تاریخ انتشارشنبه ۱۲ آذر ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۶
کد مطلب : 16196
با کاهش اختلاف نرخ دلار نیما و آزاد؛

امکان بالقوه رشد ۲۵ درصدی فروش شرکت‌های بورسی، بالفعل می‌شود

۱
plusresetminus
عربلو گفت: اختلاف و فاصله حدود ۲۵ درصدی نرخ دلار نیمایی با دلار آزاد باعث جلوگیری از افزایش سود شرکت‌ها شده است. در صورت کاهش این اختلاف، شرکت‌های بورسی از این موضوع منتفع شده و نرخ فروش آن‌ها رشد می‌کند؛ به طوری که دست دلالانی که از این اختلاف سود می‌بردند، کوتاه و به نفع سهامداران خواهد شد.
امکان بالقوه رشد ۲۵ درصدی فروش شرکت‌های بورسی، بالفعل می‌شود
به گزارش صدای بانک از پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)، محمد عربلو، کارشناس بازار سرمایه با اعلام اینکه تا سال ۹۸ به طور میانگین، سالی ۲۵ درصد بر نقدینگی افزوده می‌شد، افزود: در حال حاضر این عدد به ۳۵ درصد رسیده و رشد پول از شبه پول پیشی گرفته است. زمانی که نرخ رشد پول از شبه پول بیشتر می‌شود، پول در سپرده‌های کوتاه مدت آمده و در بازار می‌چرخد و این امر افزایش نقدینگی و تورم را به دنبال خواهد داشت.
به گفته این کارشناس؛ علی‌رغم فشارها و دیدگاه‌های انقباضی و سیاست‌گذاری‌های دولت، نمی‌توان انتظار تغییرات فاحش در روند رشد نقدینگی و تورم داشت.
عربلو با اشاره به خروج پول حقیقی طی ماه‌های اخیر از بازار سرمایه، عنوان کرد: از اوایل خرداد ماه سال جاری این روند شروع و شدت گرفته است اما وجود بسته‌های حمایتی که از اوایل آبان ماه اجرا شده، روند خروج پول از بازار را کُند کرده است و جای امیدواری برای رشد بازار وجود دارد.
وی بر اختلاف و فاصله حدود ۲۵ درصد نرخ دلار نیمایی با دلار آزاد اشاره کرد و افزود: در صورت کاهش اختلاف، شرکت‌های بورسی از این موضوع منتفع شده و نرخ فروش آنها رشد می‌کند به طوری که دست دلالانی که از این اختلاف سود می‌بردند، کوتاه و به نفع سهامداران خواهد شد.
عربلو به نرخ بهره به عنوان یکی از ریسک‌های موجود در بازار اشاره و خاطرنشان کرد: بالا بودن نرخ بهره به بازار سرمایه آسیب می‌زند چرا که شرکت‌ها مجبور هستند با نرخ‌های بالاتر استقراض کنند و این باعث می‌شود نیاز به سهم در گردش افزایش یابد و آنان را تحت فشار قرار دهد. متاسفانه با سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی، تسهیلات به درستی به شرکت‌ها نمی‌رسد و این موضوع سود شرکت‌ها را تحت تاثیر قرار داده است.
وی تاکید کرد: سهامداران بهتر است ضمن تنوع‌سازی در سهام به ریسک‌های موجود در بازار نیز توجه بسیار داشته و با دیدی بلندمدت در بازار سهام حضور یابند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین