تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۴ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۰
کد مطلب : 16599
عضو کمیسیون صنایع مجلس در گفتگو با نفت ما:

مسئولین وزارت نفت هنگام حضور در مجلس تلاش می کنند تا مشکلات گازی را کوچک بشمارند

۰
plusresetminus
در صورت تزریق سالیانه مقدار مشخصی سرمایه به زیرساخت های گازی کشور، از این به بعد، قطعی های گاز صنایع تنها موردی و جزئی خواهد بود و به مرور نیز چالش و کمبود گاز مرتفع خواهد شد.
مسئولین وزارت نفت هنگام حضور در مجلس تلاش می کنند تا مشکلات گازی را کوچک بشمارند
به گزارش "صدای بانک" با وجود آنکه بخش پتروشیمی و صنایع وابسته تنها حدود ۸درصد از تولید گاز کشور را مصرف می کنند، اما هر ساله با افزایش برودت هوا، این صنایع سرنوشت ساز و ارز آور هستند که باید جور سوء مصرف بخش ۹۲ درصدی خانگی و سایر مصرف کنندگان را متحمل شوند. این وضعیت باعث شده است تا خسارت های جبران ناپذیری به شرکت های متانول ساز و پتروشیمی ها وارد شود. در این خصوص با عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفتگو کردیم.  
الله ویردی دهقانی، عضو کمیسیون صنایع و معدن مجلس در پاسخ به سوال خبرنگار نفت ما، اظهار کرد: واقعیت این است که ما نمایندگان پیگیری های خود را انجام می دهیم، اما متاسفانه برخی مسئولین هنگام حضور در مجلس تلاش می کنند تا مشکلات را کوچک بشمارند و یا اوضاع را بر وفق مراد نشان دهند. کشور ما یکی از بزرگ ترین دارندگان ذخایر گاز در جهان است. در سال های گذشته نیز علی رغم برخورداری از این ذخایر ارزشمند، برای ازدیاد تولید و حل مشکل ناترازی گاز، کاری زیربنایی صورت نگرفت.  
وی در ادامه افزود: ما هر روز هم شاهد هستیم که نیاز به مصرف گاز در کشور افزایش پیدا می کند، این رشد نیاز هم بخش مصرف خانگی را شامل می شود و هم نیاز صنایع ما از جمله صنعت پتروشیمی در حال افزایش است. البته در یک سال گذشته تلاش هایی برای این موضوع صورت گرفت و علی رغم تمام سختی ها، تولید مقداری افزایش یافت، اما سرعت رشد تقاضا کماکان از سرعت عرضه بیشتر به نظر می رسد. با این همه اگر بخواهیم به یک شرایط باثبات گازی در کشور دست پیدا کنیم، نیازمند 80 تا 90 میلیارد دلار سرمایه گذاری در کشور هستیم. در صورت تزریق سالیانه مقدار مشخصی سرمایه به زیرساخت های گازی کشور، از این به بعد، قطعی های گاز صنایع تنها موردی و جزئی خواهد بود و به مرور نیز چالش و کمبود گاز مرتفع خواهد شد.  
نماینده حوزه انتخابیه ورزقان در مجلس، همچنین گفت: بی شک اگربه اصطلاح دیر بجنبیم، در مسئله گاز با چالش جدی تری مواجه می شویم، ما الان در این حوزه در نقطه افتراق ایستاده ایم و مصرف در حال پیشی گرفتن از عرضه است. البته مدیریت مسئله گاز و حل مشکل پتروشیمی ها و دیگر صنایع تنها این نیست که تولید افزایش پیدا کند، بلکه باید سیاست اصلاح قیمت ها نیز در دستور کار قرار گیرد. همچنین الگوی مصرف به ویژه در بخش مصرف خانگی باید تغییر کند. نهایتاً نیز سرمایه گذاری در بخش تولید، ذخیره، تصفیه و پالایش گاز به مقدار کافی صورت گیرد. نکته مهم تر این است که کشور ما باید از منابع و ذخایر گازی خود درآمد کسب کند، اگر بتوانیم از این حوزه کسب درآمد کنیم، می توان با استفاده از این درآمد مشکلات را نیز برطرف کرد و یا حداقل کاهش داد.
منبع:نفت ما 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین