تاریخ انتشارسه شنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۵
کد مطلب : 16751

انواع نقل و انتقال بانکی

۰
plusresetminus
پس از اینکه یک شخص اقدام به افتتاح حساب نمود شاید بتوان گفت بیشترین عملیاتی که به آن رو به رو است نقل و انتقال وجوه است. روش‌های مختلفی برای انتقال وجه وجود دارد که هر کدام دارای محدودیت‌هایی هستند. به عنوان مثال از طریق کارت به کارت نمی‌توان مبالغی بیش از ۳ میلیون تومان را انتقال داد که آن هم توسط اینترنت بانک یا اپلیکیشن بانک ممکن است.
انواع نقل و انتقال بانکی
چنانچه فردی بخواهد مبلغی بیش از 30 میلیون ریال را انتقال دهد باید از کدام یک از روش‌های انتقال پول استفاده کند؟

۱-سامانه ساتنا (سامانه تسویه ناخالص آنی)
ساتنا نام یکی از سامانه‌های الکترونیکی است که جایگزین چک‌های رمزدار بین بانکی شده است. این روش عموما برای شرکت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و کاربر هیچ کارمزدی را در قبال استفاده از آن نمی‌پردازد. ساتنا به صورت آنی و فوری مبالغ بین ۱۵ میلیون تومان به بالا را به هر حسابی در هر بانکی منتقل می‌کند.
این نوع روش انتقال وجه تنها از طریق داشتن شماره شبای حساب مبدا و مقصد امکان‌پذیر است. لازم به ذکر است که عملیات تسویه در ساتنا تنها در روزهای کاری انجام می‌شود.
۲-سامانه پایا
یکی از پرطرفدارترین روش‌های انتقال وجه پایا است. همانند ساتنا، در این روش نیز کاربر هیچ کارمزدی را در قبال استفاده از آن نمی‌پردازد.
از طرف دیگر، برخلاف ساتنا که در آن انتقال وجه به صورت آنی انجام می‌شود، در پایا ساعت واریز در طول شبانه روز چندین بار است. همچنین، دستور پرداخت‌هایی که خارج از ساعات کاری ارسال می‌شوند، در اولین فرصت (اولین چرخه اولین روز کاری) انجام می‌شود.
لازم به ذکر است در سامانه پایا اگر حواله صادر شده طی روز و ساعت کار بانک‌ها صادر شود، همان روز به حساب مقصد واریز خواهد شد و اگر حواله صادر شده در روز تعطیل و یا خارج از ساعت کار بانکها صادر شود، روز کاری بعد به حساب مقصد واریز خواهد شد.
اگر فردی قصد استفاده از سامانه پایا را برای انتقال وجه داشته باشد، در یک روز می‌تواند تا 50 میلیون تومان را منتقل کند. این نوع روش انتقال وجه نیز تنها از طریق داشتن شماره شبای حساب مبدا و مقصد امکان‌پذیر است.
۳-چکاوک (سامانه انتقال تصویر چک)
سامانه چکاوک نوعی سامانه انتقال وجه درون بانکی است. در این روش، بعد از اینکه مشتری چک را به بانک تحویل داد، بانک چک را اسکن می‌کند و تصویر آن را همراه با شماره حساب و نام ذینفع با استفاده از بارکد خوان یا به صورت دستی وارد سامانه می‌کند.
بعد از تائید شعبه، چک به همراه اطلاعاتش به بانک بدهکار منتقل می‌شود. در آنجا بعد از کنترل موجودی، پول به حساب مشتری واریز می‌شود.
۴-شبکه شتاب (شبکه تبادل اطلاعات بین بانکی)
شتاب نام یکی دیگر از روش‌های انتقال وجه است که دستگاه‌های خودپرداز و دستگاه‌های پوز به آن متصل هستند و بسیار رایج است.
مبلغ انتقال پول در شبکه شتاب از طریق دستگاه خودپرداز در هر شبانه روز نهایتا ۳ میلیون تومان است.
این روش با نام کارت به کارت نیز در ایران رایج است. اگر فردی می‌خواهد پول بیشتری را انتقال دهد باید با شعبه بانک مراجعه کند و فرمی را پر کند.
در چنین حالتی دیگر محدودیتی در انتقال وجه وجود نخواهد داشت. از طرف دیگر، در این روش انتقال وجوه به صورت آنی انجام می‌شود و به ازای انتقال هر یک میلیون تومان، ۵۰۰ تومان به عنوان کارمزد از حساب کاربر کم می‌شود.
لازم به ذکر است در صورت مراجعه به خودپرداز بانک خودتان، چنانچه قصد انتقال پول به یکی از حساب‌هایتان یا حساب فرد دیگری در بانک خودتان را داشته باشید، هیچ کارمزدی از حساب شما کم نخواهد شد.
۵-شاپرک
شاپرک نوعی روش پرداخت متکی به کارت خوان است. کارت خوان یا دستگاه پوز، وسیله‌ای است که طی آن وجه از حساب دارنده کارت برداشته می‌شود و به حساب فروشنده واریز می‌شود.
این دستگاه علاوه بر امکان پرداخت وجه، عملکردهای مختلف دیگری از جمله پرداخت قبض، خرید شارژ، دریافت صورتحساب، گزارش روزانه و … نیز دارد.
۶-درگاه پرداخت مستقیم (IPG)
با کمک درگاه پرداخت اینترنتی می‌توان تراکنش‌های مالی را به صورت اینترنتی انجام داد. این روش مناسب افرادی است که وب‌سایتشان دارای نماد اعتماد الکترونیکی است.
چنین افرادی می‌توانند بدون هیچ کارمزدی و از طریق تمامی کارت‌های عضو شتاب خود، هزینه کالا و خدماتشان را دریافت کنند.
منبع: کاریزما
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین