تاریخ انتشارچهارشنبه ۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۸
کد مطلب : 15947
مدیرعامل کارگزاری ایمن بورس:

۱۵۵ میلیارد تومان از رانت دلالان خودرو، به جیب سهامداران بازگشت

۰
plusresetminus
حسین احمدی گفت: با عرضه ۱۰۰۰ دستگاه ۲۰۷ در بورس کالا، حدود ۱۵۵ میلیارد تومان سودی که می‌توانست به جیب دلالان برود، نصیب شرکت‌ و به عبارتی بهتر سهامداران این شرکت شد.
۱۵۵ میلیارد تومان از رانت دلالان خودرو، به جیب سهامداران بازگشت
به گزارش صدای بانک از پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، حسین احمدی، مدیرعامل کارگزاری ایمن بورس طی مصاحبه ای با اشاره به عرضه خودرو ۲۰۷ در بورس کالا اظهار کرد: بورس کالا ظرفیت بالایی برای پذیرش و عرضه خودروها دارد و به راحتی می‌توان تمامی خودروهای پرتیراژ خودروسازان بزرگ کشور را از طریق بورس کالا عرضه کرد. با عرضه ۱۰۰۰ دستگاه ۲۰۷ در بورس کالا، حدود ۱۵۵ میلیارد تومان سودی که می‌توانست به جیب دلالان برود، نصیب شرکت‌ و به عبارتی بهتر سهامداران این شرکت شد.
وی اضافه کرد: حدود ۱۲۰ هزار میلیارد تومان از زیان خودروسازان ناشی از همین اختلاف قیمت خودرو در کارخانه با بازار آزاد است. اگر سایر خودروهای پرتیراژ از جمله پژو ۲۰۶، رانا و دنا هم از طریق بورس کالا عرضه شود، مطمئناً تاثیر بسیار مثبتی بر سودآوری شرکت‌های خودروسازی خواهد داشت. ضمن اینکه عرضه خودرو در بورس کالا تاثیر مثبت قابل توجهی هم بر رشد درآمد و سودآوری بورس کالا خواهد داشت.
احمدی گفت: نکته جالب توجه در مورد عرضه خودرو از طریق بورس کالا این است که این عرضه‌ها هیچ اثر تورمی در اقتصاد کشور نداشته و قیمت‌های کشف شده در بورس کالا از قیمت‌های حاشیه بازار پایین‌تر است. خرید خودرو به این روش هم برای خریداران که می توانند خودرو را ارزان‌تر از حاشیه بازار خریداری کنند، مزایایی در بر خواهد داشت و هم منفعتی که تا قبل از این نصیب دلالان میشد، نصیب سهامداران می‌شود. عرضه موفق خودروی ۲۰۷، جک و هایما در بورس کالا نشان داد بورس کالا بستر مناسبی برای عرضه تمامی خودروها بوده و یکی از اقدامات مثبت در جهت حذف قیمت‌گذاری دستوری، همین راهکار است. چنین اقداماتی حتماً به رشد بازار سرمایه هم کمک خواهد کرد.
وی در ادامه در مورد پیش‌بینی دورنمای بازار سرمایه بیان کرد: با توجه به گزارش‌های مناسب شرکت‌ها، افزایش تورم، رشد نقدینگی، P/E پایین بازار و... بازار سرمایه ارزنده بوده و دلایل متعددی برای رشد قیمت سهام وجود دارد؛ به طوری که حتما در چند ماه آینده روند بازار صعودی خواهد بود.
این کارشناس بازار سرمایه گفت: علاوه بر این موارد، اقداماتی همچون بیمه سهام، حمایت صندوق تثبیت بازار سرمایه؛ راه‌اندازی صندوق‌ تضمین اصل سرمایه و... هم می‌تواند در بهبود روند و بازگشت اعتماد به این بازار موثر باشد. به لحاظ تکنیکالی نیز چنانچه شاخص کل بورس بالای ۱ میلیون و ۴۱۰ هزار واحد تثبیت شود، امکان رشد تا محدوده‌های بالاتری وجود دارد. البته که این روند همراه با اصلاحات کوچک خواهد بود و رشد بازار به یکباره اتفاق نخواهد افتاد؛ اما روند کلی حتما صعودی خواهد بود.
وی اضافه کرد: توصیه همیشگی ما به فعالان مبتدی و تازه واردها، سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بورس از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری است. صندوق‌های متنوع و متعددی در بازار سرمایه وجود دارد که سرمایه‌گذاران با توجه به ریسک و بازده انتظاری خود می‌توانند از میان این صندوق‌ها، مناسب‌ترین گزینه را انتخاب کنند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما