تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۷
کد مطلب : 15734
در پی بحران اخیر بازار کریپتو؛

رقابت صرافی های رمزارزی پس از سقوط FTX

۰
plusresetminus
صرافی‌های دارایی‌های دیجیتال با عجله به مشتریان خود اطمینان می‌دهند که وجوه آنها ایمن است، زیرا صرافی‌ ارز دیجیتال سم بنکمن فرید (FTX) این صنعت را دچار بحران کرده است.
رقابت صرافی های رمزارزی پس از سقوط FTX
به گزارش صدای بانک از اقتصاد آنلاین، بایننس، بزرگ‌ترین محل معاملات ارزهای دیجیتال جهان و همچنین رقبای کوچک‌تر از جمله OKX, CRYPTO.COM و DERIBIT، متعهد شده‌اند مدارکی را منتشر کنند که نشان دهد ذخایر کافی برای تطبیق بدهی‌های خود به مشتریان دارند. همچنین کوین‌بیس، صرافی فهرست شده در ایالات متحده،  به دنبال فاصله گرفتن از بحرانی است که FTX، محل سرمایه‌گذاری دارایی‌های دیجیتالی که توسط بنکمن فرید تاسیس شده است، در آن غرق شده است.
سقوط ناگهانی هفته گذشته پلتفرم معاملاتی  FTX و بنکمن فرید که زمانی به عنوان ارکان این صنعت شناخته می‌شد، به شدت اعتماد به بازار ارزهای دیجیتال را از بین برده است. فایننشال تایمز روز شنبه گزارش داد که FTX قبل از ورشکستگی در روز جمعه، کمتر از یک میلیارد دلار دارایی به راحتی قابل فروش  در مقابل ۹ میلیارد دلار بدهی داشت.
به گفته کوین مارکت کپ (COIN MARKET CAP)، استیبل کوین دلاری تتر که بزرگ‌ترین استیبل کوین در این صنعت است، در چهار روز گذشته با بازخرید تقریبا ۳ میلیارد دلاری مواجه شده است که تاکید می‌کند معامله‌گران چگونه سرمایه‌های خود را از بازار ارزهای دیجیتال خارج می‌کنند.
در همین حال، براساس داده‌های پلتفرم تحلیلی بلاکچین نانسن، موجودی اتر که دومین ارز دیجیتال بزرگ است، در دو هفته گذشته ۷ درصد کاهش یافته و به ۲۲.۹ میلیون در صرافی‌های اصلی ارز دیجیتال از جمله FTX رسیده است. با نرخ‌های فعلی ارز، این نشان دهنده کاهش حدود ۲ میلیارد دلاری است که نشان می‌دهد برخی از سرمایه‌گذاران کوین‌های خود را از مکان‌های متمرکز بیرون می‌کشند تا آنها را با استفاده از سیستم‌های خود ذخیره کنند.
ارز دیجیتال
مشتریان اتریوم را از مکان‌های عمده تجاری خارج می‌کنند
مدیر اجرایی بایننس هفته گذشته درباره احتمال وقوع یک بحران «پی‌ در پی» در بخش کریپتو پس از شکست FTX هشدار داد که به گفته او می‌تواند شبیه بحران مالی جهانی سال ۲۰۰۸ باشد. FTX پیش از انعقاد قراردادهای قابل توجه با سرمایه‌گذاران بزرگ، ارزشی معادل ۳۲ میلیارد دلار به دست آورده بود و در حال ایجاد یک وجهه عمومی از طریق سلسله حمایت‌های مالی ورزشی، مانند تضمین حق نام‌گذاری برای ورزشگاه آمریکن ایرلاینز آرینا میامی بود.
کوین‌بیس روز جمعه ایمیلی را برای مشتریان ارسال کرد که در آن توضیح داده بود چگونه تجارت کوین‌بیس متفاوت است و در نهایت از حساب‌ها و دارایی‌های مشتریان بهتر محافظت می‌کند. در این ایمیل به وضعیت مالی شرکت اشاره کرده و گفته این صرافی که توسط مدیر اجرایی برایان آرمسترانگ رهبری می‌شود، دارایی‌های مشتریان را به صورت یک به یک نگهداری می‌کند.
پس از اینکه این گروه اعلام کرد در حال بررسی تراکنش‌های غیرعادی است، بسترهای معاملاتی نیز به دنبال فاصله‌گرفتن از آنچه که از FTX باقی مانده است، بودند. Elliptic، یک شرکت آنالیز برای کشف مشکل در بلاکچین، روز شنبه گفت نشانه‌هایی وجود دارد. که ۴۷۷ میلیون دلار از دارایی‌های رمزارزی، اواخر جمعه شب از FTX گرفته شده است.
کراکن  (KRAKEN) که یک پلتفرم ارزهای دیجیتال است، روز یکشنبه پس از صحبت با افسران اجرای قانون، تعدادی حساب متعلق به گروه  FTX شرکت تجاری خواهرش Alameda Research و مدیران اجرایی آنها را مسدود کرد. این شرکت در توییتر گفت: «این حساب‌ها برای مخافظت از طلبکاران خود مسدود شده‌اند». و افزود که سایر مشتریان کراکن تحت تاثیر قرار نگرفتند.
قانون‌گذاران بازار باهاما همچنین گفت که «به FTX دیجیتال مارکت اولویت‌بندی برداشت برای مشتریان باهامایی را مجاز یا پیشنهاد نکرده است». FTX که در مجمع‌الجزایر باهاما مستقر است، پس از توقف برداشت مشتری در هفته گذشته، گفت که امکان بازخرید وجوه باهامی‌ها را بر اساس مقررات و قانون‌گذاران ستاد مرکزی باهامیا فراهم می‌کند.
پلیس سلطنتی باهاما در بیانیه‌ای در روز یکشنبه گفت: «با توجه به سقوط ftx در سطح جهانی و انحلال موقت ftx دیجیتال مارکت، تیمی از بازرسان مالی از شعبه بررسی جرایم مالی در حال همکاری نزدیک با کمیسیون اوراق بهادار باهاما هستند. در صورت وقوع هرگونه تخلف مجرمانه تحقیق کنید».
در همین حال، بایننس سپرده‌گذاری FTT را متوقف کرد، توکنی که توسط FTX برای محافظت از کاربران صادر شده بود. این صرافی روز یکشنبه گفت: «ما متوجه جا‌به‌جایی مشکوک مقدار زیادی از FTT دلار از سوی توزیع‌کنندگان قرارداد توکن شده‌ایم» و پشنهاداتی در مورد نحوه ایمن نگه داشتن دارایی‌های دیجیتال آنها ارائه کرد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین