تاریخ انتشاردوشنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۵
کد مطلب : 16495
امضای تفاهم نامه انطباق سیاست های ارزی و تجاری کشور

هماهنگی حداکثری بانک مرکزی و وزارت صمت در تجارت خارجی

۰
plusresetminus
تفاهم نامه انطباق سیاست های ارزی و تجاری کشور با هدف تطبیق حداکثری نقشه راه تجاری و ارزی کشور بین بانک مرکزی و وزارت صمت امضا شد.
هماهنگی حداکثری بانک مرکزی و وزارت صمت در تجارت خارجی
به گزارش صدای بانک از روابط عمومی بانک مرکزی،‌ در آیین امضای تفاهم نامه مذکور که ظهر امروز با حضور رییس کل بانک مرکزی و وزیر صمت برگزار شد، هماهنگی و انسجام سیاست های ارزی و تجاری مورد تاکید دکتر صالح آبادی و دکتر فاطمی امین قرار گرفت.
رییس کل بانک مرکزی در این نشست با بیان اینکه در دولت سیزدهم هماهنگی کاملی بین وزرات صمت و بانک مرکزی در بخش های مختلف بویژه در حوزه ارزی وجود دارد، گفت: بانک مرکزی و وزارت صمت دو بال سیاستگذاری ارزی و تجاری کشور محسوب می شوند که تصمیمات شان باید هماهنگ و منطبق باشد و این تفاهم نامه با هدف تطبیق نقشه راه تجاری و ارزی کشور،  از این پس سند و نقشه راه این دو نهاد خواهد بود.
وی افزود: بر این اساس کمیته مشترکی بین این دو نهاد تشکیل می شود و تصمیمات این کمیته مبنای همکاری های این دو دستگاه و سایر دستگاهها در حوزه ارزی و تجاری خواهد بود.
صالح آبادی خاطرنشان کرد: به عنوان مثال برای رفع محدودیت واردات کالاهایی که وارداتشان به کشور ممنوع است در این کمیته تصمیم گیری خواهد شد.
 
2
رییس کل بانک مرکزی با اشاره به مشوق های اخیر در نظر گرفته شده در راستای بازگشت ارز حاصل از صادرات گفت: صادرکنندگان محصولات کشاورزی، صنایع دستی و دانش بنیان که حواله ارزی دارند می توانند آن را به اسکناس تبدیل کرده و در بازار متشکل ارزی عرضه کنند و یا اینکه حواله خود را به بانک مرکزی داده و بانک مرکزی، اسکناس معادل آن حواله را به صادرکنندگان ارایه کرده و آنها می توانند نسبت به فروش اسکناس در بازار متشکل ارزی اقدام کنند.
صالح آبادی با بیان اینکه تراز تجاری کشور با احتساب درآمدهای حاصل از فروش نفت، گاز، میعانات و فرآورده ها  مثبت است، گفت: بر این اساس مشکلی در تامین ارز واردات نداریم.
وی ضمن تاکید بر لزوم پیش بینی پذیری آینده اقتصاد کشور در حوزه صادرات و واردات گفت: تدوین این نقشه راه پیش بینی آینده تجارت خارجی کشور را برای فعالان اقتصادی امکان پذیر می سازد و این سند مبنای تجارت خارجی کشور خواهد بود.
صالح آبادی همچنین از هماهنگی و همراهی وزات صمت با بانک مرکزی قدردانی کرد و ابراز امیدواری کرد این همکاری ها بیش از پیش تداوم داشته باشد.
4
مجموع درآمدهای ارزی کشور بیش از نیاز وارداتی است
وزیر صمت با بیان اینکه مجموع درآمدهای ارزی کشور حتی با احتساب موارد قاچاق بیش از نیاز وارداتی است گفت: آنچه اهمیت دارد انطباق این منابع و مصارف و تناظر بین مبادی و مقاصد است.
دکتر فاطمی امین، امضای تفاهم نامه بانک مرکزی و وزارت صمت را در راستای هماهنگی بیشتر و انسجام بین منابع و مصارف ارزی کشور دانست و افزود: بنابراین در سطح کلان کمبود ارزی برای واردات کشور وجود ندارد و این تفاهم نامه در اصلاح برخی موانع و رفع چالش های ارزی نقش موثری خواهد داشت.
 
4
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین