تاریخ انتشاريکشنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۸
کد مطلب : 15648
با مقایسه عملکرد سال 1400 با 1399 ثبت شد؛

رشد ۲۴درصدی درآمد عملیاتی هلدینگ آتیه صبا

۰
plusresetminus
گزارش عملکرد سود و زیانی هلدینگ آتیه صبا و شرکت های زیرمجموعه حاکی از آن است که درآمد عملیاتی این هلدینگ در سال ۱۴۰۰ در مقایسه با سال ۱۳۹۹ بیش از ۲۴درصد افزایش یافته است.
رشد ۲۴درصدی درآمد عملیاتی هلدینگ آتیه صبا
به گزارش صدای بانک از اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری و به نقل از هلدینگ سرمایه­ گذاری آتیه صبا، آمارهای نشان می دهد که رشد درآمد عملیاتی آتیه صبا در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹ بالغ بر ۲۴ درصد افزایش داشته و در مجموع در مقایسه با درآمدهای سال ۱۳۹۸ افزایش ۲۱برابری داشته است.
گفتنی است به دنبال رشد ۵۱۹ درصدی بهای تمام شده شرکت­ های مالکیتی (کنترلی و مدیریتی) این هلدینگ در سال ۱۳۹۹ نسبت به سال ۱۳۹۸، درآمد سود سهام حاصل از این شرکت ها رشدی معادل ۱۳۴۱ درصد داشته است که ۵۰۷ درصد آن ناشی از شرکت­های فرعی و وابسته در سال ۱۳۹۸ و مابقی حاصل از سود سهام شرکت­­ های انتقال یافته است. بر این اساس، رشد سود سهام حاصل از این شرکت­ها ۲.۶ برابر بهای تمام شده آنها بوده است.

صعود سودآوری شرکت‌ها با فروکش‌کردن کرونا

طبق گزارش عملکرد شرکت­ های کنترلی (وکالتی و مالکیتی)، جمع درآمد آتیه صبا در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹ بالغ بر ۵۶.۵ درصد و در سال ۱۳۹۹ نسبت به سال قبل از آن ۴۴ درصد رشد داشته است.
درکنار روند افزایشی درآمد ۹ شرکت صدر معادن ایرانیان، بازرگانی پدیده نیکان صبا، کشت و صنعت و دامپروری صبا پگاه لرستان، مجتمع معادن مس تکنار، صنایع کاغذسازی قائم شهر، صنایع شیر ایران، سرمایه­ گذاری گروه صنعتی ملی، انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران و آرین پارسه کیش، درآمد شرکت های سرمایه‏ گذاری ایرانگردی و جهانگردی، توسعه دهکده آبدرمانی محلات، خدمات مسافرت هوایی، گردشگری و زیارتی پرشین گلف و هواپیمایی آسمان پس از کاهش در سال ۱۳۹۹ نسبت به سال ۱۳۹۸ به دلیل شیوع کرونا، رشد قابل توجهی در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹ داشته است.
بر این اساس، درآمد شرکت آسمان که تابعی از قیمت‏گذاری دستوری و سیاست‏ های کلان است، در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹ دو برابر شده است.
نگاهی به تغییرات در سود خالص شرکت­ های کنترلی (اعم از مالکیتی و وکالتی) حاکی از آن است که جمع سود خالص سال ۱۴۰۰ (۱۲,۶۹۱ میلیارد ریال) نسبت به جمع سود خالص ۱۳۹۹ (۸۵۲ میلیارد ریال) بالغ بر ۱۳۸۹ درصد (۱۵ برابر) افزایش یافته است. از عمده دلایل این برتری، تبدیل زیان خالص ۳,۳۶۳ میلیاردی آپاداناسرام به زیان خالص۴۳ میلیارد ریالی است.
سود خالص هفت شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران، گلف اجنسی ایران، صنایع شیر ایران، مجتمع معادن مس تکنار، سیمان یاسوج، صنایع کاغذسازی قائم­شهر و سرمایه‏ گذاری گروه صنعتی ملی در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹، ۲.۲ برابر سود خالص این شرکت ها در سال ۱۳۹۹ در مقایسه با سال قبل از آن است.

تغییر مسیر از ضرر به سود

در ۵ شرکت خدمات هوایی کشوری – آسمان، خدمات مسافرت هوایی، گردشگری و زیارتی پرشین گلف، صدر معادن ایرانیان، بازرگانی پدیده نیکان صبا و کشت و صنعت و دامپروری صبا پگاه لرستان، مبلغ ۲,۳۲۵ میلیارد زیان خالص مربوط به سال ۱۳۹۹ در سال ۱۴۰۰ به سود خالصی معادل ۱,۴۷۹ میلیارد ریال تبدیل شده است. همه این شرکت­ها به جز شرکت خدمات هوایی کشور ـ آسمان  در سال ۱۳۹۸ نیز زیان­ده بوده‏ اند.
چهار شرکت حمل­ و­ نقل جاده ‏ای داخلی فجر جهاد، توسعه دهکده آب­درمانی محلات، سرمایه‏ گذاری ایرانگردی و جهانگردی و آپاداناسرام زیان خالص خود را در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹ کاهش داده ‏اند. بیشترین کاهش زیان در آپاداناسرام به مبلغ ۳,۳۶۳ میلیارد ریال بوده که در مجموع مبلغ ۳,۸۶۴ میلیارد از زیان خالص سال ۱۳۹۹ کاسته شده است، یعنی مجموع زیان خالص این شرکت ها به ۰.۰۳ مبلغ زیان خالص در سال ۱۳۹۹ رسیده است.
نگاهی به تغییرات سود و زیانی در شرکت­ های مالکیتی مدیریتی (وابسته) نشان می­دهد که از ۱۳ شرکت وابسته هلدینگ آتیه صبا ۱۲ شرکت افزایش درآمد در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹ داشته است.

تغییرات سود و زیان انباشته

نگاهی به تغییرات سود و زیان انباشته شرکت­ های زیرمجموعه آتیه صبا حاکی از آن است که در سال ۱۴۰۰، ۲۵ درصد کاهش در جمع کل زیان انباشته شرکت­ های وابسته رقم خورده به نحوی که ۳۵ درصد افزایش در سود انباشته شرکت­ های سودده و ۶ درصد کاهش در شرکت­ های زیانده ثبت شده که در مجموعاً ۲۵ درصد کاهش در جمع کل سود و زیان این شرکت­ ها را به دنبال داشته است.
همچنین چهار شرکت بازرگانی پدیده نیکان صبا، کشت و صنعت و دامپروری پگاه لرستان، مس تکنار و خدمات هوایی کشور- آسمان، توانسته­ اند زیان انباشته خود را در مجموع ۶۴ درصد کاهش دهند.
همچنین شرکت­ های صدر معادن ایرانیان و پرشین گلف، بازرگانی پدیده نیکان و صدر معادن ایرانیان در سال ۱۴۰۰ از مشمولیت ماده ۱۴۱ خارج شده ­اند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین