید می‌رود راه‌اندازی این صندوق به تبدیل سرمایه‌های اندک به ثروت‌های زیاد کمک کند و بستر اقتصاد تعاونی نیز از مسیر این صندوق‌ها تامین شود.
او با اشاره به اینکه دغدغه مسکن به عنوان مهم‌ترین دغدغه هر خانوار و نیز جوانان در کشور برشمرده می‌شود، افزود: این ابزار پیوندی میان سرمایه و حوزه املاک و مستغلات است و تنها به دارایی‌های دولتی اختصاص ندارد.
این مقام ارشد افزود: در اصل ۴۴ قانون اساسی، اقتصاد ایران به سه بخش تقسیم می‌شود، بخش دولتی، بخش تعاونی و بخش خصوصی که با سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری، به دولت اجازه داده شد بخشی از اقتصاد دولتی، به تعاونی‌ها واگذار شود. این کار مبارک بسترساز مشارکت مردم در اقتصاد تعاونی است و یکی از نیازهای کشور را هم برطرف می‌کند.
به گفته مرتضوی، با این صندوق هم مولدسازی سرمایه راکد دولتی، هم سرمایه‌گذاری سرمایه‌های خرد و هم امکان سرمایه‌گذاری خصوصی‌ها فراهم خواهد شد. این صندوق با هدایت سرمایه سرگردان منجر به سر و سامان گرفتن بازارهای طلا، سکه و ارز نیز خواهند شد.

صندوق املاک و مستغلات؛ گامی موثر در دیجیتالی کردن اقتصاد
مجتبی توانگر، عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس در بخش دیگری از این آیین، راه‌اندازی صندوق املاک و مستغلات را یکی از ریل‌گذاری‌های به‌جا و مناسب دولت، مجلس و سازمان برشمرد و تصریح کرد: صندوق املاک و مستغلات کمکی به اقتصاد دیجیتال و توکنیزه کردن املاک است و امکان معاملات املاک را در بستری امن فراهم می‌کند.
او با بیان اینکه توکن‌ها به دنبال افزایش قیمت دارایی خود هستند، اظهار کرد: این صندوق‌ها افزون بر رشد قیمت و دارایی، عایدی بهتری را برای سهامداران به همراه خواهد داشت.
این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: صندوق املاک و مستغلات، یکی از بسترهای مناسب برای خانه‌دار شدن است و سبب می‌شود تا سهامداران از تورم املاک عقب نمانند و شاهد از دست دادن یا کاهش سرمایه‌های خود نباشند.
او شفافیت و ارتباط این صندوق با اقتصاد دیجیتال را یکی از نقاط قوت این صندوق برشمرد و گفت: زمانی که موضوع املاک و مستغلات در بازار سرمایه مطرح می‌شود، لازم است ارکان نیز به‌روز به نمایش گذاشته شوند و همچنین معاملات از طریق سایت مدیریت فناوری نیز به صورت لحظه‌ای نمایش داده شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین